צפו בראיון

ד"ר אלפרוביץ': "מצב חירום דווקא מחזק את קיום המצוות"

שיחה על הקורונה בראי השואה עם חוקר השואה החרדי הנודע, ד"ר ליאור אלפרוביץ' שמספר על התמודדות יהודית בעת משבר ועל קיום תורה ומצוות בעתות חירום (יום השואה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עריכה: יוחנן בלייך)

מומחה השואה החרדי, ד"ר ליאור אלפרוביץ', בשיחה מיוחדת ליום השואה ל'כיכר השבת' מתייחס לנקודת קיום התורה והמצוות בעתות משבר וחירום ולהתנהלות היהודית שצפה דווקא בזמנים בהם קשה יותר לקיים את המצוות בצורה שאנו רגילים אליה.

"יש להדגיש, כי כל ניסיון לקשור בין תקופת השואה לימינו הוא לא ראוי, אנחנו לא נמצאים בתקופה שבה אנו נרדפים, אנו אמנם נאבקים אך האויב שלנו אינו אנטישמי ואינו מרושע, אך עדיין אפשר למצוא חיבור בין התקופות בכך שאנו נמצאים בתקופת משבר שהמנגנונים לא פעילים כרגיל וניתן למצוא נקודות דמיון כיצד יהודים תופסים ומתנהגים דווקא בעת משבר", מציין ד"ר אלפרוביץ'.

"אנו רואים כי דווקא במציאות של קושי יהודים ממשיכים במאבק לרצון להמשיך ולקיים שגרה דתית וזו שאיפה שנובעת דווקא בגלל שאנו נמצאים בשעת משבר. התפיסה היהודית היא שאנשים אומרים לעצמם דווקא בגלל המשבר אנו רוצים להתחזק. זה האופן שבו היהודי מתבטא בזמנים כאלה", טוען אלפרוביץ'.

"דווקא האווירה שמונעת ממנו את השגרה היא זו שמייצרת אצלנו את הרצון כן להמשיך ולשמור על השגרה הדתית, זה לא משהו לעומתי מול המדיני אלא משהו שטבוע בנו כיהודים. הזיהוי כעת כמצב החירום, למרות שזה לא מצב חירום קלאסי, אנו מבינים שזה מחייב אותנו להתנהלות יצירתית - להתנהלות של קיום מצוות לפעמים דווקא באי עשייתן או מציאת פתרונות הלכתיים מורכבים כתפילה במרפסות ולא לוותר על כך".

הוא מתייחס למורכבות של אי קיום מצוות כמצווה ואומר, "זהו מצב מורכב שמבחינה הלכתית, אתה בעתות חירום בא ואומר ליהודי שבעת הזו לפעמים דווקא ההקפדה על השגרה הדתית היא עבירה, דווקא לחפש מניין כשאסור או לשרוף את החמץ זו עבירה".

ד"ר אלפרוביץ' מתייחס לפסיקה המורכבת של ההלכה בזמן השואה, כשהוא מספר על הדילמה בגטו טרזינשטט בחג הפסח ופסיקת הרבנים באותה עת וכיצד הוא רואה את ההתנהלות של הקהילה החרדית בכל הנוגע לקיום התורה והמצוות בתקופתנו אנו.

צפו בראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר