טור דעה

חילונים מתקרבים, חרדים מתרחקים? / דעה

תופעה ראויה להערכה: זמרים יהודיים מהמגזר החילוני יוצרים ושרים שירים על בורא עולם. תופעה פחות ראויה להערכה: זמרים חרדיים מנסים להיראות ולהישמע חילוניים (טור דעה)

יוסי לחיאני | כיכר השבת |
עומר אדם עטור תפילין (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

אני אנסה ללכת בין הטיפות. מצד אחד חשוב לי לפרגן מאוד ומצד שני אסור לי לבקר או לפגוע, לדבר לשון הרע או רכילות. בואו נלך ביחד.

סוללה של זמרים מוערכים מאוד במגזר החילוני, עם יומן עמוס באירועי מועדון וחלקם אף חלקם מעוטרים בקעקועים לגופם, אך עם אמונה גדולה בבורא עולם - יוצר הכל, מה שגורם להם לפרסם בכל בוקר תמונה בסטורי עם תפילין, לקיים שיעורי תורה עם גדולי הרבנים ולא להתבייש להגיד בפריים - טיים של ישראל שהם שומרים שבת ואפילו לקרוא קריאת שמע במהלך ההופעה או לפחות להגיד תודה רבה לבורא עולם מול אלפים.

בין שיר אהבה אחד למשנהו הם מציגים אהבה מדהימה בינם לבין יוצרם, עם להיטים שמושמעים יותר ויותר וגורמים לחילוני הקיצוני ביותר שיש לשיר יחד איתם ולעורר את הנשמה לרוחניות. כן זה לא פעם בעשור 'מי שמאמין לא מפחד' זה כל חודש קורה, שיתוף פעולה עם זמר דתי - חרדי, או אפילו הם בעצמם שרים את זה מתוך הלב שלהם ומצליחים לרגש מדינה שלמה.

קחו לדוגמה את הדואט של ליאור נרקיס ומושיקו מור - 'אחי', עם המילים והלחן של אופיר כהן שמספר את הסיפור של שני חברים טובים שהעבירו חוויות משותפות כחילונים (נאמר זאת כך) ואז אחד מהם חזר בתשובה "אחי שמעתי שחזרת בתשובה, הקמת משפחה שם בשומרון על הגבעה ויש לך שיחות עם אלוהים, על כל מה שתעשה ועשית בחיים...".

רותם כהן, למי שלא מכיר, אחד מהכוכבים הגדולים ביותר שעלה בשנים האחרונות ואפילו זכה להכרה בינלאומית (וגם בן משפחה), עם נשמה כל כך גבוהה ורוחנית, שכתב והלחין את השיר 'באתי אליך' ליניב בן משיח, כמו גם את השירים 'תן חלקנו' עם עשרות אומנים ששרים על הלימוד היומי, 'יש לנו את הכוח' המשותף בינו לבין עומר אדם - משה פרץ ועוד, כשיחד הם מדגישים "כל יום החיים הם מתנה, מאבא בשמיים | יש בי את הכוח רק לשמוח, עם אהבת חינם כזאת שרק תאיר לי את היום, לשון הרע לא מדבר אלי, מזל שיש פה אלוהים אחד רק מעליי, כי יש לנו את הכוח רק לשמוח , לחבק את החיים כי לא הובטח לנו עוד יום, נשמור על העולם שהוא ברא, אני עוד לא יודע אם זה שיר או אשליה - אלוהים גדול...".

אייל גולן שזכה פעמיים בתואר 'זמר העשור' המשיך מאז 'מי שמאמין' לעשות זאת שוב ושוב כשבפעם האחרונה עם צאת האלבום החדש שלו התנגנה גם הרצועה 'עומד כאן לבדי' שם הוא ממש מקצין לטובה ואומר בפה מלא "אין בי כלום בלי תורתך" (תוכלו גם לשמוע את זה בגרסת הכיסוי שביצע עמנואל זאודה).

יש לכם זמן? קבלו את הקש ששבר את גב הגמל (תודה לקל), אתמול (שני) יצא שיר חדש לזמר חיים איפרגן (לא יודע איך להגדיר זמר שבבוקר לומד תורה בכולל ובערב שר במועדונים. אולי לא כל דבר צריך להגדיר) שם הוא מספר בחיוך על בת הזוג שלו שעוברת שינוי מול עיניו "שומעת את הרב יגאל כהן בלילות וכל הג'ינסים שלך הפכו חצאיות | עוד הפרשת חלה והכנסת כלה והעיקר שזה עושה לך טוב בלב, תפילה ומחילה בכוונה תחילה ואבא שאותך כל כך אוהב..."

מספיק לכם כן?! כי יש עוד מלא דוגמאות אבל אני בטוח שהמסר הובן, זה בלי להזכיר את נתן גושן, עומר אדם, שלומי שבת וכן - גם זמרות. הם כל כך מחממים לי את הלב ואני רוצה לעצור באמצע הטור ולהגיד להם - חבר'ה, תודה! אתם עושים את זה כל כך נפלא, זה מרגש, זה גורם לי לרצות לחבק אתכם חזרה (וירטואלית) ולארח אתכם שבת - הרגש שאתם מעוררים בנשמה הוא כל כך חזק.

כבר אמר רבי נחמן מברסלב על מעלת הניגון: "טוב לאדם להרגיל את עצמו שיוכל להרים את עצמו עם איזה ניגון. כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאוד מאוד, ויש לו כוח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם לבורא עולם, ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו בינו לבין עצמו, יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אי אפשר לשער" (המלצה: 'מוזיקה' הזמר הינדיק, מצטט את זה נפלא)

ועכשיו נחתור למגע עם המגזר שלנו שהצמיח עשרות זמרים טובים יותר וטובים פחות, כובשי אולמות האירועים, חורשי הפלייליסט החרדי ומקבלי במה במדור 'מוזיקה' בכיכר השבת, אותם אלה שמונח על כתפיהם הדוגמה האישית לדור הצעיר שמסתכל על כל ניואנס שלהם וכאן אני לא רוצה להזכיר שמות, מי שטוב - יודע, מי שלא - יידע.

אבל הנה משהו שפחות ראוי להערצה: הרצון להידמות בדברים הפחות טובים למגזר החילוני מעורר שאט נפש, בסגנון הלבוש, הדיבור והשירה. אתם מודעים לזה שיש לכם יחד מאות אלפי מעריצים (במונח הכולל) שעוקבים אחריכם ומה שאתם עושים הופך לכשר בעיניהם?

אם עד היום במגזר החרדי-דתי, היו מסתכלים כדוגמה רק על רבנים וגדולי עולם, היום גם הזמרים הפכו להיות בטייטל הנערץ על ידי הציבור עם שירים שחלק מרגשים את הלב וחלקם גורמים לו להתכווץ.

אחים שלי, תהיו גאים במקום שלכם, אתם יכולים לקדש שם שמיים בדיוק מהמקום שבו אתם נמצאים, זה לא יוסיף לכם כסף או כבוד אם תנסו להיראות כמו... עוד לא הבנתם שהם רוצים להיות כמוכם?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר