ה'קורונה' בעולם הישיבות

הפנימייה שהפכה לבימ"ד; והישיבה ששלחה את הבטלנים

בישיבת פוניבז' שלחו את הבחורים לעשות שטייגען בחדרי הפנימייה והארוחות יוגשו רק בחמגשיות • ב'ארחות תורה' ביקשו מ"הבטלנים" לעזוב את הישיבה "מאחר והמצב חמור מסוכן מאוד" (אקטואלי)

יענקי כץ | כיכר השבת |
היכל פוניבז' והיכל ארחות תורה. ארכיון (צילום: בעריש פילמר ומוטי גרין)

עולם התורה בצל ה'קורונה': בישיבת פוניבז', שם התנהלו אתמול (ראשון) עוד כרגיל, הבוקר הכל השתנה. במהלך הלילה פורסמה מודעה בלוח המודעות המיתולוגי בישיבה, בה נכתב כי הלימוד בבית המדרש יופסק, לטובת לימוד בחברותות בחדרי הפנימייה.

"בגלל המצב הקיים ועקב הוראות מערכת הבריאות שאין להיות ביחד למעלה מעשרה, על כן מתבקשים הבחורים ללמוד עם החברותא בחדרים", נכתב במודעה על הבלנק הרשמי של הישיבה, בהוראת נשיא הישיבה הגר"א כהנמן.

במודעה שפורסמה בישיבת פוניבז' שבראשות הגר"ש מרקוביץ נכתב: "לבחורים הלנים בפנימייה, חל איסור מוחלט לאכול בחדר האוכל, הארוחות יוגשו בחמגשיות בכניסה לכל פנימייה. גם במידה והאוכל מתעכב, אנא הימנעו מלהגיע לחדר האוכל".

אחד מבני הישיבה אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "בישיבת פוניבז' אין צורך לסגור את הישיבה כי הבחורים לא לומדים בגלל 'משטר' כמו בישיבות אחרות, ישיבות הקיימות בזכות משטר – אין להם ברירה אלא להסגר כי השינויים יביאו לידי בטלה ופריקת עול הישיבה, אבל בפוניבז' - הלימוד מתוך מטרה ללמוד ואין אכיפה, לכן הלימוד נמשך, ואם צריך ללמוד בחדרים, נלמד בחדרים בשיא השטייגען, והישיבה לא תסגר".

יצויין כי אתמול שאל הגרח"פ ברמן את מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי האם למסור שיעור יומי כרגיל ומרן ענה: "כן, אין חשש".

גם בישיבת 'ארחות תורה' התבקשו בני הישיבה ללמוד בחדרי השיעורים או בפנימייה. בנוסף, התבקשו "הבטלנים" לעזוב את הישיבה.

במודעה שנתלתה בישיבה, נכתב כי "לרגל המצב המיוחד והוראות משרד הבריאות שמחייב זהירות יתרה ואין להקל ראש בזה כלל וכלל, הננו להודיע לבני הישיבה הקדושה על ההוראות כדלהלן, על בני הישיבה לשמור על הניקיון בפנימייה בחדר האוכל וכן לשמור על אוורור בכל הישיבה להשתדל לא לעמוד בקבוצות ולהימנע ממגע יד ביד בין הבחורים, להשתדל שבבית המדרש יהיו מרווחים בין הבחורים, ומבקשים מכל מי שבאפשרותו ללמוד בחדרי השיעורים או בחדרי הפנימייה לבחורים שאין הדבר גורם להם לביטול תורה".

הבחורים עודכנו כי "זמני השיעורים לבני שיעור א' יוקדמו לשעה 11:30".

עוד נכתב במודעה כי "מאחר והמצב חמור מסוכן מאוד הוא מחייב זהירות יתרה ואין להקל ראש בכך, וכל מה שנשארים בישיבה הוא רק מכוח זכות התורה שהיא מגנא ומצלא, על כן הננו לבקש ולהודיע שנדרש מכל הבחורים היקרים שייקחו לתשומת לב והתחזקו היטב בשמירת הזמן, בלימוד התורה ובתפילה כדי שיהיה לנו הזכות להישאר בהיכלי התורה, בוודאי שלא לבטל את הזמן בדברים בטלים.

"מבקשים שמי שלא יכול להתמיד וללמוד כראוי ולשמור את סדרי הישיבה הלימוד והתפילות, ואינו מבין גודל האחריות הרובצת עליו, לא ישהה בישיבה כלל עד שיעבור חרון אף השם מעל עמו ישראל, כי בנפשנו הדבר".

על המכתב חתומים ראשי הישיבה הגאונים רבי ברוך דוב דיסקין, רבי יחיאל קלרמן, רבי איתמר גרבוז, רבי צבי יהודה אדלשטיין, והמשגיח רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר