כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע

כל מה שצפוי: חג שבועות בחצרות הקודש בצל ה"קורונה"

עזרת הנשים שבוטלה, החסידים שלראשונה יישארו בבית, האדמו"ר שיפתח את בית המדרש ויתפלל במתחם מיוחד והפרס של הרבי לבחורי הקפסולות • 'שבועות' בחצרות הקודש בצל ה'קורונה' (בארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילומים: מילה אביב, אהרון קרון, אוליבייה פיטוסי, יונתן זינדל, נעם רבקין פנטון, יעקב לדרמן, דוד כהן - פלאש 90, יהושע פרוכטר )

חג השבועות ידוע בחצרות החסידים כחג שבו כולם באים ומתקבצים בצלם של האדמו"רים, בבתי המדרש שמתמלאים עד אפס מקום, כאשר החסידים שמתגוררים בדרך כלל בערים השונות, עולים לרגל ושוהים במחיצת רבם, על מנת לקבל את התורה ולשמוע את קריאת ה'אקדמות' בצוותא מפי הרבי, רגעים שלדעת כולם מהווים חלק בלתי נפרד מהחג וקדושתו ומשפיעים לאורך כל השנה כולה.

השנה, בשל מגיפת ה'קורונה' - ולראשונה מזה שנים רבות, עשרות אלפי חסידים צפויים לחגוג את חג השבועות בביתם ובבית הכנסת הקהילתי בעיר שבה הם מתגוררים.

'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד עם כל הפרטים על החג בחצרות הקודש

גור

רבבות חסידי גור שנוהגים לעלות מידי שנה לירושלים על מנת לשהות בצל האדמו"ר בחג השבועות נאלצים השנה, בהוראת הרבי, להישאר בבתיהם.

בבית המדרש המרכזי בירושלים יתפלל הרבי את תפילות החג בהשתתפות הנכדים ובני המשפחה בלבד. הרבי, שנוהג להגיע מידי שנה לקברו של האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' שיום פטירתו חל בחג השבועות, לא צפוי להגיע השנה, לראשונה, לתפילה על ציונו.

האדמו"ר מגור (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

במקום זאת, וכתחליף כלשהו, עברו רבים מן החסידים בימים האחרונים לפני האדמו"ר ברחבת בית המדרש בירושלים שאיחל להם 'גוט יו"ט'.

בעלזא

בחסידות בעלזא צפויים לחגוג אלפי החסידים את חג השבועות כרגיל בבית המדרש הגדול בשכונת קרית בעלזא בירושלים.

בחסידות קראו לכלל החסידים להקפיד על ההנחיות כדי לא לגרום חלילה חילול ה', ומי שחלה עליו חובת בידוד או שיש ספק כלשהו באשר למצבו הבריאותי, שלא יגיע לבית המדרש.

האדמו"ר מבעלזא (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

עוד נקראים החסידים לשמור על מרחק בין מתפלל למתפלל, ובשל המצב - בוטלה עזרת הנשים, שם יעמדו במרווחים גדולים אברכי ובחורי החסידות.

ויז'ניץ

אלפי חסידי ויז'ניץ שנוהגים להגיע מידי שנה לשהות בצלו של הרבי בקרית ויז'ניץ בבני ברק, נאלצים השנה לוותר על המנהג, זאת כמובן בשל ההנחיות ובשל החשש מה'קורונה'.

במקום זאת החסידים המתגוררים מחוץ לעיר בני ברק יישארו בבתיהם ויחגגו את החג בבית המדרש בעירם. אלו המתגוררים בבני ברק יורשו להגיע לבית המדרש הגדול ולהתפלל יחד עם הרבי ללא ילדים ולפי סדר מיוחד שיתפרסם, כאשר בנוסף יוכלו כמובן החסידים ללמוד בבית המדרש, בכפוף להנחיות של חבישת מסיכה ושמירה על מרחק בין האחד לשני.

בליל החג ישהה האדמו"ר רק עם בחורי החסידות ששהו בשבועות האחרונים בקפסולות בבניין הישיבה בבני ברק, איתם יתפלל את תפילת ליל החג, ואף יערוך עבורם את ה'טיש'.

האדמו"ר מויז'ניץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בחג השבועות בבוקר, יחזור הרבי להתפלל בהיכל בית המדרש הגדול, כאשר החסידים - עד גיל 30, יתפסו את מקומם בגלריות והיתר יעמדו על מקומם בבית המדרש.

בליל שבת יערוך האדמו"ר את שולחנו לכלל החסידים המתגוררים בבני ברק, ובמוצאי שבת יערוך הרבי את 'טיש' נעילת החג כאשר ה'טיש' יועבר בשידור טלפוני לכלל החסידים המתגוררים בשאר הערים, שלא זכו לשהות בבני ברק במהלך ימי החג.

בנוסף ל'טיש' נעילת החג, תתקיים גם שמחת ה'פארשפיל' לרגל שמחת נישואי נכדו של הרבי, אליה יורשו להגיע החסידים שמתגוררים מחוץ לעיר בני ברק בלבד.

באיאן

כלל חסידי באיאן צפויים השנה לראשונה להישאר כל אחד במקום מגוריו, כשהתפילות וסדרי הלימוד בליל החג יתקיימו בבתי המדרש של החסידות בערים השונות, תוך שמירה והקפדה על ההנחיות.

האדמו"ר מבאיאן (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

מי שיזכו להתפלל ב'קלויז' המרכזי בירושלים יחד עם האדמו"ר, אלו אך ורק החסידים תושבי ירושלים, וכמובן לפי כל ההנחיות.

צאנז

האדמו"ר מצאנז ששוחרר ביום רביעי בבוקר מבית החולים ישהה במהלך החג בביתו שבקרית צאנז בנתניה.

בהודעה ששוגרה לחסידים נמסר כי תושבי הקריה יוכלו להגיע ולהשתתף עם האדמו"ר בתפילת ליל החג ברחבה הגדולה שבסמוך לביתו של הרבי, ותחת כיפת השמים, תוך שמירת מרחק אחד מהשני.

האדמו"ר מצאנז (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

בנוסף התבקשו החסידים להגיע כשהם חבושים במסיכות, ואף להביא סידור תפילה מהבית, כשלחסידים מזקני אנ"ש יוקצה מקום נפרד משאר הציבור, זאת על מנת לשמור על בריאותם.

יצויין כי שאר החסידים שאינם תושבי קרית צאנז בנתניה נקראו שלא להגיע לחג השבועות, ולהישאר במקום מגוריהם.

ויז'ניץ (מרכז)

בחסידות ויז'ניץ ברחוב שלמה המלך בבני ברק הוחלט לקיים את סדרי החג בהיכל ה'טישים' הגדול, ולא בבית המדרש שנחשב צפוף יותר, זאת על מנת שהחסידים יוכלו להקפיד על ההנחיות ועל שמירת מרחק בין אחד לשני.

בחסידות המליצו לחסידים המבוגרים מעל גיל 60 שלא להגיע לחג השבועות לשהות בצלו של הרבי, אך מי שבכל זאת ירצה יוכל להגיע, בתנאי כמובן שהוא חש בטוב, ללא שום תסמינים.

האדמו"ר מויז'ניץ (צילום: יהושע פרוכטר)

יצויין כי השנה בחורי החסידות תושבי חו"ל שלומדים בישיבת ויז'ניץ בבני ברק, נמצאים עדיין בארה"ב בשל ההגבלות, מה שהופך את ההיכל למקום מרווח עוד יותר.

תולדות אהרן

בחסידות תולדות אהרן ניכרת ההתרגשות בקרב החסידים עם קבלת הבשורה לפיה בחג השבועות התפילות וה'טישים' יתקיימו בהשתתפות הרבי שמזה כמה חודשים שהה בביתו בשל השמירה הקפדנית על ההנחיות.

בחסידות הכשירו את הגלריה שבה משתמשים בדרך כלל רק בראש השנה, זאת כדי שמאות אברכים ובחורים יוכלו לעמוד עליה, תוך שמירת מרחק והקפדה על ההנחיות.

האדמו"ר מתולדות אהרן (צילום: Yaakov Lederman/FLASH90)

בנוסף הוחלט בתולדות אהרן להשאיר בפעילות את בתי המדרש בעיר בית שמש, לחסידים שיבחרו להישאר בביתם, על מנת שיהיה להם מקום ללמוד ולהתפלל.

יצויין כי גם בנוגע לעזרת הנשים פעלו בחסידות והכשירו מתחם נוסף, שם יעמדו נשות החסידים תוך שמירה על ההנחיות והכללים.

סלאנים

האדמו"ר ישהה בחג השבועות בעיר אלעד, שם יערוך את התפילות וה'טישים' בבניין הישיבה בעיר, בהשתתפות בחורי החסידות והאברכים הצעירים.

שאר החסידים המבוגרים מעל גיל 60 נקראו להישאר כל אחד במקום מגוריו בשל ההנחיות.

לעלוב

בחסידות לעלוב צפויים לחגוג את חג השבועות בהשתתפות החסידים בבית המדרש הגדול בעיר בית שמש. בשל המצב שבו רבים מתושבי האזור נשארים השנה בביתם, נקלעו בחסידות לקשיים בהשגת דירות לחסידים שאינם מתגוררים בעיר, ולכן רבים ייאלצו לעשות את החג בביתם.

האדמו"ר מלעלוב (צילום: יעקב לדרמן)

בחורי חסידות לעלוב צפויים לחגוג השנה את החג יחד עם הרבי לאחר שלשמחתם עלה בידיהם של המארגנים לארגן אש"ל מלא עבור אלו שמתגוררים בערים אחרות.

ויז'ניץ בית שמש

חסידי ויז'ניץ בית שמש יבואו בהמוניהם לחגוג את חג השבועות יחד עם הרבי. במודעה שיצאה בחסידות נקראים החסידים להירשם לאש"ל מלא שיתן מענה למשך כל החג והשבת לחסידים שיבואו.

אלכסנדר

האדמו"ר מאלכסנדר צפוי לפתוח את בית המדרש לכבוד חג השבועות, לראשונה מזה כמה חודשים, מאז פרוץ נגיף הקורונה ברחבי מדינת ישראל.

החסידים המתגוררים מחוץ לעיר בני ברק התבקשו שלא להגיע לשהות עם הרבי בחג, וגם בקרב החסידים שמתגוררים בבני ברק צפויה להתקיים הגרלה מיוחדת לפיה יתפללו החסידים בבית המדרש ובעזרת הנשים.

האדמו"ר מאלכסנדר (צילום: בעריש פילמר)

ילדי החסידות יתפללו אך ורק בחצר בית המדרש, ולאחר חג השבועות, יערוך הרבי באחד הימים 'לחיים' מיוחד עבור החסידים המתגוררים בשאר הערים שלא זכו לשהות בצוותא בחג עם הרבי.

באלכסנדר נקטו בצעד משמעותי בכל מה שקשור להגנה ולשמירה על האדמו"ר והקימו במה מיוחדת ומבודדת באמצעות מחיצות פלסטיק, שם ישהה הרבי במהלך התפילות וה'טישים', זאת על מנת שלא לסכן את בריאותו.

ערלוי

בחסידות ערלוי קיבלו החסידים הוראה שלא להגיע השנה לשהות יחד עם האדמו"ר בבית המדרש בשכונת קטמון בירושלים.

בחסידות ערכו מחווה מיוחדת לחסידים שלא יבואו, כאשר ביום רביעי בערב, לאחר תפילת מעריב וספירת הספירה האחרונה, עברו כולם לפני האדמו"ר להתברך בברכת 'א גוט יו"ט'

סאטמר (מהר"א)

כפי שכבר דווח ב'כיכר השבת', בחסידות סאטמר שבארה"ב הוחלט לחזור לשגרה מלאה ולחגוג את חג השבועות ברוב עם, בהשתתפות אלפים רבים.

האדמו"ר מהר"א מסאטמר (צילום: David Cohen/Flash90)

האדמו"ר יערוך את התפילות וה'טישים' בבית המדרש המרכזי בשכונת קרית יואל, ואחרי תפילת שחרית בבוקר החג, ימסור הרבי שיעור תורה לכלל החסידים, כפי שנהוג מידי שנה.

סאטמר (מהרי"י)

בבית המדרש סאטמר בוויליאמסבורג הוחלט גם כן לפתוח את בית המדרש ולחגוג את חג השבועות יחד עם החסידים, אך בניגוד לחסידות האחות, ביטלו את הוספת אלפי המקומות שמתווספים כל שנה בחג השבועות, זאת על מנת שלא לגרום לצפיפות יתר של החסידים.

האדמו"ר מהרי"י מסאטמר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

באבוב

לאחר שבשבת האחרונה נפתח בית המדרש בכפוף להגבלות, ובהתאם לחלוקת המתפללים לפי סדר א'-ב', צפויים בחסידות לערוך את תפילות החג במתכונת דומה, כאשר נבחנת האפשרות להוסיף עוד כ-150 מתפללים להיכל בית המדרש.

יצויין כי רבים מחסידי באבוב החליטו לחגוג השנה את חג השבועות לבדם בצל בני המשפחה, וחלקם אף יוצאים להרים בארה"ב, שם ישהו במהלך ימי החג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר