ר"ע ירושלים בראיון

משה ליאון: 'עוד מעט גם החרדים יבינו את חומרת הקורונה'

ראש עיריית ירושלים, האורח הראשון בתכנית החדשה של 'כיכר השבת' שתתמקד בזירה המוניציפלית, מפרט את השלכות הנגיף המשתולל גם בעיר הקודש, ובטוח שבסוף כל החרדים ינהגו בהתאם (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
((ניהול אולפן: יוחנן בלייך. גרפיקה ועיצוב: דבורה נוסבכר))

'רבינא במוניציפאלי' - תוכנית חדשה בהגשתו של אבי רבינא - תעלה כאן ב'כיכר השבת' מדי שבוע, ותעסוק בדברים החשובים המתרחשים ברשויות המקומיות; האורח הראשון בתכנית, הוא ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שמתייחס לנגיף הקורונה המשתולל גם בעיר הקודש, ולהשלכותיו השונות על כלל הציבור, בדגש על זה החרדי.

עיקרי דבריו של ר"ע ירושלים

כמה חולים ישנם בירושלים בימים טרופים אלו, וכמה בבידוד?

"מאושפזים ברחבי העיר 21 איש. זה מתאים לאחוז שלנו בכלל האוכלוסייה. אלו שמאושפזים הם חולים, אבל יש הרבה כאלה שיש להם ווירוס ואנחנו לא יודעים עליהם".

המצב בעיר תחת שליטה?

"אנחנו יודעים בדיוק איך נדבק כל אחד מנשאי הקורונה. הפעולות שאנחנו עושים, והפעולות שהממשלה הורתה עליהם - חתונות בוטלו, מקומות הומי אדם נסגרו - כל אלה מונעים את התפשטות המגיפה. לומר לך שאנחנו לא בסכנה?... אנחנו בהחלט כן".

"מטריד אותי מה שקורה במזרח ירושלים. צריך לזכור שיש מעברים משם לרשות הפלסטינית, שפתוחים לכל אדם. מי שמגיע מהרשות לא נכנס לבידוד. צריך לשים את כל כובד המשקל לסגור את המעברים. שכל הגבולות יהיו סגורים. אין הבדל בין מזרח למערב העיר".

ההתנהלות החרדית

אנחנו עם אחוז חרדים גבוה בעיר הזאת; ישנה תחושה של הפקרות בריכוזים החרדים?

"הייתה שם הסברה לוקה בחסר. נפגשתי עם 15 רבנים מובילים של השכונות, היינו ביחד עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ונציג פיקוד העורף, והסברנו את המשמעות של זה. לאחר מכן הם יצאו במכתב מאוד מפורט על הסכנה שבווירוס. החרדים - ייקח להם עוד טיפת זמן, ויבינו את חומרת העניין".

יש גם אכיפה של העירייה?

בכל נושא האכיפה אנחנו נוקטים יד מאוד קשה. מה שכן, את סגירת העסקים אנחנו לא אוכפים, כי עדיין לא יצא צו משטרתי לזה. צריך למנוע התקהלויות. הווירוס עבר דרך רוק, ואנחנו צריכים להישמר. מקווה שהגזירה תעבור מאיתנו".

מה אפשר לעשות עם הילדים בבית?

"לא עברנו את זה מעולם. אני גאה בעיריית ירושלים ובמנהלי המנהלים והאגפים; כולם נערכו והתקבצו יחד, לצאת מהמשבר הזה מחוזקים. לגבי הנוער: בימים הקרובים נחלק ערכה לכל ילדי ירושלים, בה יהיו משחקים, קלטות וחוברות לימוד, עם התאמה לפי מגזרים".

"הקשישים חייבים להישאר בבית. רואים את מה שקורה בעולם, כמה אנשים נפטרים מהנושא הזה. יש לי אבא מבוגר, אז אמרתי לו 'אבא, תישאר בבית. אל תצא'. אני, כראש עיר, צריך לדאוג שאותם אנשים מבוגרים יקבלו סיוע מהצעירים. לכן אספנו את כל ארגוני החסד והמתנדבים בירושלים - שיסייעו".

התשלומים והעסקים

"תשלום המיסים של חודש אפריל ישולם בעתיד", מבשר ליאון, "בפריסה על פני 8 תשלומים. אולי גם את חודש מאי נעשה כך. אנחנו מסייעים לעסקים. את מי שמוציא שולחנות מחוץ לחנות, פטרתי מתשלום קנס לארבעת החודשים הקרובים".

"במקביל, אנחנו יוצאים בקרן הלוואות לעסקים בקשיים. המטרה שלי, היא ללכת לקראת בעלי הנכסים; או לדחות את תשלום שכר הדירה או לבטל אותו, כי זו גזירה שהציבור לא יכול עכשיו לעמוד בה. באשר לעירייה: לא שלחנו עובדים לחופשה, אלא לעבודה מהבית או בלי קבלת קהל".

לא תדחה את תשלום הארנונה לכלל האזרחים?

"הארנונה משולמת שנה מראש. אני צריך גם כסף לעירייה - יש לי הוצאות - ואין לי סמכות לבטל את המס הזה. עם זאת, אנשים שיבקשו לדחות את התשלום, בהחלט אאפשר להם".

ולסיום, מספר ראש עיריית ירושלים משה ליאון בסיפוק: "שלוש חתונות ייערכו ב'כיכר ספרא'. החלטתי על זה, בעקבות החתונות שראיתי אתמול בבתים פרטיים, שרגשו אותי עד דמעות. כולם הרי מחכים ליום החופה, ומה שקרה עכשיו נפל עליהם כרעם ביום בהיר. לכן אני אארח שלוש חתונות, ממגזרים שונים, בכיכר שברחבת העירייה".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר