נתונים מדאיגים

בזמן קורונה: זינוק במספר המעשנים בישראל

מתברר כי נזקי הקורונה רוחביים יותר מאשר נדמה. לרגל 'יום ללא העישון', נערך מחקר מקיף, ממנו עולה תמונה מדאיגה. בזמן הקורונה בישראל, חלה עלייה במספר המעשנים (חדשות)

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

בסקר רחב ומקיף שפורסם הערב (ראשון), ב'חדשות 12', עולה כי מאז שנגיף הקורונה חדר לחיינו, חלה עלייה מדאיגה בעישון סיגריות בקרב אזרחי ישראל.

המחקר שנעשה על ידי "המיזם למיגור העישון", מגלה כי קרוב ל-12% מהישראלים חזרו לעשן או הגדילו את היקף העישון שלהם.

עוד עולה כי בקרב בני הנוער הייתה עלייה מדאיגה בעישון בשיעור של 33% במספר המעשנים בתקופת המגיפה, בקרב צעירים.

המחקר נעשה לרגל היום הבינלאומי למאבק בעישון - החל היום, והוא מתבסס על סקר שבו השתתפו 2,837 ישראלים בגילאים שונים.

בין המשתתפים היו 1,834 מעשנים או עישנו בעבר. ההשוואה בנתונים נעשתה לאלו של השנה החולפת ועד לתחילת משבר הקורונה ב-2020.

על פי המחקר, שיעור האוכלוסייה הבוגרת בגילאי 22 ומעלה שהפסיקה או הפחיתה את צריכת מוצרי העישון שלה היה 17.4%.

בתקופה זו נרשמה ירידה גם בשיעור המעשנים היומיים בישראל מ-24.7% בשנת 2019 ל-21.4% בשנה האחרונה. ייתכן כי הירידה היא בשל השוואת המס על הטבק לגלגול למס על הסיגריות וכניסתו לתוקף של "חוק העישון" האוסר על פרסום מוצרי עישון.

אלא שמגמת ירידה זו קיבלה תפנית רעה מיד עם התפרצות הקורונה בישראל. מהשוואת הנתונים שקדמו לפרוץ הקורונה לאלו שבתקופה האחרונה מסתבר כי 5% מהמשיבים בגילאי 22 ומעלה שינו לרעה את הרגלי העישון שלהם בחודש הראשון של הסגר והודיעו חד משמעית כי חזרו לעשן - לאחר שכבר הפסיקו.

עוד מסתבר, כי בשנת 2020, עלה משמעותית כמות בני הנוער (בגילאי 15-17) - המעשנים סיגריות. אם התרגלנו לנתון שבין 12 אחוז ל-15 אחוז, מפרוץ הקורונה הנתון קפץ כמעט בשליש והוא עומד על למעלה מ-20%.

גם בקרב בחורים צעירים (מגיל 18 עד 24), עלה העישון משמעותית. בקרב בני 19-18 עמד הגידול על 38.9% ואילו בקרב בני 24-22 24 הוא הגיע ל-51%, ביחס לשיעורי העישון בקרב בני אותם גילאים בשנתיים הקודמות.

גם באוניברסיטה העברית ערכו מחקר דומה - המאשש את המחקר הנוכחי. המחקר בוצע באמצעות שאלון שהופץ ברשתות החברתיות, והוא כלל למעלה מ-660 משתתפים.

437 (66.2%) מהמשתתפים מעשנים כיום, 46 משתתפים שהפסיקו לעשן בזמן הסגר ומגבלות התנועה, ו-177 מעשנים לשעבר שהפסיקו לפני תקופת הסגר.

המעשנים שלא נגמלו במהלך תקופת הסגר. 44% ציינו בסקר כי הם מעשנים יותר במהלך תקופת הסגר, והסביר כי בממוצע הם מעשנים עוד שלוש סיגריות ליום - מה שמצטבר ל-15 סיגריות ליום - לפני תקופת הסגר ל- 18 בסגר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר