באולפן 'כיכר השבת'

הפרופסור הבכיר זועם: 'לימוד כעת בישיבה זה נגד התורה'

החובה לקיים את כל הוראות משרד הבריאות; המחסור במכונות ההנשמה; התרופה שטרם נמצאה - כל זה ועוד, בראיון מרתק של נשיא 'שערי צדק' פרופסור יהונתן הלוי, לרב בנימין פישר • צפו (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
פאנל הבריאות המרתק (ניהול אולפן: יוחנן בלייך. גרפיקה ועיצוב: דבורה נוסבכר)

משבר הקורונה: יו"ר 'מגן לחולה'הרב בנימין פישר והרב אהרן מלאך התיישבו ל'פאנל בריאות' אקטואלי באולפן 'כיכר השבת', בצל הנגיף ההולך ומתפשט בקצב מהיר בישראל. בראיון שהעניק להם נשיא בית החולים שערי צדק פרופסור יהונתן הלוי, נמתחה ביקורת קשה על התנהלותן של חלק מהישיבות, שעדיין לא סגרו את שעריהן כהוראת משרד הבריאות.

את הפאנל המיוחד פתח פישר, שאמר נחרצות: "חייבים להקשיב לרופאים. כשאני רוצה לבנות בית אני הולך לקבלן, כשאני צריך חשמל אני הולך לחשמלאי, אז בנושא רפואי יש להסתמך רק על הרופאים. דעתי לא רלוונטית, רק זו של הרופאים".

"חייבים להקשיב להוראות לשמור מרחק", הוסיף פישר. "במקום לדבר, לקשקש ולבלבל את השכל, יש לי קריאה אחת: אני רוצה להבהיר את המסר שחובה להקשיב לרופאים, כי הם אמונים - על פי דעת תורה! - להגיד לנו מה לעשות".

בשלב זה סיפר יו"ר ארגון מגן לחולה: "במלחמת המפרץ הייתי בישיבת קול תורה, ואחוז עצום של השאלות עברו דרכי לראש הישיבה מרן הגאון רבי שמה זלמן אוירבך זצ"ל; הוא תמיד אמר דבר אחד - 'להקשיב לרשויות, דינא דמלכותא דינא'. אולי יש הרגשה שלהקשיב לרשויות החוק זה אומר שאני צריך להקשיב לדעותיהם ולהשקפות חייהם, וזה יוצר את הבלבול".

כאמור פרופסור יהונתן הלוי, נשיא בית החולים שערי צדק, התראיין באולפן 'כיכר' ואמר: "במהלך 31 שנה של ניהול בית החולים שערי צדק, אני לא זוכר כזה אירוע. עברנו את מלחמת המפרץ, עברנו אינתיפאדה, העומס על בית החולים היה אדיר, אבל מבחינת סכנה לבריאות הציבור כולו - לא היה אירוע כזה".

כמה מכונות הנשמה יש במדינת ישראל?

"מספרם נמדד באלפים ספורים. לאחרונה משרד הבריאות הזמין עוד אלף. בשערי צדק יש בסביבות 60 מכונות בשימוש בו-זמנית".

אהרן מלאך, מנהל בעמותות 'שלבים' ו'לחיות יחד': אנחנו באתר החרדי כיכר השבת; שערי צדק הוא אחד מבתי החולים המרכזיים שהציבור החרדי נעזר בהם, ואני שואל: אם יגיעו ליותר מ-30 חולים הזקוקים למכונות הנשמה, נגיע לשאלות של ניתוק אנשים מהן?

"יש אגף לשעת חירום, שם יש מאות - אם לא אלפי - מכונות הנשמה. משרד הבריאות קיבל עוד אלף מכונות הנשמה. אנחנו רחוקים מאיטליה".

משרד הבריאות השתגע? הוא מחליט את החלטותיו על סמך היסטריה ופאניקה?

"כבר כשהתחילו הגזירות של משרד הבריאות, הן היו גזירות פרופורציונליות. הקשבתי היטב לנתניהו; נמצאה פה הפשרה הראויה בין הכלכלה לבין הרפואה. להחמיר ולהשבית את המשק כולו, כולל מרכולים ותחבורה ציבורית, זה יהיה צעד מוגזם בעת הזאת".

"אם יעשו בדיקות לכל דורש, לאלפי אנשים, לא ימצאו הרבה קורונה. משרד הבריאות עשה מעקב מדויק של איפה נדבק כל אחד".

איך אתה מסתכל על המגזר החרדי, בו יש סימן שאלה על הפנמת ענין ההסתגרות של בתי ספר, בתי כנסת וישיבות?

"לא להיות ממושמע עד הסוףזו הפרה הלכתית. למגזר החרדי יש מאפיינים של משפחות גדולות וצפיפות בבתים. אני גם יודע מה המשמעות לאדם שהקפיד כל חייו על תפילות במניין".

"הפוסק של 'שערי צדק', הגאון רבי אשר וייס, הפקיד בידי לפני כניסת השבת מכתב, שתלינו בפתח בית הכנסת, כי על המטופלים להתפלל ביחידות בחדריהם. אין שום חשש לבוא לשערי צדק, כי עיקר הטיפול בחולי הקורונה הוא במקום מבודד. אין שום חשש לחולים ולמבקרים".

יש סיכוי לתרופה ניסיונית?

"אפשר לצאת אופטימיים, אם נהיה ממושמעים. נוסו במהלך המגיפה בסין וארצות אחרות מספר תרופות. הרושם הבלתי מבוקר הוא, שהיעילות שלהן לא מוכחת. ישנה תרופה אחת, שניתנה לאותו נהג שטופל ב'פוריה', שמיוצרת על ידי חברה אמריקנית ולא נוסתה במחקרים קליניים, ולכן לא מאושרת לשימוש".

"כאשר אין ברירה ואי אפשר להנשים חולה, יש הוראה חדשה של משרד הבריאות שמותר לתת לו את התרופה הניסיונית הזאת. האם אותו נהג בטבריה נרפא ממנה? אנחנו כנראה לא נדע", סיים פרופסור יונתן הלוי את דבריו, בראיון ל'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר