קורונת החרדים

ההסתה בתקשורת - מרושעת; חשש לרצח ומלחמת אחים

שמעתי בתדהמה את דבריה המרושעים של רינה מצליח, צריך להחזיר אותה לארץ מולדתה בטוניס, שם בוודאי יתענגו מדבריה • אני חושש לרצח או מלחמת אחים • טור מיוחד (ארץ)

הרב שלמה בניזרי | כיכר השבת |
מאה שעירם, הבוקר (צילום: חיים גודלברג, כיכר השבת)

אני כותב את המאמר הזה, כי הגעתי למצב של זעזוע מההסתה המרושעת שמתבצעת ע"י התקשורת החולנית ושותפיה, ומהחשש לרצח או מלחמת אחים. נעשית כאן הסתה אנטישמית כנגד הציבור החרדי (שכבר שנה שלימה מתקיימת החל מהבחירות הראשונות), הסתה שאינה מביישת את 'טובי' צוררי ישראל לדורותיהם, ואולי הם יכלו ללמוד מהמסיתים היום. בתקופה נוראית של סכנת חיים, שמאיימת על כל אזרח במדינת ישראל ללא הבדל צבע וגזע, אמונה או חוסר אמונה.

וכמאמר חז"ל: "כאשר ניתנה רשות למלאך המשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע", דווקא בתקופה זו המחייבת אחדות בעם ושילוב כוחות למען המטרה הנעלה והיא, מיגור המגפה, מצאו להם עכברי רשע לפלג את העם ולהסית איש כנגד אחיו, כאילו שהצרה שבאה עלינו לא די בה.

האשמים למגפה נמצאו – הציבור החרדי. הם שגרמו לכל הצרה הצרורה, לסכנת החיים, למצוקה הכלכלית, כן, הם ורק הם. העוקב אחר התקשורת מבין מיד ללא כל היסוס שייצור וירוס הקורונה הוא לא תוצרת סין, אלא תוצרת בני ברק, תוצרת שחור לבן (עוד הסינים יתבעו את החרדים על גניבת פטנט), רק שהם שכחו דבר אחד, שלכל מהלך יש תיעוד, יש ארכיון.

אז בואו נחזור לסוף דצמבר שאז התגלה הנגיף בסין, כן כן בסין, לא בבני ברק, והעולם התחיל ללמוד ולעקוב בדאגה קלה אחר הנעשה בסין. הנדבק הראשון בישראל מנגיף הקורונה למעשה היה ב-27/2/20. אדם אשר חזר מאיטליה, יום לאחר מכן התגלתה ההדבקה הראשונה בישראל כשאשתו נדבקה ממנו. האדם הוא מנהל סניף 'הפיראט האדום' באור יהודה, הוא הדביק שני עובדים בחנות וקונה שהייתה מורה בבית הספר שהיה חשש שהדביקה את תלמידיה, ומאז למעשה התחיל סיפור 'חד גדיא'.

ב-28/2/20 אובחנו ארבעה חולי קורונה נוספים בישראל. בסוף פברואר הגיע מספר הישראלים שנשלחו לבידוד בית ל-5,630. כמו כן, הייתה עוד קבוצת צליינים שהייתה נגועה במחלה שהסתובבה בארץ, וגם היא פתחה לא במסע צלב, אלא במסע הדבקה נרחב. מאז החלו להתגלות בכל הארץ מקרי הדבקה רבים, לא בבני ברק אני מדגיש, בכל הארץ למעט בני ברק.

הרב שלמה בניזרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בטוחני כעת שהשתכנעתם שלא החרדים הביאו את המחלה לארץ אלא אנשי עסקים, צליינים ומטיילים חילונים חסרי אחריות שהיו בחו"ל, הם היבואנים הבלעדיים למחלה זו. אבל אז תגיע טענתכם לגבי ההפצה והרחבת ההפצה, ותטענו "אתם החרדים גרמתם בחוסר אחריותכם ואי ציות להוראות הברורות של משרד הבריאות להפצת הנגיף. המשכתם את חגיגות פורים, המשכתם ללמוד כשנאסר על כולם ללמוד, וכך גרמתם להדבקה המונית. אז ברשותכם בואו ונחזור לארכיון.

להזכירכם, בפורים הייתה מותרת התקהלות של עד 2000 איש! אף אחד לא אסר את מסיבות פורים ולא היו שום הגבלות!! במוצאי פורים ב-11/3/20 הותרה התכנסות של עד 100 איש!! ואילו הלימודים נאסרו כליל רק ב-14/3/20 לחודש, אך הותרה התקהלות של 10 אנשים, רק שיהיו במרחק של 2 מטר. בכל מוסדות התורה הספרדים הפסיקו ללמוד (בנים ובנות), ואילו אצל האשכנזים רק הבנות הפסיקו ללמוד, ואילו הבנים המשיכו ללמוד בת"ת חצי יום לפי הנחיית הגאון הגדול הרב חיים קנייבסקי שליט"א, אשר הדגיש לעשות זאת עפ"י הנחיות משרד הבריאות.

כיתות הת"ת חולקו ל-3 קבוצות, שכל קבוצה כללה 10 תלמידים בכיתה נפרדת, והילדים ישבו במרחקים בטוחים כפי שמשרד הבריאות התיר לנהוג בכל מקום, וצוות ההוראה תוגבר ע"י רבנים נוספים. אותו דבר עשו גם בישיבות ובכוללים (נתונים אלה ידועים לי בדייקנות, כי חלק מנכדיי לומדים שם). לימודים אלו במתכונת זו, נעשו בסה"כ 3 ימים עד יום רביעי, ומאז בהנחיית המדינה, נסגרו כל המוסדות.

רק ביום חמישי בערב ב-19/3/20 נאסר על יציאה מהבית עד מרחק של 100 מטר, אך לא נאסר להתפלל בקבוצות של עשרה ואפילו לא בבית כנסת. האיסור על התקהלות של 10 אנשים הגיע רק השבוע ביום שלישי ב-31/3/20, שאז יצאה התקנה האוסרת התכנסות של יותר מ-2 אנשים!!

מה אני רוצה לומר בהצגת הנתונים הכרונולגים הללו? ההנחיות של משרד הבריאות היו מבולבלות, לא ברורות, לא חד משמעיות, והיה חוסר ודאות טוטאלי. זוכרים שאמרו שהמסכה מזיקה ולא מועילה, ושאסור לשים אותה, אז שלשום יצאה הנחיה שאסור לצאת מחוץ לבית ללא מסכה.

זוכרים שב-19/3/20 יאיר לפיד התקיף את ראש הממשלה על הסגר שהטיל על אזרחי מדינת ישראל באומרו: "אתם יכולים לקרוא לזה בהרבה שמות, זו לא דמוקרטיה, והלא הדמוקרטיה הזו הודיעה לכם היום דבר אחד שאסור לכם לצאת מהבית. תשאלו את עצמכם באיזה מדינות ממשלה לא נבחרת מודיעה לאזרחים שאסור לצאת מהבית", השומע את דברי לפיד מבין שהוא פשוט נתן היתר מוסרי לאנשים כן לצאת מהבית.

זוכרים את פרופסור יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שטען בתקשורת שהיחס של ממשלת ישראל למגפת הקורונה חמור מדי, והתנגד לצעדים החמורים שנקטה הממשלה. וכן פרופסור מייקל לויט שהוא אחד המומחים הגדולים בעולם בנושא מחלות ומגפות, שהוא גם יועצו של ראש הממשלה נתניהו לענייני.... קורונה!.

וכן ד"ר צבי מרום שהללו שללו את התחזיות הקודרות של משרד הבריאות וראו בהן הפחדת יתר, ופרופסור לויט הוסיף עוד: "אופתע מאוד אם בישראל ימותו מעל עשרה אנשים". נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, ומועמד מפלגת ישראל ביתנו לתפקיד שר הבריאות פרופ' ליאוניד אידלמן שוחח עם חברי תכנית 'הקבינט' ברדיו 103 FM על הנושא וטען: "קורונה היא לא מחלה קטלנית במיוחד. זה קצת יותר משפעת עונתית".

ח"כ הכנסת מטעם מרץ וסגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף יאיר גולן אמר: "ניצול משבר הקורונה הוא אחיזת עיניים, אני לא חושב שזה כזה משבר נורא". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, אמר בעקבות הצעדים שנקט ראה"מ נתניהו במטרה לעצור את המגפה: "נתניהו מביא לנזק קטלני על הכלכלה".

אם אלו הם דברי המומחים והפוליטיקאים, מה יגידו עמך בית ישראל? זוכרים את איכון הטלפונים? הממשלה ברצונה למגר את המגפה, קיבלה החלטה נוספת, כגון, להיעזר ביכולות של השב"כ לאיכון מפרי בידוד, פעולה שהיא לכל הדעות מצילת חיים, אך לחכי"ם וארגונים מהשמאל זה לא הזיז, והם זעקו על הפגיעה בזכויות הפרט (זה מה שעניין אותם בזמן מגפה), ועתרו אף לבג"ץ להימנע מפעולות האיכון. כן. מה שאתם שומעים, ניסו למנוע פעולות מצילות חיים בשם הדמוקרטיה. גם כששר המשפטים הורה על הקפאת פעילות בתי המשפט במטרה להגן על חיים, הייתה ביקורת מצד האופוזיציה שלוותה גם בהפגנות של אנשי השמאל.

בנוסף, ההסברה לציבור החרדי לקתה בחסר, ובזה מודים גם המומחים. משרד הבריאות התריע באמצעות אמצעים טכנולוגיים כגון טלויזיה, אינטרנט, סמארטפונים ועוד על סכנות ההדבקה, כאשר חלק ניכר מהחרדים לא מחוברים לאמצעים הטכנולוגיים הללו, ולכן, מה שהפנימו אחרים לא הפנימו בחלק מהציבור החרדי, אך לעומתם החלק בציבור החרדי שכן מחוברים למדיה, הפנימו מהר את מה שהבינו שאר אזרחי המדינה, דבר המעיד שברוב המקרים התנהגות בלתי אחראית נבעה מחסרון ידיעה והבנה.

התקשורת והפרשנים מנסים לצייר תמונה ורודה שכל האזרחים הם מאה אחוז מצייתים לחוק, לעומת החרדים השחורים, הפרימיטיביים, המופרעים חסרי האחריות. אז להזכירכם את אותה שבת מפורסמת, בסה"כ לפני שבועיים ב-21/3/20, רבבות חילונים פקדו את הים, פארקים טיילות ועוד, בכל רחבי הארץ, תוך סיכון חיים נוראי, והטענה עליהם יותר חמורה, כי הם ידעו והבינו את הסכנה שבמעשיהם. קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב הפרה את צו הבידוד שקיבלה לאחר שחזרה מספרד, וראה"מ נזף בה.

קצין בכיר במשטרה בדרגת ניצב משנה, ערך חתונה לבתו ברמת הגולן בהשתתפות מאה אורחים! בזמן שהיה מותר 10!! תמונות רבות של חיילים בבקו"ם ובעוד בסיסי צה"ל נראים בקבוצות של מאות האחד ליד השני. דרך אגב, הצלם שחשף זאת, נשלח למחבוש של 28 יום. מפגיני השמאל עלו בשבוע שעבר במאות לירושלים להפגין נגד ביבי, והצילומים מעידים איך שהם עמדו האחד ליד השני בלי שמירת מרחק, ובטח לא שמעתם מילת ביקורת בתקשורת על כך.

בשבת שעברה ה-28/3/20, משטרת ישראל חילקה 1300 דוחו"ת!! בעיצומו של יום שבת לחילונים מפרי בידוד וכד', לעומת 2 דוחות לחרדים שהתפללו במנין. השבת, חגי לוין מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכינרת, דיווח כי השבת, נרשמו אירועים חריגים רבים בחופי הכינרת, וכי הפקחים הוציאו היום מהחופים מעל 50 איש, שלא נשמעו להוראות הסגר, והגיעו למרות ההנחיות המפורשות שלא לצאת מהבית. בין האירועים- משפחות שערכו מנגל, טיול אופנועים שעצר בחופים, נהגי טרקטרונים בטיול בחופים, גלשני סאפ, נהגי טנדר שרצו לפרוק אופנוע ים לשייט ואף משפחה עם קראוון שהגיעה לשהות באחד החופים.

לוין אומר כי הנחיות משרדי הפנים והבריאות הן חד משמעיות- שלא לצאת מהבית, וכי בכל כניסה לחוף ובתוך החופים , קיים שילוט ברור, כי אין כניסה לחופים עד להודעה חדשה! הערב פרסם אורן הלמן סמנכ״ל חברת החשמל בטוויטר: "תפסיקו להכליל את הציבור החרדי! הסתובבתי היום בשכונה שלי - היו התקהלויות. המון אנשים בחוץ. לא 100 מטר ולא נעליים. אנשים לא שמרו על מרחק. ילדים שיחקו עם ילדים. כאילו אין קורונה ואין סכנה ואין הנחיות.

אגב, אני לא גר בבני-ברק או בעיר או שכונה חרדית. אני גר ברמת אביב". ועוד ועוד מקרים, שלא קיבלו את המשקל בתקשורת החולנית הסלפנית. וכל זה לא הזכרתי את ההפקרות ביישובים ערבים ובאוכלוסייה של המסתננים בתל אביב, שדרך אגב מונה עשירית מאזרחי ת"א, והתקשורת ממלאת פיה מים.

עכשיו ניגש לטענות על חוסר האחריות של החרדים. ראשית, בואו לא נעשה הכללות, שבאמת רוב הציבור החרדי שמר על ההוראות ברגע שהבינו שהסיפור הוא לא צחוק, והעדות לכך בשתי השבתות החולפות שכמעט לא ראינו אנשים ברחובות ירושלים ובשכונתנו הסואנת, בר אילן – סנהדריה, וגם ביום יום לא ראינו קבוצות גדולות של חרדים ברחוב, דבר שאפיין את רוב הרחוב החרדי בארץ.

אך מאידך, היו קבוצות של מופרעי נפש ממאה שערים, שהם מונים אולי כמה מאות שנהגו בהפקרות, וראויים לכל גינוי ולכל פיצוץ. כמו כן, ראינו את אנשי הפלג הירושלמי בהלוויית ראש הישיבה שלהם, שהגיעו כ-300 מאות איש להלוויה והתגודדו בניגוד להנחיות (למרות שיש מקום רחוק לדון לכף זכות, שראש ישיבה נחשב כאב רוחני ובאופן טבעי ילדים משתתפים בהלווית הוריהם, אך אינני מצדיק זאת, למרות הכל), שדרך אגב, ההלוויה הייתה באישור המשטרה! (כמופיע בעיתון הארץ) שלא עשתה דבר וחצי דבר למנוע את הלוויה או להפריד ביניהם.

וסתם ככה, זו הדוגמא הכמעט יחידה של התקהלות המונית שהמסיתים כל הזמן מזכירים אותה, ואתם יודעים למה דווקא אותה? כי אין להם עוד דוגמאות להתקהלויות המוניות. נכון הוא הדבר שהיו עוד אנשים שנהגו בחוסר אחריות פושעת וממשיכים לנהוג כן, אך רובם אלו אנשים קיצוניים שמתנגדים למדינה ומסרבים לקבל כל מרות. אנשים אלו אכן הם פושעים, וכפי שהגדיר אותם מרן הרב קנייבסקי שליט"א, שיש להם דין רודף, שהרי אינם מסכנים רק את עצמם , אלא את כל הציבור, ורוב הציבור החרדי מתנגד לדרכם.

בנוסף לטעויות שנעשו כפי שנעשו במגזרים אחרים, הגורם המרכזי להדבקה ההמונית בבני ברק הוא, הצפיפות הנוראית של בני ברק והמשפחות הגדולות שחיות בבתים קטנים בשכונות צפופות. נתונים אלה, הם הגורמים העיקריים להתפשטות. מה שקרה, שאחד הדביק את השני בבתים, ומשפחות שלימות הודבקו בקצב מהיר. וכאן שוב הכישלון של הרשויות, שלא השכילו לנקוט פעולות מצילות חיים, כגון בדיקות מרובות לכלל הציבור, הוצאת הנדבקים ובני משפחותיהם למלוניות וכד'. גם יש משהו מוזר בהתנהגות הרשויות, שמסרבות לתת לרשויות המקומיות החרדיות את שמות האנשים שזוהו כנדבקים על מנת שיוכלו לפנותם, או לפחות לבודדם מהאחרים.

התקשורת ניפחה את המספרים מעבר לכל פרופורציה, והתבטאות מטופשת של בכיר בקופ"ח בשבוע שעבר, העלתה את מפלס השנאה וההסתה עוד יותר. הוא אמר שבבדיקות מדגמיות שנעשו בבני ברק, התגלה שאחד מכל שלשה בני ברקים חולה במחלה, והמשמעות היא שיש 75,000 חולי קורוניה בבני ברק.

כששמעתי זאת גיחכתי למשמע דבריו המופרכים, ואכן מיד עלה לשידור פרופסור רביד, מנכ"ל ביה"ח מעייני הישועה והפריך טענה זו, בהסבר פשוט. הבדיקות שנעשו הן אינן מדגם מייצג שנבחר בצורה מקצועית, אלא מדובר בבדיקה אקראית של אמבולנס שבדק מספר אנשים ברחוב, שהגיעו להיבדק מרצונם עקב חשש מתסמינים, וממילא הבדיקות יצאו חיוביות, והמספר הוא סביר. ומה שאמרו שבני ברק היא בסכנה גדולה כי רוב האוכלוסייה מבוגרת, אמר שזו שטות ובורות, ש-70% מתושבי ב"ב הם פחות מגיל 30!! נכון שיש מבוגרים כמו בכל מקום, אך לא כמתואר.

אני יושב וחושב לעצמי, למה? למה הם עושים לנו זאת, הרי זה אינו אנושי! וכי אנו הבאנו את המחלה. וכי רק חרדים נגועים בה? הרי מתוך כשבעת אלפים חולים, נחמיר ונאמר שאלף וחמש הם חרדים, אבל עדיין השאר לא חרדים וכן נדבקים. איך הם נדבקו? האם חרדים הדביקו אותם? האם לא שייך לומר עליהם חסרי אחריות? האם הם לא מסוכנים? וכו' וכו'. בכל העולם יש כמיליון נדבקים ועשרות אלפי מתים, ומהם אנשים מתורבתים ואינטלגנטים, נשיאים, שרים ואף יורש העצר הבריטי, ובתוך הנדבקים גם חרדים (שדרך אגב עד לרגע זה כידוע לי יש רק נפטר אחד, ה' ישמור!).

נכון שבאחוזים החרדים חולים יותר, אך הסברתי לעיל את הנסיבות. זה לא שהחרדים רוצים להידבק, הרי 'ונשמרתם לנפשותיכם' זה אחד הציוויים החמורים בתורה, והם חפצי חיים לא פחות מאף אדם, אלא שלחלק מהם לקח קצת זמן להפנים ושאר ההסברים. אז שוב, למה חוסר הסבלנות והמתקפה הברברית חסרת המעצורים והעכבות הזו? מה קרה לסולידריות, לסבלנות ולסובלנות שתמיד השמאל קורא לכולם לנהוג בה, ושמילים הורגות? אלא מצא בעל חוב הזדמנות לגבות את חובו.

הרי אנו נמצאים כאן במלחמת תרבות, תרבות האור של יראי השמיים שמייצגים את תורת ישראל ומסורת ישראל, מול הערב רב שהביאו לנו את תרבות הגויים, תרבות התועבה וסדום ועמורה. הם רואים שככל שהם נלחמים בתורה, בלומדיה ובמאמיניה התורה רק מתברכת, ומתקיים בנו: "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ", הם חוששים לעתידם כאן בארץ ישראל שנהיית יותר ויותר יהודית, ועתה באה לידם הזדמנות פז והיא, מגפה, שלצערנו הרב פשתה במגזר החרדי קצת יותק מקבוצות אחרות בחברה הישראלית, ואמרו, הנה הזדמנות נפלאה לחבוט בחרדים, ולהראות להם שתורתם לא מגנה עליהם ורבניהם לא מבינים דבר, ובגלל ששמעו להם ראו לאן הובילו אותם.

לענ"ד זה ההסבר לכל העליהום, אחרת אין לי הסבר לכל הרשע והפשע הזה מצד אנשים שנקראים אינטלגנטים ובני תרבות. אני מדגיש ואומר, אם מסע אנטישמי זה לא ייפסק, אז מה שהקורונה לא תעשה, תעשה ההסתה.

מיד בצאת השבת, כמו כל עמך ישראל, רציתי להתעדכן מה קרה בארץ ובעולם מתוך דאגה לשלום אחינו בית ישראל, ואז שמעתי בתדהמה את דבריה המרושעים של כתבת הערוץ השני רינה מצליח, שפערה פיה בלא חוק, בהאשימה את רוב הציבור החרדי בהאשמות חמורות ביותר.

"החרדים צריכים וחייבים ללמוד לקבל את המדינה לטוב ולרע... זה לא יכול להיות שהחרדים מרגישים בלתי מחויבים לצווי המדינה", וכו'". דבריה של מצליח מקוממים כי מעוותים בצורה נוראית. האוכלוסייה בעלת אחוז הפשיעה הנמוך במדינת ישראל זו האוכלוסייה החרדית, שבמקומות רבים אין שם אפילו תחנת משטרה. החרדים הם אזרחים כמו כל אזרחי מדינת ישראל, שומרי חוק, משלמי מיסים ומחויבים לחוקי המדינה (כאשר אינם מתנגשים עם חוקי התורה), וכן, דואגים לשלומה של מדינת ישראל ולרווחתה.

אמנם לחרדים יש ויכוח עמוק עם ערכי המדינה כיהודית ודמוקרטית, אך זה דבר לגיטימי והוא אחד מיסודות הדמוקרטיה, וכפי שלשמאל יש ויכוח עם ערכי המדינה היהודית, גם לחרדים יש אפשרות לחלוק ולהתווכח, אך מכאן להאשמה גורפת, מרושעת ומסיתה שהחרדים לא מחויבים לצווי המדינה, ולצייר אותנו כפורעי חוק שחותרים תחת אושיות המדינה והדמוקרטיה, זו הסתה אנטישמית, ובוודאי בימים מתוחים כאלה שדבריה יכולים להביא להתרת דמם של חרדים.

צריך לזרוק אותה לכל הרוחות, ולהחזיר אותה לארץ מולדתה בטוניס, שם בוודאי יתענגו מדבריה. דבריה נובעים או מבורות, או משנאה תהומית לחרדים, או מתוך רצון למחיאות כפיים אצל מעריציה מרחביה או מדיזנגוף, תחליטו אתם. הדוגמאות שהביאה להוכיח את טענותיה שהחרדים בלתי מחויבים למדינה, הם ממש בגדר שערורייה.

התנהגותם הפרועה של אנשי מאה שערים היא אינה מדגם מייצג של החרדים, אלא זה מדגם מייצג למאה או מאתיים חרדים ממאה שערים, שדרך אגב, רוב החרדים רק סובלים ממעשיהם ומגנים אותם בכל תוקף. כמו כן, הפגנות החרדים בבר אילן לפני 25 שנה, זהו אחד מיסודות הדמוקרטיה, הזכות להפגין.

החרדים באו בדרישה לגיטימית לסגור בשבת כביש בתוך השכונות החרדיות, וכשלא נענו הפגינו, האם להפגין זו פגיעה בחוקי המדינה? האם כל ההפגנות שמתקיימות במדינת ישראל החל מיום היווסדה הם מנוגדות לחוק? האם גם המפגינים מהשמאל ומהימין בהפגנותיהם הם נוהגים כן מחוסר מחויבות לצווי המדינה? למה בכל ההפגנות האחרות לא שמענו את ביקורתה על המפגינים? האם אנחנו בעיניה כל כך נחיתים שאין לנו אפילו אפשרות להפגין את אשר על ליבנו? גם מפגיני הפלג הירושלמי, שהפגנותיהם בנושא הגיוס הם לזרא ולצנינים בעיני רוב הציבור החרדי, והם משקפים מיעוט, אך גם להם יש את הזכות להפגין כמו כל אזרח במדינת ישראל.

והקצפת בבליל השנאה והגועל בדבריה של רינה מצליח: "וכל מי שיאמר לי עכשיו שמדובר בשנאת חרדים, לא! מדובר באהבה ודאגה למדינה", אז על זה יש לי רק משפט אחד לומר: עם אוהבים כמוך, מי צריך בכלל שונאים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר