היסטוריה ואקטואליה

האבנים המיוחדות של 'הר סיני', האומנם?!

ערב חג השבועות בו קיבלנו את התורה בהר סיני, ישראל שפירא חוקר את 'אגדת אבני הסנה' - אותן אבנים מיוחדות שיוחסו להר סיני, עליהן מצוייר הסנה. האמנם?! • פרק א' (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
"אבני הסנה" (צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

לפני 3300 שנים התרחש המעמד החשוב ביותר לעמנו, 'מתן תורה' בהר סיני, באותו מקום בו משה רבנו חזה את "הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְאֵינֶנּוּ אֻכָּל", ומכך הסיק שהוא עומד במקום קדוש.

מאז אגדות מספרות שנותר חותם בהר בדמות איור של סנה, האם האגדה נכונה?

כבר מלפני 700 שנים הובא בקדמונים שבכל אבן מהר סיני, ישנה את צורת הסנה. גם אם יחלקו אותה לחתיכות קטנות, ולכן הוא נקרא הר סיני, על שם הסנה.

העידו על כך בספר 'אפודי', 'נרבוני', 'מגלה עמוקות', 'מגדל עוז' וב'ערבי נחל'.

(צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

רבי יעקב עמדין ציטט את דברי הנרבוני והאפודי (לפני כ-700 שנים): "הר סיני האבנים הנמצאים בו יצוייר עליהם הסנה. ולכן נקרא ההר ההוא סיני על שם הסנה... ואחד מנכבדי ברצלונה מבני חסדאי הביא עמו מן האבנים ההם. וראיתי בו הסנה מצויר בתכלית הציור. והציור ציור אלוקי. ושברתי האבן לחצאים. ונגלה הסנה בכל חלק וחלק וחלקתי אותו חלק לחצאים. ונמצא הסנה מצויר בשטח כל חלק בפנימיותו. וכן פעמים רבות. עד שהיו החלקים כדמות בוטנים – עדיין הסנה בהם. ונפלאתי על זה", ע''כ.

וכן מוסר לנו עד ראייה שביקר בהר סיני, לפני 170 שנים, הלו הוא השד"ר המפורסם רבי יעקב ספיר שכותב בספרו 'אבן ספיר': "ואני אוסיף עליהם בעדות, שכל ההרים האלה עשבם וצמחם ויערם הכל מעשה מקשה אבן סנה".

יתכן שהאבנים הנ"ל, הינם הוכחה למיקומו הגנוז של הר סיני ששנים רבות מחפשים אחריו. על אליהו הנביא מובא שהלך להר סיני ולן שם במערה ונגלה אליו האלוקים. בגמרא מסופר על ישמעאלי שהראה לרבה בר בר חנה את הר סיני. אך למרבה הצער ברבות השנים מיקומו נעלם מאיתנו, בימינו על זהות מקומו נחלקים חכמים וחוקרים המציעים לא פחות מ-16 אפשרויות!

(צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)
(צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

נחזור לאבן: בגליון מרוה לצמא[1] סופר שמרן הגראי"ל שטיינמן החזיק בכזאת אבן בביתו והראה לנכנסים לביתו את ה"זכר" שהשאיר הקב"ה בעולמו, עוד טענו בשם רבי משה פינישטיין שכתב מכתב שיש בדברים אלו משום חיזוק אמונה.

המפליא שאע"פ שאבן רגילה בשבת היא מוקצה, אבן כזאת מהר סיני אינה כך, הובא בספר "אוצר פלאות התורה"[2] מפי שר התורה רבי חיים קנייבסקי שאבן מהר סיני מותרת לשימוש בשבת, ומנמק מרן שליט"א, שאם "יחדה להראות נפלאות ה' אינה מוקצה".

בפרק הבא: מה דעת היעב"ץ על הנרבוני והאפודי, והאם ישנם אבנים עם איור של סנה כמו מהר סיני, ממקומות נוספים בעולם?!

[1] סוכות תש"פ גיליון מס' 2424 עמוד 14

[2] חומש שמות עמוד תקז

  • ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים בעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
(צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)
(צילום: מדריך הטיולים דן קובלסקי)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר