היסטוריה ואקטואליה

פולמוס הלכתי: האם מותר לבקר חולה מדבק?

הכתבה על פסקו הנועז של הרמ"א בעניין מחלה מדבקת - עוררה פולמוס הלכתי נרחב, בשאלה האם מותר לעורך ביקור חולים אצל חולה במחלה מדבקת? מיוחד ל'קורונה' (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הכתבה על פסקו הנועז של הרמ"א במענה לשאלה, לפני כמעט 500 שנים, על גורלו של חוזה דירה שהוברר שהשוכרת חולה במחלה מדבקת, ופסקו של הרמ"א שאין המשכיר יכול לחזור בו למרות החשש מהידבקות - עוררה הד ציבורי רחב.

מספר תלמידי חכמים ובראשם ראש הכלל הגר"א מרחבי העירו ל'כיכר השבת' על הפולמוס הלכתי בדבריו הקדושים.

הגאון רבי שמואל הלוי ווֹאזנר[1] מתייחס לדברי הרמ"א ועונה על שאלה שנשאל: "האם מותר לבקר חולה צרעת שמדבקת בדרך האוויר?".

עונה הגר"ש ווֹאזנר שדבריו של הרמ"א תמוהים כיון שיש חשש להידבקות, ולגבי מצות ביקור חולים הרי שנוכל לקיים אותה במחלות שלא מדבקות, ורק במקרה שאין המחלה מדבקת, מצוה לבקר את החולה.

את כל זה כותב הגר"ש ווֹאזנר לפי דברי הרמ"א, שהרי הוא בעצמו ברח מעירו כאשר היה שם מחלה מדבקת (ותיעד את זה בחיבורו על מגילת אסתר).

הרב מרחבי מוסיף על דבריו שבמציאות לא הגיע תקלה ע"י הרמ"א, כיון שלימים הוכח שמחלת הצהבת אינה מדבקת באוויר ורוח הקודש נזרקה בו.

הגאון רבי אליעזר יהודה וולדנברג[2] מחדש שהרמ"א לא פסק שמותר לבקר חולה מדבק! אלא כל הפסק של הרמ"א הוא רק באדם שחלה במחלה מדבקת, ולא כל העיר! ובמקרה של מגיפה המונית, בודאי שהרמ"א יודה שאין חייב לבקר את החולה!

אומנם הגאון רבי חיים בן ישראל בֶּנְבֶנִשְׂתִּי מחבר ספר 'כנסת הגדולה' (רבה של איזמיר במאה ה-17) [3] הבין מהרמ"א שתמיד יש לבקר חולה, גם בעת מגיפה!

את פסקו הנ"ל ראה הגאון רבי חיים פלאג'י (רבה של איזמיר במאה ה-19)[4] ובחריפות גדולה הוא כותב נגד הרמ"א והרב בֶּנְבֶנִשְׂתִּי שפסקו שניתן לבקר חולים בעת מגיפה! וכראיה לדבריו מצטט מספר 'ראשונים' שפסקו שאסור לבקר חולים בעת מגיפה, וכותב שאילו ראו הרמ"א והרב בֶּנְבֶנִשְׂתִּי את דברי הראשונים הם לא היו כותבים שיש חיוב מצות בקור חולים בחולי המגפה !

לסיום, פוסק הגר"י וולדנברג שלחינם פסק הרב בֶּנְבֶנִשְׂתִּי לחומרה, כיון שלפי הבנתינו הרמ"א בעצמו לא התכוון לכך (וכן לפי דברי הגר"ש ווֹאזנר) ולחינם תקף רבי חיים פלאג'י את הרמ"א והרב בֶּנְבֶנִשְׂתִּי.

• • •

[1] שו"ת שבט הלוי חלק ח סימן רנא

[2] שו"ת ציץ אליעזר חלק ט סימן יז - קונ' רפואה בשבת פרק ה

[3] ביו"ד סי' של"ה הגה"ט אות ב'

[4] בספר נפש כל חי בח"ב סי' מ"ט

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר