שימו לב

המומחים מזהירים: האלכוג'ל לא מועיל לחיטוי

עם ישראל הסתער על מוצרי האלכוג'ל, המחירים זינקו והוחלט לפקח עליו. אך האם הוא בכלל מועיל לחיטוי נגד הקורונה? התשובה שלילית - וזה לא הכל: הוא גם עשוי להזיק לכם (ארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

רבבות צרכנים התנפלו, ומתנפלים, ברשתות השיווק וחנויות הפארם על מוצרי האלכוג'ל - למרות שאלו כלל לא מיועדים לחיטוי הידיים, ואין אף מקור מוסמך הטוען כי מדובר בתכשיר יעיל נגד נגיף הקורונה.

על מנת למנוע את התפשטות הנגיף, קראו במשרד הבריאות להקפיד על שטיפת ידיים עם סבון למשך 20 שניות, כאשר ישנם מספר מכשירי חיטוי רפואיים שיכולים להוות תחליף, אך האלכוג'ל לא נמצא ברשימה.

ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לביולוגיה מולקולרית ולניהול אתגרי בריאות וסביבה, מייסדת ושותפה בחברת interface SP לייעוץ ומחקר מדעי אומרת ל'ידיעות אחרונות' "כל מה שנמצא בג'לים למיניהם, שאיננו האלכוהול שמתנדף, נשאר על העור. לאחר התנדפות האלכוהול, המהווה 60%־75% מהמוצרים, הרכיבים נשארים בריכוז גבוה לפחות פי שניים מהריכוז שבו היו לפני ההתנדפות, והם עלולים להזיק".

בכתבה נרחבת של שושנה חן בעיתון, צוטטה ד"ר אולנובסקי המזהירה כי "ילדים ופעוטות מכניסים אצבעות לפה, לאף, לעיניים, נוגעים באוכל. החומרים, שנועדו לשימוש חיצוני בלבד, נכנסים למערכת העיכול ולרקמות של הגוף, וספיגתם גבוהה משמעותית. וכשהשימוש הוא לעיתים קרובות במשך היום, החשיפה ממש מסוכנת".

"בנוסף, האלכוהול לא סלקטיבי: הוא אכן הורג חיידקים ווירוסים מסוימים, אבל הוא הורג גם את החיידקים והווירוסים הטובים. שימוש קבוע פוגע באוכלוסיית המיקרואורגניזמים הטובים ומשבש את מערכת החיסון הטבעית של העור. האלכוהול גם לא מוריד לכלוך, והאפקטיביות שלו יורדת מאוד כשהידיים מלוכלכות או שמנוניות. שטיפה במים וסבון מורידה את החיידקים הרעים ועוזרת במניעה".

אלכוג'ל בכניסה לאולפן 'כיכר'

פרופ' יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים, טוקסיקולוגיה ובריאות הציבור בקופת חולים מאוחדת מתח ביקורת, לפי הציטוטים בידיעות אחרונות, לעובדה שאין פירוט רכיבים על מרבית החברות המייצרות את האלכוג'ל.

"גם יצרנים שרוצים להגן על נוסחאות סודיות שלהם, שיכתבו לפחות לאילו קבוצות שייכים החומרים. למשל חומרים פעילי שטח, או נתרן תת־כלורי. זה מידע משמעותי גם מבחינת היעילות וגם מבחינת הבטיחות, למקרה שמישהו נחשף בטעות בצורה מסוכנת, כגון פעוט שהכניס חומר לפה. ללא המידע החיוני הזה לא יידעו איך לטפל בו", הסביר.

מחברת סנו נמסר בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "גם שימוש במים וסבון עלול לחשוף את המשתמש לאלרגנים שבסבון. הסימון על התווית מאפשר שקיפות למי שידועה לו רגישות לאלרגן".

בד"ר פישר מסרו בתגובה: "המוצרים שלנו מכילים רכיבים בדוקים ובטוחים, המאושרים על ידי משרד הבריאות, וכן באירופה ובארה"ב. על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי להתגוננות מפני קורונה, יש לשמור על היגיינת הידיים בתכיפות באמצעות סבון ומים או ג'ל אלכוהול. אלו הן גם המלצות הארגון לבקרת מחלות בארה"ב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר