בהלת הקורונה

פסק הלכה מפתיע באיראן: מגילה בשידור חי

התפשטות הקורונה ברפובליקה האסלאמית הביאה את בית הדין המקומי לפרסם פסק הלכה עם הנחיות להימנע מצום בתענית אסתר, ואפשרות של שמיעת המגילה בשידור (בעולם)

(תמונת אילוסטרציה: Yonatan Sindel/Flash90)

אחרי סין, דרום קוריאה ואיטליה, איראן היא המדינה הרביעית ברשימת המדינות בה מתפשטת הקורונה במהירות, והרשויות במדינה כבר הודו כי איבדו כל שליטה.

בשל כך, פרסמו בבית הדין של יהודי איראן פסק הלכה ייחודי שנועד למנוע התקהלויות מיותרות, ולצמצם ככל הניתן את האפשרות להידבק בנגיף הקטלני.

ד"ר תמר עילם-גינדין, חוקרת היסטוריה ותרבות פרסית פרסמה העתק של פסק הדין הכולל הנחיה מפתיעה במיוחד: שמיעת קריאת המגילה בשידור ישיר.

בפסק ההלכה, בשפה הפרסית, נכתב כך: "בני דתנו היקרים שלום. באיחולים ותקווה של בריאות לכולם אנחנו מדגישים לאור התפשטת הקורונה בעצת הרופאים לשתות הרבה נוזלים, תימנע הקהילה הנכבדת השנה מלצום בתענית אסתר".

הרבנים קראו לציבור "לתת צדקה ביום שני בגלל שלא צמים. בשחרית, נקרא בתורה מפרשת השבוע ובתפילת המנחה לא נוציא את ספר התורה".

לקראת חג הפורים המליצו תחילה כי "מומלץ במידת האפשר בכל בית כנסת לקרוא את המגילה בכמה סבבים, כדי שהאנשים יוכלו להתפזר על פני קבוצות שונות ולא יהיה צורך בהתקהלות".

"במקרה של היעדר אפשרות לנכוח בבית כנסת, יכולים השנה באופן חריג לצאת ידי חובת בשמיעת מגילה בשידור חי. בכבוד, בית הדין המרכזי של יהודי איראן-טהרן".

יצוין מנגד כי הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו פסק היום אחרת באותו נושא. "ישנה חובה לשמוע קריאת מגילת אסתר, וחובה זו היא גם לגברים וגם לנשים", פסק.

"לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה בשמיעתה דרך טלפון או שידור רדיו וטלוויזיה ואמצעי תקשורת דומים. הסיבה לכך שהחובה היא לשמוע את הקול המקורי של האדם שמקריא את המגילה. קול דרך אמצעים אחרים, הקול מתורגם לאות חשמלי ולאחר מכן מתורגם בחזרה לקול וזה לא הקול המקורי".

הרב לאו הוסיף כי "מי שנמצא בבידוד יש למצוא פתרון יצירתי שיוכל לשמוע קריאת מגילה מבלי לצאת מהבידוד, ולכן מי שגר בקומת קרקע או קומה ראשונה יכול לשמוע קריאתה דרך החלון. בקומות הגבוהות ניתן לשמוע קריאת מגילה דרך קריאה מחדר המדרגות. אשרי מי שנוטל על עצמו לסייע לזקוקים לכך".

הרב הוסיף כי "ניתן להביא לו את המגילה עטופה בניילון והוא יכול לקרא בה גם ללא קריאתה בטעמים. מגילה ניתנת להיקרא גם כשיש מעליה חציצה של ניילון, בניגוד לקריאת התורה שהדבר לא אפשרי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר