צפו במחאה

תושבי 'אחיסמך' זועמים: "חייבים בית כנסת"

בשכונה החרדית החדשה, מביעים זעם לאור העובדה שגם אחרי אכלוס 500 משפחות, אין להם עדיין בית כנסת • זמנית, הקימו אוהל - ובעירייה, בתגובה, מתנערים מאחריות (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

שכונת גני איילון בעיר לוד, או בשמה המוכר יותר שכונת אחיסמך התאכלסה בחודשים האחרונים - לאחר שנות סבל רבות. לפי הערכות מתגוררים כעת בשכונה כ-500 משפחות כאשר כל העת מתווספים עוד ועוד משפחות חדשות לשכונה.

אך מפניית תושבים ל'כיכר השבת' עולה כי למרות האכלוס המאסיבי אין בתי כנסת בשכונה כלל. לדברי תושבים, בתחילת האכלוס דאגו עסקני הקהילות להקמת אהל זמני בשכונה, אך עם האכלוס המתגבר פתרון האהל והעלויות שהיו כרוחות בהפעלתו הפכו אותו ללא אפקטיבי.

במהלך כל התקופה האחרונה, ניסו עסקני הציבור להגיע להבנות מול העירייה למתן פתרונות זמניים שיביאו לסיומה של המצוקה החריפה. למרות זאת מתברר, כי בעירייה מסרבים לפתרונות המוצעים, וגם מה שכבר מובטח כשמגיע לשלב הביצוע חוזרים בהם מההסכמות - מה שיוצר מצב חסר תקדים של שכונה חרדית ללא בית כנסת כלל.

בליל ל"ג בעומר, בעת שהגיע ראש העיר יאיר רביבו ובכירי העירייה לאירוע בשכונה, מחו קבוצת אברכים בכאב רב והביעו את כאבם ומחאתם אודות המצוקה החריפה.

האברכים זעקו לעבר ראש העיר: "דבר ראשון צריך לדאוג לבתי כנסת שזה צורך חיוני ביותר ואחר כך לדברים נוספים". ראש העיר עזב בזעם את האירוע, ולאחר מכן, אמר הרב ברוידא, מרבני השכונה, בפני הנוכחים כי הוא מקווה ומאמין שראש העיר אכן יהיה קשוב ויעזור לצרכים הבסיסיים בשכונה.

'כיכר השבת' יצא לשוחח עם תושבים על מנת לשמוע קצת יותר על המתחולל בשכונה. הלחץ הראשון על העירייה לאפשר מיידית בניה זמנית לפחות של בתי כנסת, החל כבר לפני פסח תשע''ט, כשבמהלך חודש אייר אף טרחו ובאו רבני השכונה לפגישה מיוחדת עם ראש העיר ובכירי העירייה, כשבמרכזה של פגישה זו הועלתה הדרישה הברורה לאפשר תחילת בניה באופן מיידי, ובקביל להקצות שטחים לצורך פיתרון של קבע.

במהלך אותה פגישה שהתנהלה ברוח טובה, הבטיחו בכירי העירייה כי העניין יטופל מיידית, וכי הם הבינו את הצורך המיידי, כשהעירייה מצידה הבטיחה לאתר באופן מיידי שטחים גם לבניה זמנית וגם לבניה הקבועה.

במהלך כל החודשים שחלפו מאז, נעשו אינספור מגעים לחצים ובקשות, כשללחצים הצטרפו גם רבני השכונה וגם גורמים מבחוץ, חברי הכנסת של דגל התורה ועוד.

לאחר ששוב ושוב העניין נתקע, ובהתערבותם של חברי הכנסת של דגל התורה, התקיימה במהלך חודש חשון השנה פגישת חירום של רבני השכונה עם ראש העיר יאיר רביבו ומנכ''ל העירייה אהרן אטיאס, במהלך הפגישה הבהירו הרבנים שוב שלא נותר זמן לדיונים, וכי חובה למצוא פתרון מיידי למצוקה. במהלך הפגישה הוסכם שוב על בניה קלה באופן מכובד, רק פתרון מצוקת השטח לא בא על מקומו.

מיד לאחר מכן החל אכלוס התושבים, כשעוד ועוד משפחות מתאכלסות ללא מקום מינימלי לתפילה, כשבאו מים עד נפש שכרו עסקני הקהילות דירה לבית מדרש ובית הוראה בעלויות גבוהות, ולאחר שבמהירות רבה גם שם לא נותר מקום, הוחלט על הקמת אוהל הזמני.

מאז פגישת הרבנים ידע המו''מ עם העירייה עליות ומורדות, כאשר במהלך החורף התקיימה פגישה בין נציגי כל הקהילות, בה הבטיחה העירייה להקצות שטח גדול, מעט רחוק מהאזור החרדי המאוכלס כיום.

מיד לאחר אותה פגישה, נשנתה ההתחייבות מול נציגי הקהילות כי באם תוגש בקשה שתאפשר בניה קלה באופן מיידי, לאור ההבטחות, אכן הוגשו תכניות בעלויות של עשרות אלפי שקלים, ורגע לפני שלב הביצוע העירייה חזרה בה מהבטחות אילו.

בשבועות האחרונים העירייה מסרה בע"פ כי הם מוכנים להנחת מבני ציבור יבילים אך מתנים זאת שוב בפרוצדורות ובירוקרטיות שונות כך שגם זה דבר שייקח זמן רב, וציבור התושבים ימשיך להתפלל בגינות בחום הכבד וללא פתרון באופק הקרוב.

עוד מדגישים התושבים כי למרות טענות העירייה, כי הוקצו בעבר שטחים לבניית שתי בתי כנסת לעמותה שמנוהלת על ידי יזמי השכונה, תושבים שפנו אלינו מספרים כי מדובר בשתי בתי כנסת קטנים, שרק באחד מהם מתבצעת בניה בפועל, כשאפילו אם שניהם יבנו מיידית, זה לא יפתור כלל את הבעיה. והדרך היחידה היא הנחת מבנים זמניים כמו בכל מקום, תוך סידור בטחונות ראויים לפינויים מיד עם בניית מבני הקבע.

הפגישה עם ראש העיר (באדיבות המצלם)

מעיריית לוד נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "מאז הקמתה של שכונת גני-איילון, מובילה עיריית לוד פיתוח והשקעה חסרי תקדים בשכונה עבור תושביה מהמגזר החרדי, אולם בניית מבנים עבור בתי כנסת -אינה באחריות העירייה, אלא באחריות משרד הדתות ומן הראוי שתפנו את השאילתה אליהם".

"עם זאת, ניתן לציין כי כבר בעבר העירייה הקצתה קרקע, אך למעשה היזמים הם אלה שהתעכבו. יתרה-מכך, לאור הבנת המצוקה של התושבים - העירייה הפשירה לפנים משורת הדין, מתחם זמני ל-7 בתי כנסת בשכונה".

"לפני כשבוע, כינס ראש העיר לוד עו"ד יאיר רביבו את כל גורמי המקצוע בעירייה לישיבת דחופה בנושא, שם קיבל החלטה כי העירייה תקים שני מוקדים של 'קרית בתי כנסת' בשכונת גני-איילון".

"בישיבה סוכם כי העירייה תישא בהוצאות ההיתרים והפיתוח - דבר תקדימי בכך שרשות מקומית מממנת תכנון בתי כנסת ואנו תקווה כי תוך חודשיים ימים יהיו תכניות והיתרים לבתי-כנסת בשכונה. בישיבה השתתפו מלבד ראש העיר, גם מנכ"ל העירייה - אהרון אטיאס, סגנית מהנדס העיר - ורד שטרית, מנהלת אגף פרויקטים - שירן בוקרה-ג'רבי, גזבר העירייה ציון הדר והיועמ"ש עו"ד אבנר יוסף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר