"חזו חזו חזו בני חביבי"

'שבוע'ס' בצל ה'קורונה': כך עולם הישיבות יתנהל בשבועות

באיזו ישיבה ילמדו ב'קפסולות' ואיפה יעשו שטייגען בבית המדרש? מה יאכלו הבחורים בחג והיכן יישנו? • 'כיכר השבת' בפרויקט מיוחד - כך יראה 'שבוע'ס' בעולם הישיבות - בצל מגיפת ה'קורונה' (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
היכלי הישיבות (צילום: באדיבות המצלם)

חג השבועות, או כמו שאומרים אצלנו 'שבוע'ס', הוא ללא ספק החג של עולם הישיבות. אלו שתורתם אומנותם ביום יום, עמלי התורה ביום ובלילה - ובעיקר ביום הזה, חוגגים את קבלת התורה מחדש.

השנה, 'שבוע'ס' לא יהיה דומה לאף 'שבוע'ס'' שחווינו או הכרנו עד כה. בצל ה'קורונה', רבבות עמלי התורה ילמדו בלילה הגדול, כל אחד במקומו הוא.

'כיכר השבת' יצא לבדוק כיצד יתנהל עולם הישיבות – עולם המהווה 'מגדולר' לעולם התורה כולו בליל שבועות.

ישיבת מיר

הישיבה עד לא מזמן הייתה סגורה באופן רשמי לתלמידיה. לקראת חג השבועות נפתחה הישיבה תוך הקפדה על ריחוק והפרדה בתוך בתי המדרשות.

ישיבת מיר

בליל שבועות יגיעו אברכים ובחורים ללמוד בהיכלי הישיבה בשכונת בית ישראל. הפנימיות של הישיבה לא ייפתחו. בחורים אשר שוהים בדירות ישנו ויאכלו בדירתם. חדר האוכל יהיה אף הוא סגור והישיבה תספק אוכל בחמגשיות עבור התלמידים.

ישיבת פוניבז'

לקראת חג השבועות נפתח היכל הישיבה לתפילות וסדרי לימוד לבני הישיבה. כל בתי המדרש והאולמות סודרו בחלוקה למתחמים והשהות תוך שמירת כללי הזהירות.

היכל הישיבה באוהל קדושים נפתח עבור בחורים המעוניינים להגיע לישיבה ב'שבועות' ובשבת הקרובה ולהתארח אצל בני משפחה כולל לינה וסעודות. בישיבה מעריכים כי מתוך למעלה מאלף תלמידים רק מאות בלבד יגיעו. יצוין כי ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, שזהיר מאוד בימים אלה, יימנע מלהופיע בהיכל הישיבה.

תלמידי ישיבת פוניבז' שלא ימצאו מקום לינה ואוכל בבני ברק מתארגנים ללימוד משותף בערים השונות, בירושלים בבית הכנסת בני הישיבות בסנהדריה, במודיעין עילית בהיכל ישיבת 'עטרת שלמה' - חצי מבית המדרש הוקצה בארגון ראש העיר יעקב גוטרמן לבני הישיבות שאין להם ישיבה, כאשר ראש העיר ידאג לאוכל ושתייה במהלך הלילה לכל בני הישיבות שיגיעו.

ישיבת חברון

ישיבת חברון בגבעת מרדכי פתחה יחד עם מקבילותיה את 'מתווה הקפסולות' אליו הצטרפו כ-300 תלמידים בלבד.

ישיבת חברון

לקראת שבועות פתחה הישיבה הרשמה לאלו אשר מעוניינים להגיע לישיבה ללימוד ליל שבועות, אך ללא לינה וארוחות. בחורים אשר מעוניינים להצטרף ללימוד, נרשמים מראש ומגיעים רגלית מביתם אל הישיבה, ובתנאי שמתחייבים לחזור רגלית לאחר הקידוש בבוקר לביתם.

ישיבת תפרח

ישיבת 'תושיה' ביישוב תפרח פתחה אתמול (רביעי) את שעריה ורוב תלמידי הישיבה חזרו לבית המדרש. הישיבה חילקה את היכל הישיבה, חדרי האוכל והפנימיות לקפסולות. ראש הישיבה לא יתחכך עם הבחורים וישהה מאחורי מחיצה.

הבחורים התחייבו בכניסתם לישיבה, לא לצאת ממתחם הישיבה – ומשטח המושב.

ישיבת 'נתיבות חכמה' – וולפסון

בישיבה שלא הצטרפה למתווה הקפסולות, פתחו הרשמה להגעה לישיבה בליל שבועות בעיקר לאלו המתגוררים בירושלים. הישיבה השאירה את חדרי הפנימייה נעולים, כך שעל הבחורים להשיג מקום לינה בשכונת בית וגן, או לחזור רגלית לביתם בירושלים. כמו"כ נרשמים בחורים לסעודת יום טוב שתתקיים בישיבה.

ישיבת עטרת שלמה

הישיבה הראשונה שפתחה את ההיכל למרות הקורונה היא עטרת שלמה. הישיבה יישמה את מתווה הקפסולות לפני מקבילותיה. מרבית תלמידי הישיבה ישבו בהיכל הישיבה בליל שבועות לאחר שהצליחו ליישם את מתווה הקפסולות במשך שבועיים.

ישיבת עטרת שלמה

ראש הישיבה הגאון רבי שלום בער סורוצקין צפוי לשהות אף הוא יחד עם התלמידים, כאשר אלו יכולים להסתובב בחופשיות בין ההיכל לחדר האוכל וחדרי הפנימייה.

ישיבת היכל יצחק – לנדא

הישיבה הממוקמת בירושלים פתחה את הישיבה במתווה של מסירת שיעורים במקומות חיצוניים מחוץ למתחם הישיבה, לקראת חג השבועות אימצה הישיבה את מתווה הקפסולות באופן חלקי. בישיבה מעריכים כי קרוב ל-200 בחורים יצליחו להגיע לישיבה ללימוד ליל שבועות תחת מגבלות והרחקות הנדרשים מטעם משרד הבריאות.

ישיבת אורחות תורה

בישיבה שבבני ברק, כבר כעת מתקיימים הלימודים ללא לינה וארוחות ובהשתתפות מאות לומדים המחולקים לקבוצות בבתי המדרש וחדרי השיעורים. בחג השבועות תחל הישיבה פיילוט ייחודי לפיו תיפתח הפנימייה לתלמידים תושבי חוץ לעיר בלבד, הללו ישוכנו 2 בחדר במקום ארבעה ואילו תלמידי הישיבה תושבי העיר יאלצו בינתיים להמשיך ללון בבתיהם.

ישיבת ארחות תורה

במטבח הישיבה נערכים להכנת מאות מנות אוכל שיוגשו במנות אישיות ובצורה סטרילית לחדרי הפנימייה, זאת בנוסף למתחמי ההסעדה נוספים לתושבי העיר המעוניינים לסעוד את סעודות החג והשבת בישיבה עצמה.

ישיבת אור ישראל

ישיבת אור ישראל בפתח תקווה הייתה אף היא מהחלוצות הראשונות שהצטרפו למתווה הקפסולות. מרבית בני הישיבה הצליחו להצטרף למתווה, ובשל כך אף ישהו בישיבה בחג השבועות הקרוב. בחורים רבים לא הצליחו להצטרף וילמדו כל אחד במקום מושבו הוא.

ישיבת אור ישראל (צילום: רשת רוטרניק)

ישיבת מיר ברכפלד

מתוך כ-600 תלמידים יגיעו לישיבה רק כ-200 בחורים. כל בחור צפוי ללון בחדר לבדו. הישיבה עטתה על עצמה כללים מחמירים, ומרבית בני הישיבה לא יצליחו לשהות בחג השבועות בישיבה.

ישיבת מיר ברכפלד
ישיבת מיר ברכפלד

הישיבה חילקה את חדר האוכל והיכל בית המדרש לקבוצות של 50 בחורים. ראשי הישיבה ורבניה יגיעו אף הם לשהות בישיבה בחג.

ישיבת בית מתתיהו

בישיבה החלו בימים האחרונים את הלימודים על פי מתווה בתי הכנסת בחלוקה של 50 בחורים בכל קבוצה. ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר ישהה בליל שבועות בהיכל הישיבה תוך הקפדה על ריחוק מהתלמידים, בשל מצבו הרפואי. בישיבה ישהו בליל שבועות כ-250 בחורים.

ישיבת בית מתתיהו (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

ישיבת מאור התלמוד

הישיבה חילקה את מקום הלימודים למספר סניפים. קבוצה קטנה של עילויים הצליחה להגיע למתחם הישיבה ברחובות וללמוד על פי מתווה הקפסולות. מחיצות שקופות מפרידות בין הקבוצות ובין ראש הישיבה לתלמידים. בנוסף תלמידי הישיבה יוכלו ללמוד בבית המדרש מאור חיים במודיעין עילית ובתלמוד תורה סוכת דוד בירושלים.

ישיבת מאור התלמוד

ישיבת עטרת ישראל

ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה הגרב"מ אזרחי בן ה-93 לא יגיע לישיבה במודיעין עילית וישהה במעונו בשכונת בית וגן בירושלים. הישיבה פתחה שתי קפסולות בה ישהו מספר בחורים מצומצם לצד אברכים ותושבי העיר הנמנים באופן קבוע על לומדי בית המדרש.

ישיבת עטרת ישראל

ישיבת הגר"מ שטרנבוך

הראב"ד, ראש הישיבה הגאון רבי משה שטרבנוך יגיע לשהות יחד עם בני ישיבתו בעיר בית שמש. לראש הישיבה הוקמה מחיצה שקופה ייחודית שתפריד בינו לבין התלמידים. בליל שבועות צפוי הגר"מ לשהות לאורך הלילה עם תלמידי הישיבה.

ישיבת הראב"ד

מקורביו מציינים כי קודם התפילה, נוהג ראש הישיבה לנוח על מנת לא להגיע לתפילת שחרית מתוך עייפות. הגר"מ מתפלל במניין השני בשעה 7:30.

ישיבת שערי שמועות

מרבית תלמידי הישיבה הצליחו להגיע לישיבה ביישוב יסודות. הישיבה חילקה את התלמידים לחמש קבוצות של חמישים תלמידים, בתקווה שעד לליל שבועות יצליחו בני הישיבה להתאחד להיכל ללא הפרדה.

ישיבת סלבודקא

בישיבה יערך השנה סדר ליל שבועות במתכונת מצומצמת בהיכל הישיבה - רק לבני הישיבה המתגוררים בבני ברק ללא אברכים ואורחים מבחוץ. ראשי הישיבה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש ילמדו בליל שבועות בהיכל הישיבה מאחורי מחיצת ניילון.

ישיבת סלבודקא

ישיבת תורה בתפארתה

בישיבת 'תורה בתפארתה' שבאלעד, בימי החג בה לא תתאפשר הלינה במתחם הישיבה משום שרוב ככל תלמידיה תושבי חוץ לעיר, משכך נערכים בישיבה לשכירת מתחמים גדולים בערים בני ברק, ירושלים, ומודיעין עילית, בהם יתקיימו התפילות וסדרי הלימוד.

בהוראת ראש הישיבות הגאון רבי שרגא שטינמן יושכרו גנרטורים לשימוש בחשמל כשר בחג ובשבת שלאחריו, בנוסף יוכנו מאות מנות חג באריזות אישיות לבני הישיבה שיעדיפו לסעוד במתחמי הלימוד ולנצל את ימי החג להתמדה מלאה.

ישיבת בית מדרש עליון

בישיבה ישנם 6 קפסולות. 5 קפסולות ישהו במקום אחד וקפסולה נוספת תישאר במקום נפרד במתחם הישיבה עם ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר.

בחורים אשר מתגוררים בבני ברק, או שיש להם היכן להתארח יוכלו להצטרף ללימוד בישיבה בליל שבועות. כמו"כ הקימה הישיבה מקומות לימוד מיוחדים במודיעין עילית ובירושלים.

ישיבת רש"י

הישיבה תקיים את הסדרים והתפילות כרגיל לצד הקפדה על כללי זהירות והרחקות. כל סניף של הישיבה יוגדר כקפסולה נפרדת. בסניף המרכזי תתקיים תפילת חג בראשות ראש הישיבה הגר"ח מילצקי ובהשתתפות כל תלמידי הישיבה ואברכיה.

ישיבת תורת זאב

בישיבת תורת זאב יקיימו בליל שבועות סדר לימוד רק עבור בחורים המתגוררים בירושלים, או לחלופין בחורים אשר השיגו דירות פרטיות בסמוך לישיבה בשכונת רמת שלמה. במקביל, הוציאה הישיבה חוברת לימוד מיוחדת ובה חומר על הסוגיה הנלמדת בישיבה. החוברת חולקה לכל תלמידי הישיבה.

ישיבת באר יעקב

הישיבה פתחה הרשמה מצומצמת עבור בחורים שלא הצליחו להצטרף למתווה הקפסולות. הישיבה תחולק לשני אזורים – האחד עבור תלמידי הקפסולות, השני בחורים אשר יבואו לשהות בחג ושבת בישיבה ויצטרכו לחזור בצאת שבת לביתם. כמו"כ מפעילה הישיבה בתי מדרש במודיעין עילית ובירושלים.

ישיבת רינה של תורה

בישיבה פתחו הרשמה לקבוצות של 50 תלמידים בכל קבוצה. התלמידים יוכלו לשהות בחלוקה מסודרת, בהיכל בית המדר, בפנימיות ובחדר האוכל.

בחג ובשבת לא תתאפשר יציאה מהישיבה. לאחר החג תתאפשר יציאה ממתחם הישיבה אך ללא אפשרות חזרה למתחם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר