ה'סגר' המסעיר

די להתבכיין; החרדים אשמים בסגר // ישי כהן

חידה: כיצד תגיבו אם תשמעו שעשר משפחות מבני ברק יגיעו להתגורר בדירה לצידכם; תילחצו? תחששו מהנגיף שהן אולי נושאות איתן? אם כן - זה הופך אתכם ל"אנטישמים"? (טור דעה)

ישי כהן | כיכר השבת |
בני ברק, השבוע. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בימים האחרונים אנחנו נחשפים, שוב ושוב, לטענות נגד משרד הבריאות באשר להחלטה להטיל סגר על העיר בני ברק והשכונות החרדיות בירושלים; סגר שבמבט ראשון נראה כמכוון נגד הציבור החרדי.

לא אכחיש; גם אני, כשנחשפתי לראשונה למפת החלוקה בירושלים, זעמתי. לא צריך להבין במפות, כדי ללמוד במבט ראשון כי רק השכונות החרדיות נכנסו להסגר. "החילונים חופשיים, אנחנו החרדים ב'גטו'", טענו רבים, ואני בתוכם.

הערב (חמישי) המתקפה התמקדה במנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "הסגר - כדי לצבוע חרדים כמדביקים", טענו בכירים חרדים. יתרה מזו, טענו הבכירים: השרים וראשי העיר מתנגדים לסגר, בעוד בר סימן טוב מעודד ודוחף לכך.

אז לא. מי שאשם בסגר על השכונות החרדיות זה אנחנו, הציבור החרדי. לא בר סימן טוב ולא איזה פקיד "אנטישמי" ממשרד הבריאות. לא כל אירוע קשור ל"שנאת חרדים". תתמודדו עם העובדות, עם המספרים, ותבינו שלא מדובר בהחלטה 'נגד' החרדים, אלא דווקא לטובתם.

אני יכול לנחש שרוב הקוראים כעת את הטור, לא חושדים ביו"ר ש"ס השר אריה דרעי בשנאת חרדים, וכאחד שמנסה לצבוע את החרדים כ"מדביקים את הציבור בנגיף". לא אחדש לכם כשאכתוב כעת שדרעי היה מיוזמי הסגר על השכונות החרדיות בירושלים. כן, דרעי, הפוליטיקאי החרדי הבכיר ביותר, הוא זה שיזם את הסגר על החרדים בירושלים. ולא, הוא לא שונא חרדים. הוא דואג לחרדים.

אז למה דרעי בעד הסגר בעוד פוליטיקאים אחרים מתדרכים נגד, וחלקם אף משחררים הודעות בשמם? כנראה שהוא מכיר את המספרים טוב יותר, יש לו אחריות על הציבור החרדי במסגרת תפקידו והוא מבקש לעצור את המגפה בציבור החרדי. אני מעדיף את הסגר של דרעי, על פני פוליטיקאים חסרי סמכויות בנושא, שמחפשים כותרות על חשבון בריאות הציבור.

עוד רגע נגיע למספרים. אבל קודם לכן: בכירי משרד הבריאות עומדים על כך שהסגר הציל ומציל מפני ההדבקה, ומציגים נתונים שהסגר באזורים החרדים עצר את קצב ההידבקות. במשרד מדברים על עשרות בני אדם, שחייהם ניצלו בזכות הסגר. המסקנה שלי: יש פוליטיקאים שמעדיפים כותרת על פני חיי הבוחרים שלהם.

וכעת למספרים. בני ברק מובילה במספר החולים. כן, קראתם נכון. ביחס לאוכלוסיה בעיר, עיר התורה והחסידות מובילה על פני שאר הישובים בישראל. ומי נמצאת עוד בצמרת? ירושלים. כשצוללים למספרים בבירה, מתברר ש-75% מהחולים בעיר הם תושבי השכונות החרדיות. כן, קראתם נכון. רוב החולים בירושלים - חרדים.

דרעי מתבטא לא מעט שהמצב בשכונות החרדיות בירושלים חמור יותר מבני ברק. נכון, זה לא מסתדר עם הכותרות של חבריו, זה סותר את הח"כים המאשימים, אבל הוא מציג מספרים.

אז האפשרות הראשונה היא לטעון ששונאים אותנו, החרדים, ולכן שולחים אותנו להסגר. האפשרות השניה היא, להתבונן במספרים, לקרוא את התמונה המדאיגה ולהבין שבר סימן טוב דואג לנו ולא שונא אותנו. מי ששונא אותנו אלו המספרים, ואת המספרים מי ייצר? אנחנו!

כך גם בנושא סגירת בתי הכנסת. הרב הראשי ונשיא בית הדין הגדול, הגאון רבי דוד לאו, לא חשוד ב"שנאת דת" חס ושלום. וכך הוא התבטא: "אם היינו מקפידים על הכללים בבתי הכנסת, הם לא היו נסגרים". אז מי אשם שבתי הכנסת הפכו למוקדי הדבקה? המתפללים שלא שמרו על הכללים או ה"אנטישמים" ממשרד הבריאות?

משי זהב נגד רובינשטיין. מתוך 'סוגרים שבוע'

אני מבין גם את הטענה שהסגר לא עוזר, כי החולים נשארים בבית. אבל מה לעשות שהחולים החרדים מסרבים לצאת ל'מלוניות בידוד'? אם אנחנו, כחברה, נפעיל עליהם לחץ, הם ייאלצו לצאת לבידוד. כל עוד הם מסרבים, המדדים בשכונות החרדיות יישארו גבוהים ומספר החולים לא יפחת. הנה הנתון מבני ברק, נכון להבוקר: 2,150 חולי קורונה, מתוכם רק ‏206(!)חולים יצאו לבידד בבתי מלון . אבל לא, בר סימן טוב אשם בסגר...

אגב, בראש המתנגדים לסגר בבני ברק נמצא ראש העיר אברהם רובינשטיין. כן, אותו ראש עיר שזעם תחילה על יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, שהאמבולנסים שלו הסתובבו בעיר והזהירו מפני הקורונה. הוא חשב שמתנדבי זק"א מלחיצים את הבני-ברקים. כיום זק"א מטפלים בגופות זקני התושבים בעיר.

מתנצל מראש בפני הקוראים שיזעמו על הצגת העובדות הללו, ובשבילם אגש לחידה: כיצד תגיבו אם תשמעו שעשר משפחות מבני ברק מגיעות להתגורר בחדר המדרגות שלכם, בבית מולכם. האם תילחצו? האם תחששו מהנגיף? במידה ותגיעו למסקנה חיובית, אתם אכן חוששים מהידבקות. זה הופך אתכם ל"אנטישמים שונאי חרדים"?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר