כתבה ב'כלכליסט'

ניגוד עניינים? נכסי 'גור' והמינוי של ליצמן

ברקע מינויו הצפוי של יעקב ליצמן לשר השיכון, פרסמו בעיתון הכלכלי כתבה עם פירוט נכסים של החסידות, בטענה לניגוד עניינים • גורם: 'מגוחך. לכל קהילה יש מוסדות חינוך' (חסידים)

(צילום: Flash90)

העיתון הכלכלי כלכליסט מפרסם היום (חמישי) כתבה מקיפה במסגרתה הביאו לפחות 18 נכסי נדל"ן המוחזקים על ידי עמותות של חסידות גור, בשווי כולל של לפחות 255 מיליון שקל.

לפי הכתבה של תומר גנון, הנכסים המרכזיים שאותרו - מקרקעות ביישוב היוקרתי ארסוף ובעיר אשדוד ועד למבנים ודירות בירושלים, ערד, תל אביב, בני ברק וראשון לציון - משתרעים על פני שטח כולל של כ־35 דונם.

מרבית הנכסים, משמשים כמוסדות של של החסידות: בתי כנסת, בתי מדרש, ישיבות, כוללים לאברכים, תיכון, ספריות, פנימייה, מקווה ועוד.

חלק קטן מתוך הנכסים שנחשפו בכתבה, שייכים לאדמו"ר מגור שקיבל אותם בירושה מהאדמו"רים הקודמים בחסידות, שרכשו את הקרקעות לפני עשרות שנים.

רבבות בשמחת החופה לנכד האדמו"ר מגור, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בירושלים נמצא הנכס הגדול שמשמש את עשרות אלפי חסידי גור - המרכז העולמי של חסידות גור שנבנה בסמוך למתחם שנלר הישן. התוכנית שאישרה בתנאים ב־2011 הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים, כללה מבנה עם אולמות תפילה, אולמות לימוד, ספריה, מקווה, לשכת רב, שמתחבר למבנה של החסידות שהיה בנוי כבר.

התוכנית, 9 קומות מעל מפלס רחוב ירמיהו וחניון תת קרקעי, כוללת 62,104 מ"ר של שטחי בניה על 2 מגרשים בשטח 14.1 דונם - אחד שהוחכר לחסידות על ידי העירייה (2006) ואחד שהוחכר על ידי רשות מקרקעי ישראל (1985). בנוסף, על פי דו"חות העמותה האחרונים שפורסמו ב־2018, בבעלות העמותה גם בית המדרש ישן ברחוב רלב"ח.

לפי כלכליסט, שווי 3 נכסי העמותה בספרים, על פי דו"חות 2018, עומד על 159 מיליון שקל. עם זאת, העלות המפוחתת שלהם מתייצבת על 136 מיליון שקל. הפער נובע מהפחתות שמבוצעות על הנכסים, כך שהשווי ההוגן של הנכס הוא ככל הנראה בין שני המספרים.

2 עמותות נוספות של החסידות מחזיקות בנכסים נוספים בירושלים, למשל מרכז תמיכה ופעילות לחולי סרטן במבנה ברחוב יד חרוצים בתלפיות, שמופעל בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן, ושוויו על פי דיווחיה לרשם העמותות, עומד על 1.6 מיליון שקל.

לעמותה נוספת התומכת באברכים ותלמידי ישיבה, נתרמה ב־2016 דירה בשווי 1.58 מיליון שקל. היא תשמש את העמותה לאחר פטירתו של התורם שמתגורר בה.

השר יעקב ליצמן (צילום: Flash90)

בנוסף הזכירו בכתבה את שטח ישיבת חידושי הרי"ם בתל אביב, נכסים בעיר בני ברק, שלושה מבנים למוסדות החסידות בעיר ערד, ועסקה של עמותת רפואה וישועה, הזרוע הבריאותית של איחוד מוסדות גור, למכירת שטח בעיר אשדוד תמורת מיליוני שקלים.

בכתבה ניסו לטעון כי בשל כך ייתכן ויש ניגוד אינטרסים למינוי יעקב ליצמן לשר השיכון בממשלה הבאה, אך בלשכתו דחו את הטענות ומסרו ל'כלכליסט' כי "מדובר במידעים חלקיים שאינם מדוייקים בלשון המעטה. יש לדחות ניסיונות שווא להכפיש את השר ליצמן עוד לפני הגעתו למשרד השיכון, תוך שימוש בנתונים שחלקם הגדול ללא בסיס. השר ליצמן מתכוון לפעול אך ורק במסגרת החוק והנוהל התקין בלבד, ללא משוא פנים וללא שום אפלייה בין המגזרים".

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר גורם ב'אגודת ישראל' כי מדובר בכתבה שאין בה כל חדש, וכי כל הנכסים שהוזכרו בה, ועוד רבים אחרים, משמשים את החסידים והחסידות.

"לכל קהילה יש מוסדות חינוך. לא רק לחרדים. האם גם מינוי של שר חילוני עשוי להיות בעייתי בשל העובדה שהוא שולח את ילדיו למוסדות חינוך הנמצאים על שטח נדל"ן?", הוא תמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר