היסטוריה ואקטואליה

כשהגרי"ח זוננפלד עודד את מנחם אוּסישְקין

היום כ"ח באייר, לפני 53 שנים, שוחררה העיר ירושלים מידי הכובש הירדני. ישראל שפירא חוזר אל "נבואתו" של הגרי"ח זוננפלד, שחזה כיצד נצעד לכותל בראש מורם וגאה • פרק א' (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הכותל ב-1968, אוסישקין והגרי"ח זוננפלד (בכיוון השעון) (צילום: COHEN FRITZ, לע"מ, מתוך ויקפידיה, Zionist Archives, ויקיפדיה)

נבואתו של הגרי"ח זוננפלד

היום כ"ח באייר, לפני 53 שנים, שוחררה העיר ירושלים מידי הכובש הירדני, ועם ישראל זכה לחזור למקום שממנו לא זזה שכינה מעולם 'שריד בית מקדשינו', מערת המכפלה, קבר רחל וירושלים העתיקה.

כך נבואתו של הגרי"ח זוננפלד, שכבר שלושים ושמונה שנים קודם לכן, בשעה שהכותל היה רק לחלוטין - לאחר פרעות תרפ"ט, חזה שנצעד לכותל בראש מורם וגאה, התגשמה!

מתוך העיתון החרדי 'בית יעקב' המדמה את ניצחון ששת הימים, בהתגשמות נבואות התנ"ך בגבולות ארץ ישראל השלמה כדכתיב: "וירד מים אל ים", וכן "חֶרֶב פָּתְחוּ רְשָׁעִים" (תהלים לז יד) "חַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם" (תהלים לז טו)

• • •

יו"ר קק"ל מנחם אוּסישְקין מראשי התנועה הציונית מספר על פגישה מפעימה עם הגרי"ח זוננפלד בשריד בית מקדשינו בכותל המערבי, בערב ראש השנה תר"ץ, חודש בלבד לאחר מרחץ הדמים המפורסם בשם: "פרעות תרפ"ט".

אוּסישְקין ביומנו מתאר את הכותל הנטוש, כולם פחדו לבקר בו ולהתפלל בו, כעת הוא עומד מול הכותל, ונזכר בכתובת שעמדה והזהירה את הגויים לבל יכנסו שהמשנה במסכת מידות מזכירה, שנכתב בה: "איש נוכרי לא ייכנס לפנים מן המחיצה המקיפה את המקדש ולחצר המוקפה, ומי שייתפס יתחייב בנפשו ודינו למיתה" (את הכתובת הנ"ל מצאו בשנת תרל"א 1871).

הכותל המערבי בשנת 1938 (צילום: לע"מ)

ממשיך אוּסישְקין להיזכר בפאר וההדר כשהיה בנוי בית המקדש על תילו, בקודש הקודשים והקרבת הקורבנות "לפני ולפנים", וכך הוא כותב ביומנו: "גם שליטי העולם בימים ההם הרומאים, מותר היה להם להתקרב רק עד השער ולא יותר. כעת שוב עומדים שליטי עולם ואינם נותנים לנו, לבני ישראל, לעלות למקום הקודש שלנו. אכן כזרים נחשבנו".

הגרי"ח זוננפלד (צילום: Zionist Archives, ויקיפדיה)
מנחם אוסישקין (צילום: מתוך ויקיפדיה, ספריית ווידנר, קיימברידג', מסצ'וסטס)

זמן רב עמד כך אוּסישְקין בצערו, עד שלפתע קלטה אזנו קול של צעדים מתקרבים, מן הסמטה האפלה נכנס אל הרחבה יהודי זקן, בעל קומה והדרת פנים, מלובש בגדי חג המסורתיים, ואחריו עוד שני יהודים ממלוויו.

היה זה רבה של ירושלים, רבי יוסף חיים זוננפלד ז"ל שהבחין בו ולאחר תפילתו ניגש אליו ואמר לו את הדברים הבאים: "כמה אני מאושר", אמר, "שמצאתי פה אח קרוב שגם הוא מגיש בצערנו וכואב את כאבנו".

הכותל המערבי בשנת 1978 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)
הכותל בשנת 1989 (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

פתאום הרים את ראשו, כשעיניו נצצו מתוך התלהבות ותקוה ואמר: "אל נא יפול רוחך עליך, גם זה יעבור,'עס וועט זיי ניט העלפן'. אנחנו נשיג את מטרתנו, לא בסמטאות צרות ולא כפופי ראש נכנס אל המקום הקדוש שלנו, כי אם בדרך המלך ובקומה זקופה!

"המשך לעבוד את עבודתך באמונה ואולי בקרוב בימינו נזכה לראות את הגאולה האמיתית, לך לשלום הביתה, 'עסו ועט זיי ניט העלפן'".

הכותל המערבי ב-1968 (צילום: COHEN FRITZ, לע"מ)

ברוך ה' תוך פחות מ-37 שנים מאז, חזרנו לכותל בראש מורם, התפילות מתקיימות כסדרם, וכולנו תקווה בבנין בית המקדש במהרה בימינו אמן!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ובעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר