"מופלים לרעה"

הגבאים מציעים מתווה: "לפתוח בתי כנסת"

מאות גבאים התאחדו למאבק משותף בעקבות העובדה שלמרות ההקלות, אסור עדיין להתפלל בבתי כנסת • במקביל להצגת מתווה מפורט, מאיימים במאמק משפטי והפגנות (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מאות גבאים של בתי כנסיות בכל רחבי הארץ, חרדים ודתיים, התאחדו למאבק משותף: אחרי פתיחת כמעט כל המשק, הגיע הזמן לאפשר תפילות בבית הכנסת - הם דורשים.

לטענתם, לא ייתכן כי כבר התירו חזרה למוסדות הלימוד, פתחו קניונים, חנויות ושווקים - אך בתי הכנסת בישראל, המשמשים מיליוני אנשים בישראל 3 פעמים ביום, עדיין סגורים על מנעול ובריח.

ירוחם טורנר וצביקה כהנא, גבאי בית הכנסת שירת נפתלי באלעד אומרים ל'כיכר השבת', "בית הכנסת שלנו פעל מתחילת המשבר על פי כל הכללים שנקבעו על ידי משרד הבריאות, וגם ברגע זה אנחנו ערוכים לפתיחת בית הכנסת תוך שמירה והקפדה על כללי הריחוק החברתי, ההיגיינה והחיטוי".

"לא ברור לנו למה בתי כנסת מופלים לרעה ולא נפתחים, בעוד קניונים, בתי עסק, בתי ספר, כוללים ואפילו מדברים כבר על פתיחת מסעדות ורק בתי הכנסת נשכחו. בתי הכנסת הם לב ליבו של אדם שומר תורה ומצוות, בתי הכנסת הם מרכז חייו, בתי הכנסת חשובים לו עשרת מונים ממסעדה או מקניון".

לדבריהם, "כלל המתפללים אצלנו ואנו בטוחים שגם בשאר הקהילות, חרדים ממגיפת הקורונה ואין ספק שההקפדה כל כללי הזהירות תתבצע במלואה תוך כדי הכוונת והשגחת הגבאים בכל קהילה ובכל בית כנסת".

בקבוצה ייעודית שהוקמה עם עשרות מהגבאים, הם בוחנים את דרכי הפעולה להמשך, בהם קיום הפגנה או עריכת קבלות שבת המוניות ברחובה של עיר.

במקביל, ל'כיכר השבת' נודע כי עו"ד ד"ר יחיאל וינרוט בוחן את האפרות המשפטית להגיש עתירה לבית המשפט בגין אפליית המתפללים בבתי הכנסיות.

יועץ התקשורת מני חדד המשמש כגבאי בית-כנסת בירושלים מצביע בשיחה עם 'כיכר השבת' על הסיבה לעיכוב בפתיחת בתי הכנסת. לדבריו, הפוליטיקאים החרדים חוששים לטפל בסוגיה הרגישה בשל טראומה שהם נושאים מתחילת ימי הקורונה, בהם הואשם הציבור החרדי כמי שמזלזל בהנחיות.

דוחות למתפללים בבית כנסת (צילום: דוברות המשטרה)

הגבאים מציעים את המתווה הבא לפתיחת בתי הכנסת, בכפוף לקבלת תו סגול על ידי משרד הבריאות - כמו העסקים והחנויות שפתחו את שעריהם.

"אנחנו סבורים שרוב רובם של גבאי בתי הכנסת הם אנשים אחראיים, מודעים לסכנות ויכולים להתנהל בפתיחת בתי הכנסת תוך שמירה על הכללים שיקבעו", הם אומרים ומדגישים כי אין הבדל בין כולל אברכים שאפשר לפתוח - לבית כנסת שאסור.

הם מציעים מספר כללים בהם חיוב חיטוי ושמירה על כללי ההיגיינה, הקפדה מלאה על כל המתפללים שיחבשו מסיכות וישמרו על מרחק של 2 מטר, אי שימוש בספרים ציבוריים אלא כל מתפלל יביא סידור וחומש מהבית.

עוד הם מציגים פתרונות לשמירה על מרחק מהבעל קורא בזמן קריאת התורה, הוצאת ספר תורה על ידי לבוש בכפפות והגבהה וגלילה על ידי 2 בני משפחה גרעינית.

כעת הם מקווים כי פנייתם תתקבל וכבר השבוע יחליטו על פתיחת בתי הכנסת - אחרת, הם מאיימים כאמור בהחרפת הצעדים, הפגנות ופניה לבג"ץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר