השכר, חלוקת הטלפונים והקריסה

חשיפה: קרב על ה'למידה מרחוק' לחרדים

ה'למידה מרחוק' בגרסה הטלפונית - אליה הילדים נחשפים כעת ב'ימי הקורונה' - מגלה שורת אפליות לרעה של החרדים: שכר הלימוד, משכורות המורים, הקריסה הטכנית וחלוקת המכשירים לבתים (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
למידה מהבית ב'ימי קורונה' (צילום אילוסטרציה: אהוד סלומון)

פרסום ראשון: ביממה האחרונה מתנהל קרב של ממש בין משרד החינוך לבין משרד האוצר, באשר להשוואת שכרם של המורים במוסדות החרדים - תלמודי תורה, בתי ספר וסמינרים - לזה של מקביליהם מהחינוך הממלכתי.

במקביל, ל'כיכר השבת' נודע כי במקומות מסוימים נעשים מאמצים להוריד מהעול הכספי המוטל על ההורים. כך לדוגמה במודיעין עילית, עלתה הצעה על שולחנו של המרא דאתרא הגאון רבי מאיר קסלר, כי בכל הת"תים בעיר יופחת שכר הלימוד של ההורים ב-70 שקלים לילד.

על פי התוכנית של המחוז החרדי במשרד החינוך, מרבית תלמודי התורה, בתי הספר והסמינרים מלמדים בימים אלו באמצעות למידה מרחוק, בעיקר באמצעות הטלפון, כאשר חלקם הקטן התקדם לתוכנת ה'זום', בה כבר משתמשים כלל עובדי הממלכתי והממלכתי דתי.

אחת הבעיות בהן נתקלים מנהלי הת"תים ובתי הספר, מתברר כעת, היא קריסה של המערכות הטלפוניות: אלו עדיין לא כשירות ללמידה מרחוק, ונופלות פעמים רבות, בעיקר בעת הפעלת שידור חי למספר כיתות במקביל.

בימים אלו שוקדים במשרד החינוך ובלשכת סגן השר מאיר פרוש על פתרונות חלופיים עבור המגזר החרדי, שיאפשרו למידה דרך הטלפון בראש שקט וללא בעיות. כמו כן, בעוד הציבור הכללי עתיד ליהנות ככל הנראה מחלוקת מחשבים לבתים, בשל המחסור הגדול שגררה הלמידה מרחוק, הציבור החרדי נותר בחסר של מכשירי טלפון כשרים, ובלשכת סגן שר החינוך מאיר פרוש מתכוונים לדרוש השוואה בחלוקת משאבים זו.

יצוין, כי הלמידה מרחוק במגזר החרדי הפכה לאחרונה ללימוד המקובל בכל המוסדות, והורים רבים מדווחים כעת ל'כיכר השבת' כי ילדם שקוע שעות ארוכות בטלפון ואף נתון למעקב ה'מלמד', כאשר הוא "נכנס לכיתה" ו"יוצא מהכיתה" (רגעי ההצטרפות לשידור הטלפוני והניתוק ממנו), זאת באמצעות מערכת ממוחשבת המגלה מי התלמידים המשתתפים בשיעור, בכל רגע נתון.

כמו כן, הצעה מעניינת שעלתה בימים אלו במשרד החינוך, היא תוכן מוגדר מראש על ידי משרד החינוך עבור שלושת המגזרים החרדים - ליטאי, חסידי וספרדי - תוך פיקוח מלא של 'וועדת הרבנים לענייני חינוך'. אלא שהצעה זו ירדה מהפרק, בשל סגנונות הלימוד השונים של כל תלמוד תורה.

אך כאמור הנושא העיקרי המצוי בדיונים, הוא משכורות עובדי ההוראה החרדים: ל'כיכר השבת' נודע, כי אמש (מוצ"ש) נערכו דיונים מרתוניים בענין בין צוותי משרד החינוך לבין צוותי משרד האוצר.

בכירי האוצר טענו, כי רבים ממורי ומורות המגזר החרדי יצאו מוקדם לחל"ת (חופשה ללא תשלום) וקיבלו על כך דמי אבטלה מביטוח לאומי, ולכן יש לדחות את דרישתם כעת גם לשכר ממשרד החינוך - כפי שמוענק לעובדי הוראה בחינוך הכללי - ובכך לגשר על הפער בין דמי הביטוח הלאומי לשכר המלא של המורים.

אלא שבמשרד החינוך טענו מנגד כי ההוראה של האוצר לא להוציא עובדים לחל"ת נכנסה לתוקף רק ב-24 למרץ, בעוד העובדים בחלקם יצאו לחל"ת כבר ב-19 למרץ.

'למידה מרחוק' בחינוך הכללי (צילום: אולפן משרד החינוך)

כך או כך, ישנם מנהלי ת"תים ומורים שאמרו לביטוח הלאומי כי הם מעוניינים למשוך בחזרה את בקשתם לדמי אבטלה. לדבריהם. "זו הייתה טעות; אנחנו מעדיפים לקבל שכר מלא ממשרד החינוך, ולא להישען על דמי האבטלה שהם רק 70 אחוז מהשכר".

במשך שעות ארוכות ישבו אמש הצדדים, ובשלב מסוים אנשי משרד האוצר הסכימו לשלם 50% מהשכר למורים החרדים, אך במשרד החינוך מתעקשים על תשלום שכר מלא, והדיונים בין הצדדים נמשכים גם בשעות אלו.

סגן שר החינוך מאיר פרוש העביר אף הוא מכתב בהול לאוצר, בו כתב: "יש להשוות את תנאי עובדי ההוראה במוכש"ר והפטור למוסדות הממלכתיים. הפניה נעשתה בעקבות טענה של פקידי האוצר לפיה מכיוון שישנם מוסדות חרדים שהוציאו את עובדיהם לחל"ת, יש להוציא את כל המוסדות החרדים לחל"ת ולא כפי שמתגבש לגבי המוסדות הממלכתיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר