כאז כן היום?

המסמך חושף: 'ועד הישיבות' התחנן לאוכל

בימים שבהם ועד הישיבות מנהל דיונים על המתווה שיאפשר את החזרה לישיבות. מסמך היסטורי חושף את המאמץ שהשקיע הועד ע"מ לדאוג לקיום הרוחני והפיזי בישיבות (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בתמונה: ישיבת עץ חיים בשנת 1910, בירושלים. והמכתב של ועד הישיבות (צילום: ויקפדיה, באדיבות המצלם)

בימים שבהם ועד הישיבות מנהל דיונים על המתווה שיאפשר את חזרתם של לומדי התורה להיכלי הישיבות והכוללים, מסמך היסטורי החושף את המאמץ שהשקיע ועד הישיבות בשנים הראשונות להקמת המדינה, על מנת לדאוג לקיום הרוחני והפיזי של תלמידי הישיבות.

המסמך ההיסטורי שנחשף לראשונה שופך אור המצב הקשה של הישיבות בשנים הראשונות שלאחר הקמת המדינה. החל ממצוקה של היעדר גמרות וספרים ללימוד וכלה במחסור חמור באוכל.

את המכתב המדובר כותב הרב אברהם הלוי שר, שהיה ככל הנראה מזכיר ה'ועד'.

במכתב הוא מודה להנהלה על תרומתה בסך 5,000 דולר עבור הדפסת המסכתות הנלמדות בישיבות.

"חייב אני גם להביע תודה על 5,000 דולר שקיבלנו מהג'וינט בתור סיוע ועזר להדפסת המסכתות, אשר כבר הולכות ונשלמות בדפוס ולערכן לא ערוך מבחינה חינוכית נוכח המצוקה בספרי הקודש השוררת כאן".

בסיום המכתב מבקשים בוועד הישיבות להשלים את הקמת מחסן מצרכים עבור בני הישיבות, כי בלעדיו הפנימיות של הישיבות לא יוכלו להתקיים וכן המשפחות: "לא יוכלו להחזיק מעמד מבחינת התזונה והבריאות הלקויה", התריעו בוועד הישיבות מפני מצבם הקשה של לומדי התורה בארץ ישראל ומשפחותיהם.

הרב יצחק טרכטינגוט מנהל תוכניות חרדים בג'וינט ישראל: "מפעים לראות את הדאגה הגדולה של גדולי ישראל למען תלמידי הישיבות בימים הראשונים של הקמתו של עולם התורה מאפר השואה בארץ ישראל".

"הדאגה למחסורם הרוחני והגשמי מעוררת התפעלות. כאז כן היום הג'וינט עומד לימין הישיבות ויעזור ככל שניתן להשיב את קול התורה להיכלי הישיבות בימים קשים אלו של מגיפת הקורונה".

המכתב המלא - החלק הראשון
המכתב המלא - החלק השני

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר