היסטוריה ואקטואליה

חוּרבַת חָנוֹת; מעיינות, מערה וחורשה עם דיון הלכתי

מדריך הטיולים ישראל שפירא לוקח אותנו למסלול קליל, הטומן בחובו שני מעיינות, מערה אחת וחורשת דקלים - שדיון הלכתי האם מותר לעבור בה. הכירו את חוּרבַת חָנוֹת (מעניין, מסלול)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

לאחר שביומיים האחרונים כתבתי על המעיין המופלא בית הקשתות ועל שבעת המעיינות בעינות ענר התמלאה תיבת האימייל שלי בבקשות מגולשי 'כיכר השבת' להמשיך לכתוב על עוד מקומות מרתקים ורטובים בארצנו בלווי הסברים מרתקים, וכך נעשה גם היום.

שימו בוויז: 'חוּרבַת חָנוֹת' השוכנת בכביש 375 בין בית שמש לביתר עילית שם נתחיל את מסלולנו בחניון מסודר עם ספסלים ונקודת מים. נביט בנוף המקסים, הרבה ירוק עצים ופרחים, יתכן שנראה שרידים של כלניות, רקפות, אירוס, תורמוס ההרים, צבעוני ההרים הפורחים כאן בחודשי החורף.

השם חנות יזכיר לנו את אחת הגליות של סנהדרין כמתואר במסכת ראש השנה: "עשר מסעות גלתה סנהדרין, מלשכת הגזית לחנות ומחנות לירושלים ומירושלים ליבנה", אולם חנות של הסנהדרין הייתה בירושלים צמוד לבית המקדש, לא פה.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

בחניון נראה גבעה קטנה. אגדות של נוסעים בנות 1500 שנים, טוענות שהוא הוא הראש של גָלְיָת, וכך כותב נוסע בשם אנטונינוס המרטיר: "מקום המנוחה של גלית הינו כאן במרכז הדרך ערימה של עצים למראשותיו, וישנה גם ערימה גדולה אבנים- גבעה מאבנים כאלה, כך שלא נותרו אבני חצץ כאלה במרחק 20 מילין, היות וכל אחד שעובר בדרך זאת לוקח 3 אבנים וזורק על הקבר לאות גנאי".

תאורו של מרטיר על לקיחת אבנים ממרחק של 20 מילין (32 קילומטר!) לזרוק על קברו של גולית הינו מבדר במיוחד... דע עקא שמפורש בנביא שגולית נקבר בירושלים עצמה: "וַיִּקַּח דָּוִד אֶת רֹאשׁ הַפְּלִשְׁתִּי וַיְבִאֵהוּ יְרוּשָׁלָ‍ִם וְאֶת כֵּלָיו שָׂם בְּאָהֳלוֹ" (שמואל א', י"ז) אולם אין מקשים על 'יומני נוסעים', (יותר מסתבר שהפלאח המוסלמי שאותו תייר שכר את גמלו, הנפיץ את אותה אגדה).

כמובן שקבר זה לא נפסק בספרות הקברים הענפה, כך שאין כל חשש לכהנים לעלות על הגבעה, ולספר לילדים את הסיפור המבדח הזה.

• • •

נמשיך ללכת בחניון, ונראה חורבה בת 700 שנים לערך, שבעבר הייתה חאן (בית מלון לעוברי דרכים), במקום נמצאה רצפת פסיפס עתיקה מלפני 1500 שנים בתקופה שהנוצרים שלטו בארץ ישראל או אז השתמשו בה לבית ע"ז. כיון שהבית חרב, יתכן שנצטרך לברך "ברוך אתה... שעקר עבודה-זרה מארצנו", (ועל כל אחד לשאול שאלת רב).

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
( (צילום: ישראל שפירא))

נרד במסלול המסומן באדום לכיוון העמק, ונתחבר לשביל ישראל, בצומת הראשונה ניקח שמאלה, שם נלך בשביל כמה דקות, וכשנגיע לעץ תאנה גדול, נרד לנקבת עין תנור, שהיא מנהרה באורך עשרה מטרים מקסימה, ובתוכה מעין עם מים עד לברכיים שאורכה 7 מטרים.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

נחלקו יודעי דבר על פשר שמה, יש שאמרו שהיא מפני שהיא נראית כפתח תנור, ויש שאמרו מפני שהיא נמצאת ליד בית ערבי ישן שיש בתוכו תנור.

נחזור לשביל ונגיע לרחבה גדולה שם יש מספר בתים ערבים נטושים, ומעין דלוח בשם עין מטע, הבתים הנטושים באזור, הם שריד לכפר הערבי 'עלאר' שתושביו ברחו בשנת תש"ח.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

נמשיך במסלול שם נראה חורשת דקלים ענקים, ונתהה האם מותר לעבור ביניהם, שהרי מובא בגמרא שלא לעבור בין שני דקלים כמובא במסכת פסחים קי"א שיש במקום מזיקין.

למעשה לא נפסקה גמ' זו להלכה לא ברמב"ם ולא בשו"ע, ואכן שאלה זו האם מותר לעבור בין שני דקלים שאל מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי את רשכבה"ג החזון איש, שענה לו שהאמורא אביי גירש את המזיקים, ובכל הדברים שהגמרא אסרה משום מזיקים ואין העולם חושש להם, אין להקפיד.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

באתר חב"ד ראיתי תשובה מאת הרב ברוך בליז'ינסקי על כך שמותר לעבור בין שני דקלים רק כאשר המרחק ביניהם הוא שני מטרים ומעלה, וכן כאשר שניים עוברים יחדיו, ובלית ברירה מותר לעבור כאשר מחזיקים חפץ ביד.

הדים לכך שאין קהילות החסידים סומכים על פסקו של מרן החזון איש, סיפר לי מנהל חיידר שלקחתי את תלמידיו לסיור במקום, שטען לי שבעבר בבני ברק כשהתמנה ראש העיר הרב ירחמיאל בויאר ממפלגת דגל התורה, הוא שתל דקלים ברחוב חזון איש, ופורסם נגדו פשקווילים שהוא מכשיל את הציבור... (בימינו הדקלים גדלים ואין פוצה פה ומצפצף).

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

• • •

נמשיך בשביל ישראל, לכיוון ישוב מטע, שהוקם בשנת תש"י (1950) על גבי אדמות הכפרים הערביים 'עלאר' שננטש בשנת תש"ח. מעניין מאד ששמו של הישוב נלקח מהנביא יחזקאל: "והקימותי להם מטע לשם, ולא יהיו עוד אסופי רעב בארץ ולא ישאו עוד כלימת הגויים" (יחזקאל ל"ד, כ"ט).

במושב 'מטע' ליד מגרש הכדורגל בתוך סבך העצים מסתתר מעין מקסים, גובהו 70 סנטימטר, במקום יש פינת ישיבה, שם נוכל להתרענן בסיום המסלול המרתק, ולחזור לחניון 'חוּרבַת חָנוֹת', שם מחכה לכם האוטו.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

אגב: במושב מטע, מצוי "גן המעין" שהוקם סביב מעיין הכפר הערבי הקדום, עין עלאר, וכיון שהמעין נגיש ביותר, מגיעים למקום כ"ק אדמורי"ם שליט"א לשאוב את מים שלנו לאפיית המצות.

• • •

הערה: למגיעים בשני רכבים ניתן לחנות בישוב מטע, ולעשות הקפצת רכבים. למגיעים ברכב אחד, ניתן להגיע ישירות למעין בישוב מטע, וכן אפשר לחזור לחניות חנות לאחר הביקור בעין התנור.

הנהלת האתר אינה נוטלת אחריות על הביקור במקום, וטרם הביקור על המטייל ליצור קשר עם הרשויות המוסמכות לכך.

  • ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר