מספיחי המאבק ב'קורונה'

סערה ליטאית: מכתב מרן הגר"ח קנייבסקי צונזר ביתד נאמן

מרן הגר"ח קנייבסקי שחשש מהסכנה שבביטול התורה, כתב לפתוח את הישיבות, הכוללים והחיידרים - בכפוף לכללים, אך המכתב לא פורסם ב'יתד נאמן' - בהוראת ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

סערה במגזר הליטאי: מכתב של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי המורה כי חוב קדוש לפתוח את הישיבות, הכוללים ותלמודי התורה - בכפוף להנחיות והמגבלות של משרד הבריאות תוך שמירה על כל כללי הזהירות, לא פורסם ברגע האחרון בביטאון המפלגתי 'יתד נאמן'.

העיתונאי יאיר שרקי דיווח ב'חדשות 12' כי המכתב לא הוכנס לביטאון הליטאי בהוראה ישירה של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, הסבור כי כל עוד לא הושג הסדר לשמירת ההנחיות וההגבלות המסכנות את הבריאות, אין לפתוח את הישיבות ומוסדות הלימוד, כהמשך להוראתו שגם כשמשרד הבריאות מתיר להתפלל במנייני תפילה במרחב הציבורי, חובה עלינו להחמיר עוד יותר משום 'ונשמרתם'.

ל'כיכר השבת' נודע כי המכתב של מרן הגר"ח קנייבסקי היה אמור להתפרסם הבוקר – יום שלישי, יום בו מופץ 'יתד נאמן' בתפוצה חינמית רחבת היקף במגזר החרדי, אך כאמור בשל הוראת הגרי"ג, המכתב לא פורסם בסופו של דבר.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי ביממה האחרונה נשקלה הגעתו של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, בכדי לדון בנושא פתיחת ה'זמן' בהיכלי התורה, כאשר לפי שעה הפגישה האמורה לא יצאה אל הפועל.

בנתיים, הגיעו בשני הבתים להבנות בדבר הקמת צוות פעולה בראשות יו"ר 'ועד הישיבות' הרב חיים אהרון קאופמן ומנכ"ל עיריית בני ברק שמואל ליטוב, כדי לקדם את פתיחת המוסדות.

במאבק נגד נגיף הקורונה, התגלו חילוקי דעות בין גדולי התורה. מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי סבר כי לימוד התורה חייב להמשיך בעולם התורה והישיבות, תוך שמירה על הכללים, כדוגמת הרחקות של שני מטרים וכו', ואף התבטא בדבר הסכנה הגדולה שבביטול תורה, סכנה החמורה אף יותר מסכנתו של נגיף הקורונה.

מנגד, ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין סבור כי בשל סכנת הנפשות יש להחמיר אף יותר מהוראות משרד הבריאות, ולפיכך הורה למוסדות שתחת הנהגתו לנקוט בשיטה מחמירה ולהמתין עד שיתאפשר לפתוח את הישיבות והיכלי התורה בהתאם לסטנדרט המחמיר ביותר ותוך שמירת ההנחיות בהקפדה מלאה. כך כאשר בתחילת השבוע משרד הבריאות התיר מניינים מצומצמים ברחובה של עיר, הגרי"ג הורה שמוטב להמשיך להתפלל במנייני מרפסות.

כך או כך, העובדה כי ב'יתד נאמן' לא פורסם מכתבו של הגר"ח קנייבסקי, מלמדת על שיא חדש במאבק הפנימי במפלגה הליטאית 'דגל התורה'.

מבתי מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, נמסר: "עקב פרסומים שקריים וחסרי בסיס, עלינו להבהיר ולעדכן, כי גדולי הדור כואבים על כל יום של ביטול תורה, ופועלים רבות בתיאום הדוק מאז תחילת משבר הקורונה כדי לפתור בהקדם המיידי את העניין.

"אמש בשעה מאוחרת כתב מרן הגר"ח שליט"א מכתב בו הוא מורה כי צורך המצב הוא לפתוח את המוסדות בכפוף לכללי הזהירות ותורה מגנא ומצלא, כשהמכתב נשלח מביתו לצירוף חתימתו של מרן הגר"ג שהיה שותף לכל המהלכים בנושא. מרן הגר"ג שליט"א ביקש לעלות ולשוחח עם מרן הגר"ח וללבן נקודות צדדיות שהושפעו מהמכתב, ולכך נעתר מרן הגר"ח וביקש שלא לפרסם לעת עתה את המכתב.

"ואכן במהלך היום סוכמו הדברים בין גדולי הדור במשותף, והוקם צוות פעולה למצוא את הדרך הנכונה להביא לפתיחת הזמן, בו יפעלו הרה"ג חיים אהרון קאופמן, והרב שמואל ליטוב. הצוות יפעל בתיאום עם חברי הכנסת של דגל התורה ויכנס לעובי הקורה כדי לרכז מול המשרדים הרלוונטיים את הדרכים לפתיחת כלל המוסדות בהקדם. בהוראת מרן הגר"ח יושהה לעת עתה פרסום המכתב עד להשגת המתווה על הצד הטוב ביותר בס"ד.

"על דעת גדולי הדור שליט"א הוחלט, כי אם לא יענו ותימשך גרירת הרגלים ולא תהיה התקדמות מעשית, גדולי הדור ישקלו צעדים חריפים מאוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר