בחירות 2020

בחירות רביעיות או אופוזיציה: החרדים לאן?

זה כבר נראה סופית. גוש הימין קיבל רק 58 מנדטים ובמפלגות החרדיות מתחילים להיערך לקראת התרחישים האפשריים הבאים • האם יעזבו את הבלוק עם נתניהו? • פרשנות (פוליטי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תוצאות הבחירות מביאות את ראשי ש"ס ויהדות התורה להיערכות לכל תרחיש מהליכה לבחירות רביעיות ועד לגרוע שבהם – ישיבה באופוזיציה בארבע שנים הקרובות.

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי כמבוגר האחראי וכראש המפלגה השנייה בגודלה בגוש הימין כבר השמיע קולות שלפיהם נמצאה הנוסחה שתאפשר להקים ממשלה.

ביציאתו מפגישה בארבע עיניים עם נתניהו אמר דרעי בביטחון: "אנחנו קרובים ל-61". האם אכן זו תמונת המצב? לא, ממש לא!.

דרעי: אנחנו קרובים ל-61 (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

באותה ישיבה עם דרעי ובישיבה שהתקיימה עם ראשי בלוק הימין, העלה נתניהו את הרעיון הבא במטרה לפתור את הקושי בהרכבת הקואליציה: להכריז כי אין פסילה של מפלגות המצהירות על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. או במילים פחות מכובסות, להסיר את הווטו על אביגדור ליברמן.

החרדים הביעו בפני נתניהו את התנגדותם לישיבה עם ליברמן, אך באותה נשימה הנהנו בראש כשהוסבר להם כי צירוף אביגדור ליברמן עשוי להיות ברירת מחדל למניעת בחירות רביעיות.

בליכוד לא אהבו את הידיעות על הסרת הווטו, ובכיר בלשכת רה"מ התקשר לכתב 'כיכר השבת' והכחיש את המיוחס לנתניהו.

אך בכל מקרה, נראה כי מדובר ביוזמה לא רלוונטית שכן ליברמן מצידו, הבהיר שוב ושוב, גם לאחר הבחירות, כי ישיבה בכפיפה אחת עם נתניהו והחרדים - אינה אופציה.

כמוצא אחרון, עשויים חברי בלוק הימין לחשוב על אפשרות נוספת שלא הועלתה כחלק מהתרחישים האפשריים להקמת ממשלה, והיא, קואליציה בראשות גדעון סער או בכיר אחר בליכוד במקומו של "הנאשם" נתניהו, כאשר לא ברורה השתתפותן, אם בכלל, של המפלגות החרדית בממשלה שכזו.

אין טיימינג מושלם יותר לחשוף את התיעוד מהחדר הפנימי של מטה דגל התורה כמה ימים לפני הבחירות. אז התריע ח"כ אורי מקלב מפני אופציה כזו.

"אף אחד לא יודע מה התרחישים לאור מה שהיה ליכוד בבחירות פנימיות, הרבה הפתעות יכולות להיות יבוא לידי ביטוי גודלן וכוח השפעתן של דגל התורה חשוב מאוד".

דברי מקלב (צילום: כיכר השבת)

רבים מאיתנו שואלים את עצמם האם הניצחון האלקטורלי יגיע אל תוך ביתו של המצביע וישפיע לטובה על תקציבי הישיבות, קצבאות הילדים ושלל התופינים.

את מערכת הבחירות סיימו במפלגות החרדיות עם ניצחון קצת חמוץ: בקלפיות רשמו עליה נאה המתבטאת גם במספר המנדטים, אך מצד שני, איבדו את יכולת ההשפעה שלהם וגם אם יצטרפו לקואליציה במקרה של ממשלת אחדות - יהיו ככל הנראה הגלגל החמישי.

הרגע הזה, שבו מתמודד משיג את הרוב הדרוש להכריז עליו כראש המפלגה הגדולה, אמור להיות רגע מאחד, שממנו יוצאת כל המפלגה כראש חץ אחד להילחם מול המפלגה היריבה.

בשיחות פנימיות בליכוד החלו להישמע קולות על הצורך בהקמת ממשלה רחבה שתכלול גם את "כחול לבן" לצד המפלגות החרדיות.

אם עד לא מזמן הפרשנים צפו שהבלגן יחגוג ב"כחול לבן", הרי שדווקא שם מסתמנת הצטופפות שורות מאחורי גנץ.

חבריו למפלגה יוצאים בזה אחר זה ומתנגדים לישיבה משותפת עם נתניהו לצד הגינוי לצוד עריקים ממפלגתם לגוש הימין - כך שגם ממשלת אחדות רחבה בראשות נתניהו, נראית רחוקה מתמיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר