הרבנים בארה"ב:

מסמך: אלו קווי היסוד לפתיחת בתי כנסיות

איגוד הקהילות החרדיות בארה"ב (OU) ומועצת הרבנים של אמריקה, יצאו במכתב ובו 13 קווי היסוד לפתיחה מחדש של בתי הכנסיות - בכפוף לשיפור בהתפשטות מגיפת ה'קורונה' | המסמך (חדשות)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
מניין בשטח פתוח, בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

איגוד הקהילות החרדיות בארה"ב (OU) ומועצת הרבנים של אמריקה, יצאו ביום שישי במכתב ובו 13 קווי היסוד לפתיחה מחדש של בתי הכנסיות כשמצב מגיפת הקורונה יאפשר זאת.

"משבר הקורונה רחוק מלהסתיים", נכתב במכתב שנשלח לכל הקהילות החרדיות בארה"ב, "ואילו הממשל הפדרלי, מדינות ומחלקות הבריאות, כבר דנות במפת דרכים לפתיחה מחודשת של המשק".

הרבנים מציינים כי ההנחיות והגדרים שעל פיהם צריכה היהדות החרדית בארה"ב לפעול, הם על סמך חוות דעת רפואית מושכלת, ולפי הערכים והפסיקות ההלכתיות שניתנות ע"י הפוסקים.

"פרסום הנחיות אלו", מדגישים הרבנים במכתב, "אינו מעיד על פתיחת בתי הכנסיות בשלב זה, אלא פשוט מסגרת מנחה להחלטות שיתקבלו בבוא היום".

המסמך נוסח ע"י פאנל ייעוץ רפואי ובהנחיית הפוסקים הרב הרשל שכטר והרב מרדכי וויליג. הרב דוד כהן והרב אשר וייס עברו על המסמך ונתנו את ברכתם.

מניין בשטח פתוח, בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

וכך מפרטים הרבנים במכתבם:

1. איננו מוכנים לפתיחה

הפוסקים והיועצים הרפואיים שלנו קוראים להמשיך לשמור על ההנחיות, מכיוון שאנחנו חייבים להישמר, מפני פיקוח נפש. בנוסף, בהתחשב בדפוסים החברתיים הייחודיים של קהילותינו: השתתפות יומית בשיעורי תורה, אירועים רבים במעגל החיים ומעבר בין קהילות ושכונות, הקהילה שלנו נמצאת בסיכון גבוה יותר להעברת מחלות בצורה מהירה וכבר ספגה אבידות איומות כתוצאה מכך.

ולכן, אסור לנו למהר לנרמל את חיינו, ועלינו להמשיך בזהירות הגדולה ביותר. אין לשקול תפילה משותפת ופעילויות קהילתיות אחרות עד - לכל הפחות - סיום מוצלח ומאומת בבטחה של השלבים הראשונים של השלטון המקומי בפתיחה מחודשת של הקהילה, כלומר לפחות שבועיים לאחר שהממשלות המקומיות אישרו התכנסויות פומביות של יותר מעשרה אנשים, ולא דווח על עלייה במחלות. לדוגמה, בניו יורק, אם השלב הראשון של הפתיחה מחדש יתחיל ב-15 במאי, השלבים הראשונים של תחילת התפילות הציבורית (בבתי כנסת) ימתינו עד 29 במאי.

2. כל קהילה היא ייחודית

לא יכול להיות לוח זמנים עולמי או לאומי לפתיחה מחודשת. באזורים מסוימים במדינה הוירוס כמעט ולא פגע, ואילו במדינות אחרות בארה"ב הוירוס פגע בצורה קשה. הקלת המגבלות בישראל אינה משפיעה על ניו ג'רזי, בדיוק כמו שהירידה במקרי אשפוז חדשים בבתי חולים בניו יורק יכולה להתרחש במקביל לעלייה במרילנד.

בתי כנסיות וקהילות חייבות להיות מונחות לפי המציאות המקומית, ועליהן לתאם את התוכניות שלהם עם גורמי בריאות הציבור המקומיים על מנת להבטיח ציות מלא לכל החוקים וההנחיות הבריאותיות הרלוונטיות, ולקבל עדכונים תקופתיים בנוגע למצב הקורונה באזורם. תיאום זה יידרש גם על מנת לבחון את הצעדים שיעשו אם ייקבע כי התקהלות מסוימת היתה מדבקת במהלך תפילה בבתי כנסת.

מניין בשטח פתוח, בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

3. פתיחה מחדש תהיה תהליך הדרגתי, לא אירוע אחיד

למרבה הצער, לא נוכל פשוט לפתוח את דלתות בתי הכנסת ולשוב ולהתחבר יחד. נחזור לאט, בקבוצות קטנות יותר, לזמנים קצרים יותר, אולי בתדירות נמוכה יותר, ובטח עם התרחקות חברתית ומסכות. לזמן מה לא נוכל לקיים קידושים או סעודות, ולא נשתתף בשום אירוע התקהלותי: חתונה, בר מצווה או הלוויה. בשלבים הראשונים של הפתיחה מחדש, נוכל להחזיר כמות מסוימת של ציבור מתפללים, אך חלק גדול מחיי הקהילה לא יחזור לקדמותו.

אנחנו צריכים לצפות לעצירת התפילות בבתי כנסת ולהתחיל את ההנחיות שוב, כך שיתכן ויהיה צורך להפוך את הצעדים שיבוצעו לקראת פתיחה מחדש, אם הם ילוו בעלייה במקרי הידבקות.

4. שמירה על סטנדרטים קהילתיים מאוחדים

בשל הרגישות של הפתיחה מחדש, עלינו לעבוד קשה כדי לשמור על המשמעת הקהילתית. זה יושג רק אם ההנהגה הקהילתית תמשיך לדבר בקול אחד. לאורך כל תקופת משבר הקורונה ראינו דוגמאות מפוארות לשיתוף פעולה ותיאום בקרב המנהיגות הרבנית, הרפואית ובקרב גבאי בתי הכנסת בקהילה.

גישה אחידה זו - הן בקביעת מדיניות והן ביישום שלה - לא הייתה רק מעוררת השראה, אלא קריטית לרווחת הקהילה. זה חייב להימשך בתהליך הפתיחה המחודשת, מכיוון שכל ההחלטות בקהילה צריכות להתקבל באופן מתואם ועקבי, וצריכות לשמור על סטנדרטים עקביים לתפקודים חברתיים אחרים.

5. התשתית למשמעת מתואמת

קהילות חרדיות משגשגות מאינטראקציה חברתית, ועם חלוף החודשים של התרחקות חברתית, אנשים כמהים למגע אנושי. ראינו כבר כיצד עמידה בהנחיות התרחקות החברתית מאתגר מאוד, אבל על זה יקום או יפול הצלחת תהליך הנורמליזציה. עלינו לקיים ולעודד - בבתי כנסיות ובכל מקום - את ההתרחקות החברתית ולעודד את המשך חבישת המסיכות, אפילו תוך שמירת מרחק.

מאותה סיבה ממש, המנהיגות הקהילתית תהיה צריכה להחיל מחדש מדיניות אחידה - כמו האיסור הנוכחי על קיום מניינים - בגלל חששות אמיתיים מאי עמידה בהנחיות.

6. הסברה אמפטית וחברותית

אתגר ממושך זה הותיר רבים בקהילה, חרדים ועייפים. כיוון שכך, יש לגבש מדיניות הסברה יעילה של הרבנים כלפי הקהילה יחד עם הגיוס וההדרכה של אנשים מתאימים שיעזרו לעודד ולאכוף את ההנחיות השוטפות כנדרש.

מניין בשטח פתוח, בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

7. פתיחה מחדש בהגדרות מבוקרות, מתוכננות

ברוב התרחישים, עם פתיחת בתי הכנסיות מחדש, יש לתכנן בצורה מחושבת את השתתפותו של האדם במניין, במקום שזה יהיה באופן ספונטני; להשתתף במניין ספציפי, במקום ספציפי, עם קבוצה ספציפית ומוגבלת של מספר אנשים. דבר זה יגביל את רמת החשיפות וההדבקות האפשריות, ויאפשר מעקב אחר נדבקים אפשריים במקרה של התפרצות. זה יהיה שינוי מהותי וקשה עבור אנשים וקהילות רבות, שידרוש "לקבוע מקום לתפילתו", תוך ייעוד מקום וזמן קבוע לתפילה.

יתכן ובתי כנסיות יצטרכו להקים מערכות רישום, בהן אנשים מוגבלים במספר המניינים שהם עשויים להשתתף בסך הכל, או היכן שהם רשאים להירשם למניין ספציפי בו ישתתפו באופן קבוע.

8. תכנון ספציפי לבתי כנסת בהגדרות שונות

א. כל בית כנסת יצטרך לנסח תוכנית ספציפית, במיוחד לאוכלוסייתה ולמבנה שלה. יש "לסגור" מושבים או לסמן אותם, כך שלכל מושב "פתוח" יהיה שמונה מטרים של שטח סביבו.

ב. יש להציב מערכות לניהול כניסה ויציאה כדי למנוע התכנסות של המונים בזמן התפילה. ניתן לעשות זאת על ידי סדרנים, על ידי הוראות שיוכרזו ועל ידי שימוש והכוונה של אנשים אל דלתות יציאה זמינות.

ג. אם הגבלת מקומות הישיבה תביא לכך שבית הכנסת לא יוכל להכיל את כל מי שרוצה להשתתף, חללים אחרים בבניין יכול להיות מיועדים למניינים, וייתכן קיום מניינים ברצף תוך חיטוי המקום בין כל תפילה. יש להקפיד כי גורמים אחראיים יפקחו על ציות בכל המניינים, וכי המניינים השונים יהיו מפוזרים כראוי כדי למנוע עומס בנקודות הכניסה והיציאה.

ד. מכיוון שמשך זמן המגע הוא גם גורם בהדבקה, על בתי הכנסיות לתכנן כיצד לצמצם למינימום הראוי את זמן התפילה: צמצום שירה ודרשות, ואולי גם לבישת הטלית והתפילין ואמירת ברכות התורה ופסוקי דזמרה בבית, כך שכולם יגיעו לבית הכנסת עבור 'ברכו'. הפוסקים שלנו יספקו הנחיות ספציפיות יותר כאשר הדבר יהפוך לרלוונטי.

ה. על המתפלים להביא סידורים וכו' מהבית, או - במידת הצורך - לבחור סידור אחד בו רק הם ישתמשו ולא אף אחד אחר.

ו. חייב להיות תכנון מסודר לניקוי וחיטוי עקבי, להגבלת המגע במשטחים נפוצים ע"י השארת הדלתות הפנימיות פתוחות בכל עת. כמו כן יש צורך לספק סבון וחיטוי ידיים. יתכן והמתפללים יתבקשו להביא חיטוי ידיים משלהם, ולהשתמש בשירותים בבית לפני שיגיעו לבית הכנסת. על בית הכנסת להבטיח שכל חללי התפילה מאווררים היטב על ידי חלונות או מערכות איוורור.

9. מניינים בשטחים פתוחים

אין לאפשר מניינים, גם לא כאלו שבשטחים פתוחים, על מנת להבטיח הצלחת השלבים הראשונים של השלטון המקומי בפתיחה המחודשת.

כל מניין חיצוני צריך להיות מאושר באופן ספציפי על ידי ההנהגה הקהילתית ולהקצות אנשים שאחראים על שמירת הכללים של התרחקות חברתית והגבלת המניין לקבוצת משתתפים קטנה ועקבית. המניינים החיצוניים האלה צריכים להיות מבוטלים מיד כשיורד גשם, כדי למנוע מעבר לחלל מקורה שלא ייתן מענה מספק לכללי ההתרחקות.

10. הגבלת נוכחות

כל מי שאובחן עם קורונה, או נמצא בבידוד בגלל חשיפה לחולה אחר או בעקבות סיפטומים של הנגיף, חל עליו איסור חמור להשתתף במניין מכל סוג שהוא. לזלזול בהנחיה זו, יכול להיות השלכות חמורות על מתפללים אחרים. על בתי הכנסת לפרסם באופן בולט שלטים המזכירים לאנשים את הדרישה הבסיסית וההלכתית הזו, ואף לשקול לבקש מחברי המניין לחתום על התחייבות לכך לפני שהם חוזרים לבית הכנסת.

11. עידוד קבוצות סיכון לא להשתתף במניין

על אלה מעל גיל 65, או אלה הסובלים ממצבים רפואיים כרוניים - כולל עודף משקל, סוכרת, מחלות לב, לחץ דם, מחלת כליות או כבד קשה, והפרעות נוירולוגיות - הנמצאים בסיכון גבוה לחלות מנגיף הקורונה - יש לאסור עליהם להשתתף במניינים ותפילות בציבור, או לכל הפחות לעודד אותם לא להשתתף.

12. התרחקות חברתית, אבטחה וקריאה בתורה

בעודם בבית כנסת, כמו גם במהלך הכניסה והיציאה, על המתפללים לשמור על ריחוק חברתי. כאשר יש שמירה בכניסה לבתי כנסיות, יש למנוע צפיפות כתוצאה מתורים העלולים להיווצר. יש ללבוש מסכות כל הזמן, ולהימנע ממגע פיזי בין אנשים או נשיקת חפצי קודש.

קריאת התורה לא מאפשרת ריחוק חברתי, הן מבחינת המרחב הפיזי והן העיסוק התדיר עם ספר התורה. על הרבנים להחליט ולתכנן כיצד לקיים את קריאת התורה בצורה בטוחה. הקורא בתורה רשאי להסיר ולהחזיר את ספר התורה לארון קודש. 'הגבהה וגלילה' יבוצעו ע"י הבעל קורא לבדו. על הגבאים להישאר מרוחקים, כשהבעל קורא יקרא את כל העליות, או שאלה שעולים לתורה יעמדו במרחק משמעותי במהלך הקריאה.

13. נוגדנים

רבים מחברי הקהילות שלנו חלו כבר בקורונה, ועברו בדיקת נוגדנים חיובית.

אמנם יש סיבה לקוות שהדבר עשוי להעניק חסינות מסוימת לפרק זמן מסוים, אך בשלב זה אין מספיק נתונים בכדי להכתיב את הבדלי המדיניות ועל כולם להתנהג כאילו הם יכולים להידבק בעצמם. ככל שנודע יותר על החסינות שיש לאלו שכבר נדבקו בנגיף מפני הידבקות או הדבקה נוספת, ייבחנו ההנחיות הללו מחדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר