תחקיר 'כיכר השבת'

עדויות מזעזעות: היחס המפלה ליולדות חרדיות בבתי חולים

הרופא המרדים סירב לתת אפידורל ליולדת חרדית; מיילדת שנתנה הוראות מקצה החדר בלי להתקרב; ביטולי תורים ובלי אולטרסאונד: התפרצות הקורונה פוגעת ביולדות החרדיות, המבקשות הנחיות (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: Hadas Parush/Flash90)

אולי בגלל ההסתה, אולי בגלל אחוז ההדבקה הגבוה בחלק מאזורי המגורים של החרדים: עדויות שהגיעו לידי 'כיכר השבת' מלמדות על יחס מפלה ובעייתי כלפי נשים חרדיות המגיעות למחלקת יולדות בבתי החולים.

מספר כשלים הובילו לכך שאין הנחיות ברורות לבתי החולים כיצד לנהוג עם היולדות בעידן הקורונה - מה שמביא לעיתים להתנהלות לא הולמת כלפי היולדות החרדיות.

הנה כמה מהעדויות: מספרת אישה מאלעד כי לבית החולים הגיעה עם מלווה אחד - בעלה. המיילדת של בית החולים סירבה להתקרב אליה, ונשארה לעמוד בקצה החדר, משם העניקה הוראות.

מדובר היה בלידה ראשונה של אותה אישה, שכמובן הגיעה ללא תומכת לידה וללא אימה שתוכל להעניק לה יד. ב"ה, הלידה עברה בשלום - וכבר באותו יום, שוחררה מבית החולים לביתה.

"לא רצו לבצע בדיקת שמיעה לתינוק"

עדות מטרידה נוספת מגיעה מאישה חרדית המתגוררת בבני ברק שמספרת כי מאז כניסתה לבית החולים, אלו שנאלצו לטפל בה הביטו בה ב"פרצוף חמוץ", כלשונה.

"ניכר שהצוות הרפואי לא רוצה לטפל בבני ברקים", היא מספרת ומעידה כי התינוק היה צריך לעבור בדיקת שמיעה - אך זו בוטלה "כי לא רוצים שהמכשיר שלהם יגע בבני ברקים", כטענתה.

בהתאם להנחיות, אישה שמגיעה ללדת בבית החולים, צריכה לעבור בדיקת קורונה. עד אז, היא לא מתקבלת למחלקת לידות רגילה, אלא למחלקה קטנה יותר של יולדות בבידוד.

אישה בהריון נמצאת בסיכון? הפרופסור עונה

לפעמים, הלידה מהירה יותר מקבלת תוצאות בדיקת הקורונה - בדיקה שלפעמים לוקח חצי יממה עד שהתוצאות חוזרות - ואז לוקחים את התינוק מהאימא מיד עם הלידה, עוד לפני שהיא נוגעת בו, מחשש שמא תדביק את התינוק בנגיף הקטלני.

"המרדים לא רצה לעשות לה אפידורל"

התנהלות זו, גורמת לשלל בעיות. אין מספיק צוות רפואי שמסכים להיכנס למחלקה המבודדת, ואין די רופאים ממוגנים שיכולים להיכנס לשם.

כתוצאה מכך, עדות מזעזעת נוספת המגיעה מיולדת חרדית מהעיר אלעד המספרת כי צרחה מכאבים, אך הרופא המרדים סירב לתת לה אפידורל כי הוא לא נוגע בנשים מאלעד - עיר עם שיעור הדבקה גבוה.

עדות נוספת מגיעה מירושלים, שם אושפזה צעירה חרדית שהגיעה ללדת במחלקת בידוד למרות שלא היה חשש כי היא חולת קורונה - אלא רק בשל העובדה שהיא מגיעה מאזור חרדי.

"היא התבקשה להכנס לבידוד ולשהות שם לבד למרות שהגיע עם בעלה ועם תומכת לידה, לא הורשתה להכניס אף אחת מהם... ההתנהגות מצד הצוות הייתה לא נעימה ולא הולמת", מספר קרוב משפחתה.

בסופו של דבר, בשל היחס המזלזל בו התקבלה, החליטה האישה, שעה קלה לפני לידה, לעזוב את המחלקה ולעבור לבית חולים אחר, שם ילדה בשלום ומתוך יחס נעים.

"ביטלו לי בדיקת אולטרסאונד ומעקב הריון"

הבעיות מתחילות עוד לפני חדר הלידה. מעדויות של נשים עולה כי ביטלו להן תור לבדיקות אולטרסאונד, והפנו אותן כתחליף לייעוץ טלפוני...

בקופות החולים נאלצים לעבוד עם רופאים חסרים הנמצאים בבידוד, ועם כאלה שמסרבים לעבור בריכוזים חרדים - על חשבון בריאות הנשים, להן מבטלים את התורות שנקבעו מראש, לצורך מעקב ווידוא כי הכל תקין בעז"ה.

את העדויות, ריכזו בקבוצות וואטסאפ שהקימו ארגוני נשים, בהם פייני סוקניק מעמותת "באשר תלכי". בשיחה עם 'כיכר השבת' היא מספרת על 2 קבוצות מלאות בנשים, המדווחות בזמן אמת על היחס שהן מקבלות. הפעילות החברתיות, עומדות בקשר ישיר מול גורמים במשרד הבריאות, שם נותנים מענה לבעיות הנקודתיות בזמן אמת.

"בימים האחרונים, בעקבות פניות רבות שהגיעו מהשטח מנשים חרדיות בבתי חולים, התחלנו פעילות חרדיות בשיתוף עם מטה נשים לשעת חירום לבדוק מה קורה בשטח, הקמנו חמל אליו דווחו נתונים בזמן אמת. כבר הצלחנו בפעילות משותפת של החמל והפעילות להוביל לשינוי וחידוד דברים מול בתי חולים".

סוקניק מוסיפה, "אנחנו קוראים לראשי משרד הבריאות ולמנהלי קופות החולים לעבוד ביחד ליצירת טיפול מערכתי מידי בנושא – לא יכול להיות שנשים תובדלנה באופן לא מקצועי ולא על סמך נתונים. לא יכול להיות שבדיקות קורונה ליולדות יערכו יותר זמן מכמה שעות בודדות והמצב הזה לא יכול להימשך שנשים בהריון לא יכולות לקבל מענה למעקב הריון ובדיקות אולטרסאונד".

במכתב תלונה ששיגרו ארגוני הנשים למשרד הבריאות נכתב כי "תלונות רבות שהגיעו לארגוני הנשים בשטח מעלות שהטיפול הרפואי בנשים בהיריון ובנשים לאחר לידה לא מספק וכתוצאה מכך קיבלנו תלונות על מצבי סיכון הן לנשים והן לתינוקות, על רקע טיפול לא מספק ולא מוסדר".

הן דורשות כי "מצב זה מחייב את משרד הבריאות להוציא הנחיות ברורות ואחידות בכל הנוגע לשירותים הרפואיים הניתנים לנשים בהריון וליולדות בתקופת משבר הקורונה, הן במסגרת בתי החולים והן במסגרת הקהילה".

"תוצאות בדיקות הקורונה מתקבלות אחרי שהיולדת שוחררה"

בפירוט נכתב כי "מהשטח עולות עדויות על היעדר אחידות במועד ביצוע בדיקות קורונה ובמקרים מסוימים נתקבלו אף תלונות על אובדן בדיקות".

"לבדיקות אלו חשיבות רבה, מאחר וללא ממצאי הבדיקה נשמרת ההפרדה בין היולדת ליילוד. אי לכך ישנה חשיבות לביצוע הבדיקה עם קבלתה של היולדת למיון יולדות או בסמוך ככל שניתן להגעתה. העדויות מהשטח מעלות שכיום התשובות מגיעות לפעמים אפילו אחרי יומיים, ולעיתים אחרי שהיולדת השתחררה".

"משרד הבריאות מתבקש להנחות את כל בתי החולים כך שהבדיקות תתבצענה בסמוך ככל שניתן למועד הגעת היולדת לבית החולים, באופן שיבטיח כי התוצאות תתקבלנה לא יאוחר מ-6 שעות מקבלת היולדת לבית החולים".

בהמשך הן דורשות מדיניות מוסדרת בנוגע להפרדה בין יולדות לפי סיכון; לקבוע כללים ברורים ואחידים באשר לתנאים הפיזיים והרפואיים במחלקות בהן שוהות חולות מבודדות; ולא לשחרר מבתי החולים לפני סיום כל הבדיקות הנדרשות לאם ולילד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "על בתי החולים להעניק טיפול שוויוני ומיטבי לכלל הפונות אליהם ללא כל הבדל. לאור פניות בנושא אפליית מטופלים לפי מגדרים/מגזרים, פרסם משרד הבריאות נוהל מיוחד שמטרתו מניעת אפליה כלשהי במתן שירות רפואי על פי תיוג אוכלוסייה מסוימת".

"לגבי יולדות חרדיות באופן כללי אין נהלים מיוחדים ליולדות. הן צריכות לקבל מענה ככל המטופלים, ללא אפליה או גילוי גזענות. מבחינת משרד הבריאות על כל מטופל לקבל טיפול ראוי ושוויוני וזה המסר שהעברנו בכל דרך בימים האחרונים לאור פניות שהתקבלו".

"יודגש, אם יש חשד קליני שיולדת עלולה להיות חולה, על בית החולים לבדוק ולטפל בה בהתאם אך בכל מקרה אין למנוע טיפול ואין לאפלות או לתת יחס משפיל, פוגע או שונה מאחרות. ככל שיגיעו תלונות פרטניות, נטפל בהן בהתאם. לא נאפשר פגיעה ביולדות בשל מוצאן או השתייכותן הקהילתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר