היסטוריה ואקטואליה

היכן באמת מצוי קברו של שמשון הגיבור?

מהתנ"ך ועד עדות הפאלח הערבי ומכתבי הנוסעים הקדמונים ועד "הנפצת" המקומות הקדושים. ישראל שפירא יצא למסע מופלא ובדק היכן באמת נמצא קברו של שמשון הגיבור? (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

כשאנו באים לחקור היכן נטמן שמשון הגיבור, עלינו להתחיל כמובן מספר הספרים התנ"ך, בו מבואר ששמשון הגיבור נקבר בין 'צָרְעָה וְאֶשְׁתָּאוֹל' כיון שבאותו מקום רוח ה' החלה לפעמו: "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה דָן בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל". חז"ל מתארים על קולו של שמשון שנשמע מצרעה לאשתאול, ועל כך שעקר את ההרים הגבוהים צרעה ואשתאול וטחנן זה בזה.

בתנ"ך 'צָרְעָה וְאֶשְׁתָּאוֹל' מוזכרות שמונה פעמים ביחד, וברור שהיו בקרבת מקום, העיר צרעה מוזכרת כבר בכתבי המלך אל עמראנא כבר לפני 3400 שנים.

הנוף המטריף הנשקף מ'קבר שמשון' (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

כל האזור כולו מזוהה עם שמשון ומנוח, וסלע בצורת מזבח באזור התעשיה הרטוב, עליו נטען שנים רבות שהוא הוא אותו מזבח מנוח עליו התבשרו הזוג חשוך הילדים על לידת בנם שמשון לאחרונה - הוברר כנכון.

עדות הפלאח הערבי - התבררה כנכונה!

על גילוי המזבח מספר חוקר א"י ומדריך הטיולים המפורסם יוסף ברסלבי (הלך לעולמו לפני 50 שנים):

"הגענו אל גוש-סלע, זקוף מכל עבריו. בפינת הסלע נסתמנו מדרגות זעירות והרוסות. בראש הסלע נראו שקערוריות, וכעין אגן קטן, "האד'א מד'בח מנוח""זהו מזבח מנוח" – קרא הפלח ברגש. האמנם נשתמרה אצל הפלחים מסורת של "מזבח מנוח"?

הנוף המטריף הנשקף מ'קבר שמשון' (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

בשנים האחרונות הרב פרופ' יואל אליצור חיזק את 'אגדת המזבח' וטען שאכן המקום הינו מזבח מנוח.

נחזור לקבר שמשון: לפני עשרות שנים ביקר במקום הרב אליצור. הוא בחן את שרידי הכפר הערבי שננטש בשנת תש"ח, והוא גילה משקוף ערבי שנכתב עליו "באסם עללה אלרחמן אלרחים, אלנצר לללה ואלתחריר קריב, 1355 ה-1936".

פרוש הכתובת: "בשם אללה הרחמן והרחום, הנצחון לאלוהים והשחרור קרוב", הכתובת נכתבה בשנת 1355 להג'רה - תרצ"ו (1936) שאז התרחש המרד הערבי הגדול כנגד הבריטים שליטי ארץ ישראל. הערבים טענו שהבריטים נותנים הטבות רבות לעם היהודי, מה שהוביל לכתיבת 'הספר הלבן' שכולו היה נגד העלייה היהודית לארץ ישראל.

הנוף המטריף הנשקף מ'קבר שמשון' (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

12 שנים אחרי כתיבת המשקוף הזה, מבאר הרב אליצור בספרו 'מקום בפרשה', 'עם ישראל' ניצח במלחמת השחרור כנגד העם הערבי והכתובת הנ"ל התגשמה לטובת העם היהודי.

• • •

כשאנו בוחנים את נתוני השטח, עלינו לעיין בכתבי הנוסעים הקדמונים, ולבדוק האם אכן הם הזכירו שכפר אשתאול נמצא במקומו הנוכחי כבימינו?

ואכן הנוסע המפורסם ויקטוֹר גֵרֵן בשנת תרכ"ג (1863) כותב ביומנו שהוא שמע מפי ישישים ערבים ששם הכפר 'אשוע' יושב על כפר קדום בשם 'אשועל' או 'אשתועל', ועל קבר שיח' ע'ריב אמרו לו שידוע להם שהוא קבר שמשון.

הנוסע אוסבסיוס לפני 1700 שנים עבר במקום, וזיהה את הכפרים צרעה ואשתאול בקרבת העיר בית שמש, רבנו אשתורי הפרחי כותב לפני 700 שנים: "לדרום לוד כשלש שעות מזרחי הוא צרעה ואשתאול לא נשתנה שמם", רבי יהוסף שוורץ לפני 170 שנים כותב: "הכפר צאר"א הוא צרעה, ולמערב צאר"א בערך שעה אחת הכפר שטוא"ל הוא אשתאול".

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
הגדלה

• • •

ישנו בסיס להנחה שאכן קבר שמשון נמצא בכל המרחב הזה, כפי שנכתב בתורה שקברו אותו בין צורעה ובין אשתאול, שמזוהים עד ימינו כאן.

אומנם מסתבר שקבר דן הוא קבר שמשון האמיתי, כיון שקבר דן נמצא בין צורעה ובין אשתאול, ואילו קבר שמשון ומנוח לפי השיטה שהבאנו בכתבה אמש, נמצא בדיוק ב'תל צורעה' - הוא אינו נכון! כיון שהתנ"ך מעיד ששמשון לא נקבר בצורעה, אלה בינה לבין אשתאול מתאים במדויק למקומו של קבר דן.

• • •

ההיסטוריה של גילוי קבר שמשון הגיבור מתחילה בשנת תש"ח, מאז הוא הועלה על נס ופורסם היטב, כיון שלאחר מלחמת השחרור בשעה שרוב המקומות הקדושים, היו בידי ירדן, כגון הכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל, קבר יוסף ועוד, למשרד הדתות הייתה בעיה קשה - למעלה משבע מאות אלף איש הגיעו לארץ תוך שנתיים מיום הקמתה, וכולם חפצו לבקר בשריד בית מקדשינו, ולא נותרה ברירה לשלטון, אלא להנפיץ המוני קברים ברחבי המדינה החדשה שזה עתה הוקמה.

ניסים בלאק ומקורב מתבודדים ביערות 'קבר שמשון' (צילום: ישראל שפירא)
זכינו בביקורינו במקום לפגוש את הרפאר הנודע ניסים בלאק שהאציל עלינו מברכותיו. (צילום: ישראל שפירא)

ואכן משרד הדתות בראשות הרב פישמן מימון והמנכ"ל המסור הרב שמואל זנוויל כהנא, התמסרו לעניין וקידשו אתרים רבים בישראל, וכך יוחס הקבר לשמשון על סמך המחקר שהובא פה בכתבה.

בימינו לא ידוע לי על שלוחי קופת צדקה כזו או אחרת שהולכים להתפלל במקום... מסתבר שלמרות הראיות לכך, הרי שמעמדו של הקבר לא אמין ולכן רוב הזמן הינו נטוש, והציבור מעדיף את קברי התנאים בגליל שרבינו האריז"ל העיד על אמינותם ברוח קודשו.

בענין הזה מפורסמת אמרתו של מרנא הסטיפלר בהקשר להמוני 'קברי הצדיקים' שפורסמו בימיו בידי משרד הדתות, וטען ש"אי אפשר להאמין למה שכתוב על הקבר, כי הפקיד תולה כל יום שלט חדש...".

מפורסמת עוד יותר מליצתו של האדמו"ר ה'בית ישראל' מגור, שהיה מי שתמה באוזניו על גורל פרנסת חברות האוטובוסים שנוסעים מידי "ליל שישי" לקברי הצדיקים, והרי ב"תחיית המתים" כל הנסיעות לקברים יתבטלו?

ענה האדמו"ר בחריפות האופיינית לו: "אל דאגה, מהקברים בגליל אף אחד לא יקום ויוכלו להמשיך בנסיעות גם לאחר ביאת המשיח".

(צילום: ישראל שפירא)

בביקורי האחרון במקום נזדעזתי לראות שקטני אמונה מנסים למחוק את המילה קבר מעל גבי הקופת צדקה ולרשום ציון.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

מערת קבורה יהודית מעוטרת במגן דוד בקרבת הקבר

מערת קבורה יהודית מעוטרת במגן דוד בקרבת הקבר מאמצים רבים השקעתי אצל יודעי ח"ן לברר מי טמון בעמקיו, אולם העלתי חרס לידי (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
סלע מסתורי בקרבת קבר שמשון הגיבור (צילום: ישראל שפירא)
  • ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים בעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר