תיעוד מחריד

מזעזע: הרס וחורבן בבית הקברות החשוב בליטא

"עם דמעות בעיניים, ליקטתי עצמות של גאוני עולם, בבית הקברות העתיק בעיר קובנה", תיאורו המצמרר של הרב פוברסקי, השוהה בימים אלו בקובנה (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: הרב דב פוברסקי)

מחריד: בבית הקברות היהודי בקובנה שבליטא, בו קבורים גאוני עולם וראשי הישיבות החשובים ביותר מלפני השואה, נזרע בתקופה האחרונה הרס וחורבן רב.

מי שנמצא במקום ותיעד את החורבן האדיר, הוא הרב דב פוברסקי, השוהה בחודשיים האחרונים בקובנה, בעקבות משבר הקורונה, וממתין לחידוש הטיסות לישראל.

בשיחה עם 'כיכר השבת' מספר הרב פוברסקי: "רציתי ללכת להשתטח על קברי צדיקים קדושי עליון, ממאות שנות הגלות באזור, ונחרדתי מאוד לראות וגם לחוות סוג של הרס וחורבן, שהם תוצאה של וונדליזם".

"בבית הקברות הזה", מוסיף הרב פוברסקי לספר, "היה טמון בין היתר הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור זצ"ל, שנפטר לפני 124 שנה ונטמן בבית העלמין העתיק, ועצמותיו הועברו בתקופת הקומוניסטים, ששלטו בליטא, כשביקשו לבנות שכונה על שטח בית העלמין ולהרסו כליל".

"הקומוניסטים, ברוב 'נדיבותם' המרושעת, הציעו ליהודים לפנות את עצמות הנפטרים החשובים להם, ועצמותיו של רבי יצחק אלחנן הועברו לבית העלמין החדש בקובנה, בצידה האחר של העיר".

לדברי פוברסקי, בסיור שערך באותו בית קברות, "גיליתי מצבות עתיקות בנות מאות שנים, המכוסות באזוב ומתפרקות, הכיתוב עליהם כמעט ונמחק וקשה מאוד לזהות מי ומתי נקברו תחת המצבות. הכיתוב שעל אלו שכן הצלחתי לנקות ולגרד, הצביע על קברים בני מאות שנים".

"מאידך", הוא מסביר, "רוב המצבות החדשות יותר, מלפני מאה שנים, מצבות גדולות משיש, נשברו בידי פורעים או נתלשו ונזרקו בפרעות וגסות ממקומן, והוטלו על קברים אחרים ברוע. קברים אחרים, פשוט פתוחים בביזיון עצום לנקברים. עצמות אדם נמצאים על השבילים, את חלקם קברנו סמוך למקום שהיו".

"כמה מזעזע היה המחזה של מצבתו השבורה והזרוקה של רבי חיים שלום טוביה רבינוביץ' (המכונה רבי חיים טלזער) שהיה גאון עולם לשם ולתפארת, ומצבתו נתלשה ממקומה".

"אינני חבר באתרא קדישא, או בכל גוף אחר שמטפל בקברים", אומר הרב פוברסקי ל'כיכר השבת', "אך אם יש בדורנו מת מצווה, שעל כל אחד ואחד החובה להביאם לקבורת עולמים - זו הדוגמה הטובה ביותר".

"בית קברות שלם, עם אלפי נקברים מחוללים, שזועק בדממה מקפיאה ומצמררת על כבודו המחולל, מתי מצווה רבים שכל מי שיעסוק בהם יהיה פטור מכל מצווה שבתורה, למען איסוף עצמותיהם של קדמונים אלו הידועים כיהודים כשרים".

"כאן אלו גדולי ישראל, הקבורים בבית קברות יהודי, להבדיל מכל מיני עצמות שמתגלות בארץ, שהן ספק של בעלי חיים ספק של אדם, ובטח ספק יהודים - מבלי להמעיט מכל טיפול אחר בקבורת יהודים", מסיים הרב פוברסקי בכאב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר