ראיון בלעדי

"אני סופר את הגופות. התייחסו לנגיף הקורונה ברצינות"

הרב יצחק מרדכי בראך, מנהל חברא קדישא בברוקלין, קבר כבר 9 מבני הקהילה היהודית שנפטרו מנגיף הקורונה, בהם גם תינוק בן שנה וחצי. בראיון ל'כיכר השבת' הוא מתריע מהשאננות (חרדים)

מאיר לבין | כיכר השבת |
הלוויית נפטר קורונה בברוקלין (צילום: באדיבות מנהל החברא קדישא)

הרב יצחק מרדכי בראך, הוא מנהל החברא קדישא ובית ההלווית 'יראים', הגדולה בקהילה החרדית בברוקלין, ארה"ב.

בימים אלו, הוא עסוק מעל לראש כדי לדאוג לכבוד המתים, ובד בבד גם להזהיר את החיים על הסכנה החמורה שנגרמת בגלל אלו שנתפסים לשאננות ואדישות יתר. בדרכו לבית העלמין לעוד לוויה, פינה כמה דקות כדי לחלוק עם קוראי 'כיכר השבת' את חומרת המצב.

המגיפה בברוקלין כבר גבתה כמה קרבנות אך המספרים חלוקים, מהיכרותך הישירה כמה מקרי אסון כבר אירעו מאז ההתפרצות?

"לדאבוני", עונה הרב בראך, "אני עכשיו בדרך למקרה התשיעי - רק בימים האחרונים, של יהודי בן 34 שמת בגלל הקורונה. למרות מה שמקובל לחשוב, האמת היא שהמגפה הנוראה הזאת לא פוסחת על אף גיל, בינתיים ערכנו קבורה למתים מגיל שמונה עשרה חודשים עד גיל 102. שני המקרים הראשונים קרו ביום שישי וערכנו את הקבורה סמוך לכניסת השבת".

הרב בראך

האם הטהרה והקבורה נערכת במתכונת שונה בגלל התקנות של הממשלה?

הרב בראך: "למרות הסיכון, אנחנו משתדלים לעשות מעל ומעבר למען כבוד המת. ההתעסקות בטהרה וקבורה נעשים כרגיל אך חברי החברא קדישא לובשים אמצעי הגנה מיוחדים".

"כשזה מגיע לקבורה אנחנו כפופים לתנאים של בתי העלמין ובגלל המצב אנחנו מוגבלים מאוד כשזה מגיע לקבורה, אנחנו צריכים להביא כלי חפירה משלנו כי בתי העלמין לא מספקים את הכלים בגלל החשש להידבקות".

איך מקיימים הלוויות בימים קשים אלה, האם אפשר לערוך לוויות עם כבוד המת כראוי?

כך הובא למנוחות הרוג הקורונה בישראל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת, ובאדיבות המצלם)

"רוב ההלוויות מתקיימות במתכונת מאוד מצומצמת. אתמול בערב התקיימה הלוויה של סבתי ע"ה ולמרות שכולם הגיעו עם מסכות וכפפות, הגיעו שוטרים באמצע ופיזרו את ההלוויה. אתמול התקיימה הלוויה בלינדון ניו ג'רזי של יהודי חשוב ומרביץ תורה, הרב כ"ץ. הגיעו מאות משתתפים אך הקהילה התפזרה על פני שמונה רחובות עם מרחק של לפחות שתי מטר אחד מהשני. אך עם זאת אנחנו לא מרשים לציבור להגיע לבית הקברות, ורק כמה בני משפחה מגיעים ואנשי חברא קדישא משלימים את המניין".

איך מצליחים להזהיר אנשים מפני הסכנה? והאם אתה מרגיש שהרחוב מתעורר מהשאננות?

הרב בראך מתריע וטוען כי למרות מספר המתים הגבוה, "לצערי לא. אנשים עדיין חיים באשליות וזה מוביל לסכנת נפשות ממש. אני צועק מדם ליבי לאנשים: אני זה שסופר את הגופות ואני מזועזע ממה שהולך ברחובותינו".

"בהתחלה כשצעקתי, אנשים ממש צחקו עלי ובגלל זה התחלתי לפרסם את מסמכי הפטירה של האנשים להראות את סיבת המוות, אבל לצערי אנשים עדיין לא קולטים את חומרת המצב, אני נוסע ורואה אנשים שמסתובבים בקבוצות כאילו 'עולם כמנהגו נוהג', זה מזעזע ומחריד".

האם אתם מתכוננים לגל של אסונות?

"לא, אני יהודי מאמין, אני מתפלל ומבקש ומקווה שהשם ישמור עלינו. דיברתי עם גורמים מהממשלה שחושבים שיש כבר קרוב לתשעים אחוז הידבקות בקרב הקהילה ולדעתי זה שבינתיים מדובר רק בתשעה מקרים זה נס גלוי", מספר הרב בראך.

לסיום הראיון, הוא מביע את תקוותו בנימה אופטימית ומלאת אמונה. "אני מקווה מאוד שה' יעזור שיימצא בקרוב תרופה, ותיעצר המגפה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר