ארה"ב מרוצה

נמנע משבר: סין הפסידה את מכרז ההתפלה בישראל

מתיחות גדולה בין ארה"ב לבין ישראל נמנעת כעת, אך יתכן ובמקומה יבוא משבר מדיני מול סין: את המכרז להקמת מתקן ההתפלה הגדול בעולם - בישראל - הסינים הפסידו (מדיני)

דוד הכהן | כיכר השבת |
(צילום: Dafnar, wikipedia)

סין לא זכתה במכרז להקמת מתקן המים הגדול בעולם, שמתוכנן להיות מוקם בישראל, באזור פלמחים שבמרכז. בכך, לפי חשיפת ynet, נמנע משבר מדיני עם ארה"ב.

כזכור, לפני שבועיים ביקר בישראל מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, ובעת שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את דאגת ארה"ב מקשריה ההולכים ומתעבים של סין עם ישראל.

הדגש האקטואלי ששם פומפאו בשיחותיו, היה על המכרז להקמת מתקן ההתפלה הענק, סמוך לראשון לציון, בשל החשש כי דרכו סין תגלה טכנולוגיות מתקדמות.

גם בהצהרה המשותפת שמסרו פומפאו ונתניהו בפני כלי התקשורת, לא נמנע מזכיר המדינה האמריקני להזכיר את סין, לשלילה כמובן.

פומפאו, בביקורו האחרון בישראל (צילום: איתי בית-און, לע"מ. תמונה: Ron Przysucha / U.S. State Department)

בעת הביקור, וקודם לכן, לא הוכרז לגביו באופן רשמי יעד כלשהו, והתנהלותו של פומפאו העלתה את ההשערה כי היה זה חלק מהמלחמה המדינית של ארה"ב בראשות טראמפ בסין, שבאה לידי ביטוטי גם בהאשמות חוזרות ונשנות בהפצת נגיף הקורונה בעולם.

בהמשך צוטט בכיר אמריקני מסביר: "למזכיר המדינה אין בעיה שיש קשרים ומסחר עם סין, אבל נגיף הקורונה הבהיר את הסכנות בקשר עם מדינות שאינן שקופות, שאינן מנהלות מסחר הוגן, שממנפות את הסחר ליתרון עם פני שותפיהן. אנחנו רואים מלכודות סחר בג'יבוטי למשל שבה סין מקבלת נמל בהחכרה ל-99 שנה. זה גורם לסוגיות כלכליות משמעותיות".

"אם אתה משתמש בחברה סינית כמו וואווי, או בכל חברה שיש לה גישה ל-DNA שלך, ה-DNA הזה והמידע הזה הופך לרכוש המפלגה הקומוניסטית בסין. וזו סוגיה ביטחונית. ולכן, בפרויקטים גדולים של תשתית, יש כל מיני סוגים של סכנות. חשוב לנו כבעלי ברית, כשותפים אסטרטגיים לדבר על אותם איומים ועל הדרכים לצמצם את אותם איומים".

כעת כאמור נמנעה המתיחות בין ארה"ב לבין ישראל, כאשר הסינים אינם הזוכים במכרז ההתפלה, אלא חברת IDE הישראלית, אך מנגד יתכן ויתפתח בגין כך משבר מדיני מול סין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר