מגיפה עולמית

רבני אירופה לנתניהו: סייע לנו במלחמה בקורונה

תקנון לברית מילה; פתיחת מקוואות ובתי כנסת והבקשה שהועברה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "תמנה יועץ למאבק בקורונה באירופה" - רבני אירופה התכנסו לדיון מיוחד (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הגר"פ גולדשמידט ורה"מ נתניהו (צילום: אלי איטקין ולפאש 90)

גדולי הרבנים והדיינים ברחבי אירופה התכנסו לדיון מיוחד על ההשלכות ההלכתיות שנולדו בימים אלו, ימי מגיפת הקורונה שמכה קשות בקהילות היהודיות. את המפגש הנדיר קיימו הרבנים באמצעות תוכנת 'זום'.

הדיון, שהתקיים במסגרת 'הוועידה המתמדת' של 'ועידת רבני אירופה', נמשך למעלה משש שעות, כאשר כל רב מעלה את השאלות הסבוכות שעלו בקהילתו בשל הנגיף המאיים.

הדיון החריג התקיים בראשות בדיונים בראשות גאב"ד אירופה, הגאון הגדול רבי חנוך ארנטרוי, נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת, אב"ד ביה"ד לונדון, הגאון רבי מנחם געללי.

בוועידה השתתפו; הרבנים הראשיים; לצרפת, בריטניה, פולין, טורקיה, בלארוס, רומא, מילאנו, אמסטרדם, פרנקפורט, מרסיי, וינה, ז'נבה ושטרסבורג.

בתום הון הרבנים קיבלו את החלטה על כתיבת נהלים הלכתיים לקיום ברית מילה. כמו כן, הרבנים החליטו על פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה לצד גיוס משאבים להקמת קרן לסיוע למחוסרי פרנסה וקשישים והעברת מידע בכל התחומים בין הקהילות.

כמו כן החליטו להעביר בקשה לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, למנות נציג ממערכת הבריאות כדי לייעץ לקהילות באירופה, לאור הצלחתה של ישראל בהתמודדות במשבר הקורונה.

שיחת ה'זום' של רבני אירופה

יום הדיונים נפתח באמירת פרקי תהילים על ידי הגר"ח ארנטרוי להחלמת חולי המגיפה באירופה. הרבנים שמעו על החלמתו של חבר הועדה המתמדת, אב"ד ליאון שבצרפת, הגאון רבי יחי' טובול, שהיה מורדם ומונשם והצליח להתגבר על הנגיף ושוחרר לבתיו.

נשיא הוועידה, הגר"פ גודשמידט, העלה את זכרם של הנספים במגיפת הקורונה ובהם רבנים חשובים אבות בתי דין ודיינים וראשי קהילות.

"הפסוק ההולם את הכינוס היום הוא; 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'", אמר הגר"פ לרבני אירופה: "ברוך השם שאנו בריאים ושלמים וכל החולים חברי הועדה החלימו בשעה טובה. ויה"ר שנוכל להמשיך במלאכת הקודש ונתבשר עד ל"ג בעומר 'כי הנה אמר ה' למלאך המשחית הרף והמגיפה נעצרה'".

רבה של מוסקבה הזכיר את המצוקה של הקהילות היהודיות באירופה ואמר: "אנחנו ברוסיה הכנו רשימה ובה מאות מחברי הקהילה שאיבדו את מקור פרנסתם'. הוא הציע דרכים לסיוע ובהם; פניה לקרנות כמו הג'וינט המסייע במדינות מזרח אירופה וקרן הלוואות בתנאים נוחים לקהילות שהקימה הסוכנות היהודית".

הגר"מ געללי, אב"ד לונדון, העלה את נושא נהלי הברית מילה והצורך לכתיבת נוהל הלכתי דומה לקיום בריתות בכל המדינות והסנכרון בהעברת מידע נדרש וחיוני בין הרבנים גם בעניין פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה וכן האפשרויות לרכישת תשמישי קדושה ממדינה למדינה.

הרב חיטריק העלה בעיה חריפה ולפיה: "גופי כשרות מקילים מאוד ומנצלים את המצב הקשה לרפיון חמור בהשגחה עד כדי שאין השגחה כלל על דברים קריטיים בכשרות שלא לדבר על חומרות'. הועדה החליטה להעביר את מחאתה לאותם גופי כשרות ולהזהירם כי באם לא יתקנו מיידית את דרכם יופיע שמם ברבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר