ממצאים מטרידים

"לא בודקים מקוואות; אנשים חולים מהזיהום"

תלונות קשות על אי סדרים בכל הנוגע לתחום הפיקוח על ניקיון מקוואות הגברים, דיווחים על מקוואות שלא בודקים אותם במשך חודשים ועוד שלל טענות בתחקיר כיכר השבת (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: Uri Lenz/FLASH90)

אי סדרים בנוגע לחיטוי ובדיקת מי מקוואות הגברים; תלונות קשות על כך שלא כל המקוואות נדגמות מידי חודש כנדרש; דיווחים על בורות טבילה מזוהמים - ועדויות על מחלות שנגרמות כתוצאה מטבילה באותם בורות. תחקיר 'כיכר השבת' מעלה נתונים קשים בנוגע לנעשה בחלק ממקוואות הגברים ברחבי הארץ.

הכתבות שפרסמנו עד עכשיו, בנוגע לעובדה שנגיף הקורונה ווירוסים נוספים עלולים לעבור דרך מים שלא מטופלים נכון, פתחו תיבת פנדורה והציפו שלל עדויות מטרידות. בכתבה נתבסס על עדויות ששמענו מגורמים שונים, בהם בכירים במועצות דתיות ברחבי הארץ ובכירים במשרד הדתות.

בפתח הדברים נדגיש: העדויות בתחקיר נוגעות רק לגבי מקוואות גברים, שכן במקוואות האחרים, פועלים במשרד הדתות, כל השנה ובמיוחד בימים אלו בשל התפשטות נגיף הקורונה, לחיטוי המים בחומרים נוספים כדי למנוע כל בעיה אפשרית בהם. בנוסף, מחייבים החלפה תדירה של מי הבורות, בניגוד למקוואות הגברים.

גורמים בכירים הפועלים בתחום המקוואות סיפרו ל'כיכר השבת' כי על פי ההנחיות, יש צורך בבדיקת פתע שתיערך בכל בורות הטבילה אחת לחודש, אך לטענתם, כשליש מהמקוואות לא נבדקים באופן קבוע.

אנשים טובלים במקווה כלים, בגלל סגירת המקוואות בימי הקורונה (צילום: לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)

לפי הנחיות משרד הבריאות, לדוגמים יש מפתחות לכל המקוואות, והם נכנסים לשם לביקור פתע במהלך היום, כאשר בכל חודש הם אמורים לדגום את כל המקוואות, לבדוק אותם ולהעביר את הממצאים לידי המועצה הדתית המקומית ולידי משרד הבריאות.

יודגש כי לידי 'כיכר השבת' הגיעו תוצאות של בדיקות שנערכו על ידי גוף הדוגם את המקוואות בירושלים, המלמדות כי כל הבורות שנבדקו עומדים בתקן של משרד הבריאות. אך גורמים בתחום מותחים ביקורת על איכות הפיקוח של משרד הבריאות על המקוואות. לטענתם, הדגימות שמבוצעות על ידי משרד הבריאות אינן משקפות את המצב בפועל, וחלק נכבד מהמקוואות הנדגמים ומאושרים לשימוש מכילים מים שאינם ראויים לטבילה.

לגורמים אלו, טענות על ניהול לקוי של משרד הבריאות את מערך הפיקוח על המקוואות. כך צוין בפנינו, כי אותו גורם המוכר את חומרי החיטוי למקוואות משמש גם כדוגם המים מטעם משרד הבריאות - מה שעשוי ליצור לניגוד עניינים. במשרד הבריאות טוענים מנגד, כי מדובר במצב תקין, שכן לאותו גורם אין השפעה על תוצאות הבדיקות. התגובה המלאה - בסוף הכתבה.

סכנת המקוואות בימי הקורונה ובכל השנה

כפי שכבר דיווחנו ב'כיכר השבת', בדיקה מדגמית שנערכה על ידי חברת i BLUE, העלתה תוצאות מדאיגות: במרבית בורות הטבילה שנבדקו, בהם נכנסים עשרות אנשים מידי יום, רמת הכלור והPH היו שלא על פי התקן.

אם הטענות נכונות, המקוואות עלולים להוות סכנה בריאותית אמיתית לשלום הציבור החרדי. צריך לומר, ערכים לא תקינים של כלור ו-PH במים יוצרים תרכובת מסוכנת הנקראת-DBP's. מחקרים רפואיים העלו, כי חשיפה לתרכובת זו לאורך זמן מזיקה לריאות ועלולה לפגוע בדרכי הנשימה. בנוסף נמצא כי התרכובות הגבירו את הסיכוי לסרטן בקרב עכברי מעבדה ואף גרמו לנזק לדנ"א של תאי יונקים בניסויי מעבדה.

ביקורת נמתחה כלפי משרד הבריאות גם בשל העובדה כי בבריכות שחייה, בהם נכנסים הרבה פחות אנשים מאשר במקוואות, המשרד מחייב התקנת בקרה דיגיטלית. אבל במקוואות - הפיקוח נעשה ידנית, ולטענת אותם גורמים - בצורה שאינה מספקת כאמור.

בתגובה לחשש לניגוד העניינים נמסר בתגובה ממשרד הבריאות כי "כל הבדיקות שהוא דוגם בעיקר של מקוואות טהרה מתבצעות במעבדות בדיקה המוכרות ע"י משרד הבריאות, כמו לדוגמא מעבדת ביו לב בע"מ. החברה שלו מבצעת גם חיטוי מקוואות ומספקת את חומרי החיטוי למקוואות בלא כל אישור של משרד הבריאות ולא כחלק מהכשרתו והסמכתו כדוגם מים".

הסכנה במקווה: הפרופסור מסביר באולפן 'כיכר'

יצוין כי דוגם המים ומוכר חומרי החיטוי, סירב לשוחח בנושא עם 'כיכר השבת'.

בתגובה כללית לשאר הטענות נמסר ממשרד הבריאות בתגובה ל'כיכר השבת': "א. בהתאם לחוק רישוי עסקים, מקוואות הם עסק טעון רישוי, את הרישיון מנפיקה הרשות המקומית לאחר שקיבלה את אישור משרד הבריאות. נציין שגם לרשות המקומית המנפיקה את הרישיון אחריות לבקרה על התנאים התברואיים במקום".

"ב. הסטנדרטים למקוואות נקבעו בתקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים למקוואות טהרה), התשנ"ט- 1999, בעלות המקווה היא הגוף האחראי לעמידה בסטנדרטים".

"ג. בימים כתיקונם הפיקוח והבקרה של משרד הבריאות על המקוואות נערכים באמצעים שונים ביניהם: אישור המקווה במסגרת הליך רישוי העסק, חידוש תקופתי של רישיון העסק, בקרה על איכות המים הנדגמת, טיפול בתלונות ציבור, ביקורות שגרתיות באתרים ועוד".

"ד. בימים אלה משרד הבריאות כמו כל המשק, מקיים שגרת פעילות במתכונת מצומצמת בכל התחומים וגם בתחום זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר