פרסום ראשון

סערת המקוואות; הנחיה הלכתית לגברים: כך תתקלחו בביתכם

בעקבות האיסור ללכת למקווה, מפרסם הגרש"ד גרוס הנחיות הלכתיות כיצד ניתן להתקלח ולהיטהר - באמצעות תקנת חז"ל כי תשעה קבין מים שאובים, מטהרים כמו טבילה במקווה (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בתקופה זו, כאשר רבים נמנעים מטבילה במקווה בשל התפרצות נגיף הקורונה, והוראה מפורשת שניתנה בחסידויות רבות שלא לטבול בימים אלו, הנה הפתרון להיטהרות לפי ההלכה.

יודגש, כי מדובר בפתרון לגברים בלבד, ולפיו ניתן להסתפק בתשעה קבין מים שאובים, במקום טבילה בבור המקווה.

הגרש"ד גרוס, רב קהילת גור בעיר אשדוד ומחבר הספר פירות השדה, פרסם שורת הנחיות הלכתיות. "היות ותקופה זו נחשבת כשעת חרום, ניתן להסתמך לכתחילה על תקנת חז"ל של תשעה קבין במקום טבילה", הוא כותב.

הרב גרוס (באדיבות המצלם)

הרב מסביר כי "ט' קבין צריך להיות ברצף: ולכן יש לווסת את טמפרטורת המים לפני שמתחילים כי הזזת היד באמצע הקילוח בכדי לווסת את הטמפרטורה מאבד את הרצף".

"יש להרטיב את כל הגוף לפני השפיכה וגם מתחת לכפות הרגלים. יש לעמוד תחת שפופרת תלויה, ולעמוד תחת זרם מקסימלי כחמש דקות, עמידה זקופה כשהידים ישרות בצדדים או מונחות על ליבו לא באופן הדוק.

"במידה ויש זרם חזק ניתן להסתפק ב 3-4 דקות. יש לציין שבעת השפיכה אפי' כשהמים לא מגיעים לכל מקום הט' קבין עולה לכתחילה".

הרב גרוס ממשיך, "במידה שאין שום אפשרות להתקין אמצעי תליה לשפופרת של המקלחת בכדי לעמוד תחתיה ניתן להחזיק את השפופרת ביד אחת שתים וחצי דקות ולאחר שתים וחצי דקות להחליף ליד השניה".

ומה יעשו בשבת? כותב הרב גרוס כי "אי אפשר לפתוח ברז מים חמים מחשש איסור דאורייתא ולכן אין לעשות תשעה קבין. בשעת הדחק - בדיעבד -, בימי החורף אם המים חמים ע"י הבוילר, במידה שהמים היה יד סולדת אחר כיבוי הבוילר ורוקן מהמים כחמש דקות (לפני שבת, אחר הכיבוי). בשבת בבוקר ניתן לפתוח ברז המים על הכי קר ואח"כ להזיז את הידית ע"י שינוי לאמצע למצב פושר. ובברזים נפרדים קודם הקר ואח"כ החם ובשינוי, וכן לסגור קודם את החם ואח"כ את הקר ושניהם בשינוי".

"ר' אשר זעם; "הרגע תסגור את המקוואות"

"בימים שהמים חמים ע"י השמש ולא ע"י הבוילר, אז בשעת הדחק -בדיעבד- ניתן להשתמש כנ"ל בלי שרוקן מהמים לפני כניסת שבת חמש דקות".

לסיום הוא כותב כי "ניתן לבדוק שיעור מדויק של שיעור זמן ט' קבין ע"י לקיחת דלי המכיל בין 16 ל-17 ליטר דהיינו דלי המכיל כאחד עשר בקבוקי שתיה של ליטר וחצי. להעמיד את הדלי מתחת לזרם המקלחת ולבדוק בכמה זמן מתמלא הדלי. שיעור זה הינו השיעור המדויק, רצוי להוסיף עוד קצת זמן בכדי לוודא שאכן היה כל השיעור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר