היסטוריה ואקטואליה

מותה של תנועה; המפד"לניק מלידה - שעזב

"להתחייב פעמים וברגע האחרון לא לעמוד בהתחייבות אינה דרך הגונה", כך מסביר הרב יעקב ורהפטיג את פרישתו מהמפלגה עליה גדל, אשר יחוסו הוא למעלה בקודש (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

אנו עוסקים בהיסטוריה המפוארת של תנועת 'המזרחי' שהוקמה לפני 118 שנים, ועל רסיסי גלגולי המפלגה בימים אלו, ונטישת הרב רפי פרץ (הרב הראשי וטייס לשעבר) בפעם המי יודע כמה את חבריו למפלגה.

על הכתבה מאמש קיבלה תיבת הדואר של 'כיכר השבת' עשרות תגובות וטענה אחת בפיהם, "מה הקשר בין הכותרת 'מותה של התנועה' לבין מהלכו הפוליטי של הרב רפי פרץ?!".

פרץ ונתניהו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

נענה להם, שלא כותב השורות חידש לראשונה את העניין, אלא עיתון הדגל של הציונות הדתית 'מקור ראשון'. ביום ו' האחרון, כתב שלמה פיוטרקובסקי: "המפעל המפואר שהתחיל בהקמת הסתדרויות המזרחי והפועל המזרחי בתנועה ציונית, נמשך בהקמת המפד"ל והפך לימים לבית היהודי, איבד בצעד שנקט הרב פרץ את יכולתו להתקיים".

• • •

צדה את עיני הודעה שרצה ברשתות החברתיות בחשיפת עטרה גרמן שכתבה כך: 'ימים קשים למפד"ל; בנו של זרח ורהפטיג מודיע על פרישה מהבית היהודי', (שלענ"ד בימים אלו שיותר נאה לו השם: 'החדר היהודי', או 'הצריף היהודי').

הרב יעקב ורהפטיג (צילום: יוחנן בלייך, כיכר השבת)

וכך לשון ההודעה של הרב ורהפטיג: "לכל החברים, 'דרך ארץ קדמה לתורה', להתחייב פעמים וברגע האחרון לא לעמוד בהתחייבות אינה דרך הגונה. צר לי כמפדלני"ק מלידה, חונכתי על יושר וכך אני מחנך את משפחתי ותלמידי ותלמידותי, בשלב זה נראה שאיני יכול להמשיך להיות חבר בבית היהודי וצר לי על כך מאד. בברכה יעקב ורהפטיג".

מיהו הרב יעקב ורהפטיג חבר במפלגת 'הבית היהודי' שפרישתו זעזע כל כך את עטרה גרמן?!

האם בגלל שהינו ראש כולל, אב"ד בבית דין ורבה של קהילת דתית בשכונת הר נוף נטישתו את המפלגה הינה מוגדרת כ'ימים קשים'?!

זרח ורהפטיג (צילום: לע"מ)

מסתבר שיחוסו הוא למעלה בקודש, דרך אביו ר' זֶרַח וַרְהַפְטִיג מראשי הפועל המזרחי והמפד"ל, והכי חשוב סבו הגאון ר' ירוחם אשר וַרְהַפְטִיג, ת"ח חשוב ביותר אשר תמך בתנועת 'המזרחי' והתפרסם ביותר מסדרת ספרים 'שלמי ירוחם' בכל מכמני התורה. בפטירתו (תשכ"ה 1965) הספידו בדמעות הרב מפוניבז': "הוא היה מיחידי הסגולה גם בלימודו, גם בהתמדתו וגם בריכוז של מחשבותיו בתורה. התמדה כזו לא ראיתי מעודי".

את כל גדולי ישראל בדור הקודם הרב וַרְהַפְטִיג הכיר: בוולוז'ין למד אצל הגר"ח מבריסק, בטלז למד אצל רבי אליעזר גוֹרְדוֹן ורבי יוסף יהודה לייב בלוך, בגרודנא למד אצל רבי שמעון שקופ, ועל ספסל הלימודים הוא למד עם הגר"א ווסרמן והגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק.

לאחר חתונתו לחץ עליו ר' יוסף יוזל הורוביץ - "הסבא מנובהרדוק", להתמנות לראשות ישיבת 'נוברהדוק', אולם ר' ירוחם ורהפטיג סירב, והסכים למסור שיעורים בישיבה ללא מחויבות יתר.

מעריב, 19/12/196, שמתאר את הקמת כולל חזון איש בזכות הרב ורהפטיג

כמה שנים אח"כ גורמים חרדים טרפדו את בחירתו לדיין בעיר פִּינְסְק מפני שהוא נודע כתומך בתנועה הציונית. בארץ ישראל היה בקשרי ידידות עם הרב מפוניבז' והחזון איש זאת למרות שקרא להצביע לתנועת המפד"ל. כאמור, בנו ר' זֶרַח וַרְהַפְטִיג, כיהן כאחד מראשי תנועת הפועל המזרחי והמפד"ל, ונכדו כיהן כחבר ב'בית היהודי' עד לפני כמה ימים.

מעניין מאד שלמרות שבשנת תשכ"א חתם הרב להצביע לתנועת המפד"ל, שנתיים אח"כ, באותו עיתון, בכתבה המסקרת את הענקת פרס הרב קוק בפעם השלישית לרב וַרְהַפְטִיג, נטען שייסדו את 'כולל חזון איש' בבני ברק בזכות שלושת הרבנים צדיקי העיר: החזון איש, הרב כהנמן והרב ירוחם ורהפטיג.

מעריב, 14/08/1961, בו מובאת חתימתו להצביע לתנועת המפד"ל
תל־אביב - דאר היום, 23/05/1935 מתאר מסיבת פרידה שעשה מנהיג תנועת הפועל המזרחי לרב ורהפטיג

גדלותו התורנית של הרב וַרְהַפְטִיג הייתה מוערצת ומוערכת ביותר ע"י ראשי תנועת המזרחי לדורותיה, עדות לכך ניתן ללמוד מביטוי של מנהיגה של הציונות הדתית בדור הקודם, ראש ישיבת 'מרכז הרב', הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, שטען שתנועת 'המזרחי' עדיפה על "אגודת ישראל", שכן מקימי המזרחי, מהגאון הרב ריינס ועד לרבי ירוחם ורהפטיג זצ"ל היו תלמידי חכמים, ואילו מקימי אגודת ישראל ומנהיגיה הפוליטיים היו תמיד עסקנים (לא נעסוק כאן בהפרחת דבריו, שהרי גדולי ת"ח הקימו את תנועת אגודת ישראל, כגון מורינו יעקב רוזנהיים, הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי רבינוביץ - מחבר סדרת הספרים הנודעת 'דורות ראשונים', והרב ד"ר יצחק ברויאר).

ח"כ זרח ורהפטיג מפנה את מקום היו"ר ליו"ר הכנסת הנבחר יצחק שמיר, בפתיחת מושב הכנסת התשיעית (צילום: MILNER MOSHE, ךע"מ)
  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר