השיעור המלא

מרתק: גפני בשיחה על יחס החרדים למדינה

בהרצאת זום שמסר יו"ר דגל התורה ביוזמת 'כיכר השבת' ורשת הכוללים 'אחוות תורה', התייחס לגישה החרדית למדינת ישראל, ומצא את נקודת האור בתוך משבר הקורונה (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: מסך)

ח"כ משה גפני, קיים היום (רביעי) הרצאת זום מיוחדת לכבוד יום העצמאות, במסגרת מיזם של רשת הכוללים אחוות תורה וכיכר השבת, במסגרתו התייחס ליחס של החרדים למדינת ישראל.

"אקדים ואומר, אנחנו נמצאים ביום העצמאות. יש בארץ ישראל בלי עין הרע תורה שלא היה באירופה לפני השואה. התורה שיש היום בארץ ישראל אין לה אח ורע. יש תלמודי תורה ספרדים ואשכנזים, חסידים וליטאים. בית יעקב, סמינרים וישיבות".

לכן ציין ח"כ גפני, כי אנחנו "אומרים לקב"ה יש הרבה תורה כאן בארץ עושים את זה בכל הגילאים. אנחנו שומרים תורה ומצוות. זה בסדר גודל שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה הקצרה. יהיו כאלה שיאמרו שזה על אף המדינה. אני אומר לכם גם מבחינת העזרה שהמדינה נותנת לציבור התורני, זה לא מספיק, אבל אפשר לסנגר על מה שקורה כאן. זה לא מובן מאליו".

גפני סיפר, "גרתי באופקים. מי שמכיר את הארץ יודע שיש בכל עיר ובכל יישוב מקווה, בית כנסת, כולל, בית ספר וגנים - מה שלא היה פעם. יש רבים ששולחים את הילדים והילדות שלהם לחינוך תורני שאין לו אח ורע. הייתי בכפר וורדים יישוב חילוני לחלוטין בחנוכת הבית של מקווה אחד המפוארים שיש בארץ".

במהלך השיחה, הסביר גפני כי הוא מחלק לשלוש תקופות את המדינה. "התקופה הראשונה הייתה אחרי השואה באירופה באו לכאן שרידים מוצלים מאש. אנשים שהמדינה לא עזרה להם בנושא של הדת, היהדות וחינוך הילדים. באותם שנים הגיעו לכאן העליות הגדולות והמפוארות עם המסורת של ארצות המזרח עם פיאות והם בסופו של דבר הפסידו במערכה והשלטון ניצח. במאבק הזה - לשלטון היה יותר כוח".

"התקופה השנייה הייתה שהיהדות החרדית עלתה להתקפה. בני הדור שלנו הלכנו לפריפריה ולשכונות, הלכנו לגור במקומות האלה, ניהלנו מאבק נגד הקיבוצים ששלטו בערי הפיתוח. הם הכתיבו מה ייעשה ואנחנו נאבקנו נגד. באופקים נודע לי שלוקחים ילדים ספרדים לקיבוצים והבנתי שיאכלו חמץ עמדתי מול האוטובוס ולא נתתי לאוטובוס לנסוע. היינו חלק מהמערכת הזאת לא נתנו להם לשלוט בנושאים היהודיים".

"התקופה השלישית שונה בכל דרך: התקופה שאנחנו חיים בה יש יותר ויותר אנשים שאי אפשר להגדיר אותם כחילוניים. אנחנו נמצאים במצב שבו חלק מהציבור שמוגדר כמי שאיננו שומר תורה ומצוות יש לו קרבה למסורת. רוב הציבור בדרגה שעושה ליל הסדר כהלכתו, הוא אוכל בשולחן שבת. הוא בדרגה שונה שבה הוא נמצא מולנו ואנחנו מולו. זה לא מה שהיה עד התקופה הזאת".

גפני הוסיף, "יש חלק שאומרים אנחנו רוצים לעזור לכם. יש דברים שחסרים בחינוך שלכם, והם מתכוונים באמת, הם חושבים שאנחנו אנשים נחמדים אבל צריך לעזור לציבור החרדי. המיעוט רוצה להילחם נגדנו הוא לא אוהב אותנו. זה הולך להיות הניסיון שאנחנו נמצאים בעיצומו. נלחמו נגדנו. אבל היום לא אומרים לנו "אנחנו לא רוצים שתהיו דתיים" אומרים לנו "תשנו את אורח החיים שלכם".

בשלב זה, עקץ גפני במרומז את שר הבריאות יעקב ליצמן שמחרים את יאיר לפיד ואמר: "אני נשלחתי לכנסת לפעול. דיברתי עם יאיר לפיד והוא אמר לי: 'אני יודע שעם ישראל בלי לימוד תורה הוא לא עם ישראל אבל לא צריך כ"כ הרבה. אפשר לקצץ'".

במהלך ההרצאה המרתקת, התייחס גפני לתקופת הקורונה ואמר: "אנחנו רוצים לחזור לשגרה ושהמגיפה תחלוף. לא נחזור לשגרה בטווח הנראה לעין, אבל יש לזה גם מעלות. ישאלו את גדולי התורה אבל אני סבור, ודעתי היא, שהגענו למצב שבו החתונות והשמחות הם נטל גדול על המשפחה, ולא תמיד היכולת הכלכלית שלה היא בלתי מוגבלת. צר לי שמדברים על זה בגלל המגיפה - אבל צריכים לצמצם באופן דרסטי את האירועים. לא צריך אירועים כאלה גדולים. צריכים להצטמצם".

"אנחנו בתקופה מאוד קשה. אנחנו שמים את מבטחנו בקב"ה. אנחנו יודעים שכאשר יש חושך, מחר יהיה יום. אנחנו מקדשים את החושך ע"פ הירח כי עם ישראל יודע שגם כאשר יש קושי גדול, מתוך החושך יבוא האור".

"אנחנו מתפללים לקב"ה ומבקשים שהמגיפה תסתיים שנוכל להמשיך... גם היום לומדים כל אחד בדרכו, כי כשיש סכנת נפשות צריך לשמור. מי שלא יכול למצוא מקום בהתאם להוראות, אז הוא לומד בבית, מתפלל במרפסות כדי שיהיה מרחק בין אחד לשני. זה מה שגדולי התורה אומרים לנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר