הטור השבועי

אין עוד מלבדו! // הרב בן ציון נורדמן

בשבוע האחרון, אם כבר חשבנו שהקורונה מאחורינו, אז הנה שוב חזר הנושא לכותרות הראשיות, ואיתו – הפחד. לאן לוקחים את הפחד והחרדה? הרב בן ציון נורדמן עם מסר מהפרשה (טור)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
הרב בן ציון נורדמן (צילום: אבי רביבו)

בשבוע האחרון, אם כבר חשבנו שהקורונה מאחורינו, אז הנה שוב חזר הנושא לכותרות הראשיות, ואיתו – הפחד. יש שיגידו עוד יותר מהפחד הראשוני, בהנחה כי אם זה הוא אכן 'גל שני', אז מי יודע אם לא יבואו אחריו גלים נוספים, הגל השלישי, ואחריו הרביעי, וחוזר חלילה – תרתי משמע...

זה התחיל ממוצאי השבת במסיבת העיתונאים שקיים ראש הממשלה, כשמאחוריו מתנוססת מצגת 'מלומדת' עם גרף עולה יורד ושוב עולה... והמשיך עם דיווחים על מספרי החולים המאומתים שעלו במשך השבוע.

גם בעירנו חדרה פרצה מהומה גדולה עם גילוי חולה בבית הספר הרב תחומי מרשת עמל, מעל אלפיים תלמידים נשלחו לביתם, ובית הספר הושבת כליל. נכון לשעת כתיבת הטור מדובר על תלמידים נוספים שבבדיקה נמצאו חיובים לנגיף.

השמועות שמסתובבות, מגבירות את הפחד, ואיתו גם מגיעות התוצאות בשטח, חלה ירידה משמעותית בנוכחות התלמידים בכלל מוסדות החינוך בארץ.

מנקודה זו בחרנו לעסוק השבוע בשאלה הבאה, וכדרכינו נעשה זאת מתוך פרשת השבוע: לאן לוקחים את הפחד והחרדה?...

• • •

פרשתינו פרשת בהעלותך עוסקת בתהליך תנועתם של עם ישראל בהיותו במדבר, במילים הבאות: " עַל פִּי השם יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל פִּי השם יַחֲנוּ וגו'

ברוך השם, נפוץ מאוד בפי עם ישראל, במהלך שיחת חולין, אם בעל פה ואם בכתיבה, שם שמים שגור ושזור בפיהם! הביטויים: "בעזרת השם", "אם ירצה השם", ברוך השם" ועוד. השל"ה הקדוש מגלה כי יסוד ושורש העניין הוא מפסוק זה, "על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו". פסוק זה נותן לנו את התפיסה כי השם יתברך מדריך את צעדינו בכל שלב ודרך, ולפיכך לכל פעולה או תנועה שאנחנו עושים מקדימים להזכיר עליו שם שמים, במחשבה, בדיבור ובמעשה.

חז"ל מספרים (מסכת ראש השנה דף יח:) כי בזמנו גזרה מלכות יון גזירה על ישראל שלא להזכיר שם שמים על פיהם. וכשגברה מלכות חשמונאי ונצחום, התקינו שיהיו מזכירים שם שמים אפילו בשטרות. וכך היו כותבים: בשנת כך וכך ליוחנן כהן גדול לא-ל עליון. (לימים ביטלו חכמים את הזכרת שם שמים במפורש בתוך שטרות שעשויים להתגלגל באשפה, והחליטו שכבוד שמים הוא דווקא לא להזכירו במקום שעלול לגרום דווקא את היפך הכבוד).

רמז נוסף להזכרת שם שמים שמעתי מידידי ר' שאול שייף אנו מוצאים בפסוק (משלי יט, כא): "ועצת השם היא תקום". אותיות "היא" מרמזות בראשי התיבות: "אם ירצה ה'". שאם אדם מקדים ברכה להשם יתברך לפני כל מעשה, תתקיים עצתו לטובה.

• • •

ומכאן נעפיל לדרגה נוספת: רבינו חיים מוולוזי'ן זכר צדיק לברכה ("אבי הישיבות", מייסד הישיבות הקדושות במתכונת בה הם פועלות עד ימינו אנו, ראש ומייסד ישיבת וולוזי'ן באירופה. נפטר בתאריך יד בסיון תקפ"א, ובשבת הקרובה יחול יום הזכרון שלו) גילה בספרו המפורסם "נפש החיים" סגולה אדירה, וכך הוא כותב: "עִנְיָן גָּדוֹל וּסְגֻלָּה נִפְלָאָה לְהָסִיר וּלְבַטֵּל מֵעָלָיו כָּל דִּינִים וְרְצוֹנוֹת אֲחֵרִים שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִשְׁלֹט בּוֹ וְלֹא יַעֲשׂוּ שׁוּם רֹשֶׁם כְּלָל, כְּשֶׁאָדָם קוֹבֵעַ בְּלִבּוֹ לֵאמֹר: הֲלֹא ה' הוּא הָאֱלֹקִים הָאֲמִתִּי וְ"אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ" יִתְבָּרַךְ שׁוּם כֹּחַ בָּעוֹלָם וְכָל הָעוֹלָמוֹת כְלָל, וְהַכֹּל מָלֵא רַק אַחֲדוּתוֹ הַפָּשׁוּט יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וּמְבַטֵּל בְּלִבּוֹ בִּטּוּל גָּמוּר, וְאֵינוֹ מַשְׁגִּיחַ כְּלָל עַל שׁוּם כֹּחַ וְרָצוֹן בָּעוֹלָם, וּמְשַׁעְבֵּד וּמְדַבֵּק טֹהַר מַחֲשַׁבְתּוֹ רַק לְאָדוֹן יָחִיד בָּרוּךְ הוּא, כֵּן יַסְפִּיק הוּא יִתְבָּרַךְ בְּיָדוֹ שֶׁמִּמֵּילָא יִתְבַּטּלוּ מֵעָלָיו כָּל הַכֹּחוֹת וְהָרְצוֹנוֹת שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לְפְעוֹל לוֹ שׁוּם דָּבָר כְּלָל !!!" (שער ג' פרק י"ב).

*

זו היא התשובה והתרופה ל'מגפת הבהלת' המאיימת להציף אותנו בגליה. הידיעה וההכרה הברורה כי הבורא יתברך בורא ומנהיג את העולם כולו, הוא דואג לכולנו, הוא בעל הכוחות כולם. אף אחד בעולם, קטן כגדול, ואף לא נגיף זעיר, לא יכול לשלוט בנו ולא לעשות שום רושם כלל, אלא אך ורק כוחו וגבורתו יתברך מלא עולם! כמובן וכמתחייב, לאחר שעשינו את המוטל עלינו לשמירת הגוף והנפש כהוראות משרד הבריאות בדרכי הטבע והרפואה.

וברמה המעשית, בשטח, אוכל לספר לכם אין ספור סיפורים אישיים על הסגולה הנפלאה מכח האמונה בהשם יתברך "אין עוד מלבדו"!

הנה רק סיפור קטן וטרי, מרגעים אלו של כתיבת הטור, בת של אחת מעובדות העירייה הייתה בחשש גדול מהידבקות בנגיף, עקב כך שנמע ממנה להגיע למתחם בדיקות הקורונה היא ביקשה ממד"א להגיע אליהם לצורך לקיחת הדגימה לבדיקה. מוקדני מד"א ערכו תישאול טלפוני וקבעו כי הם לא עומדים בקריטריונים, וסירבו להגיע אליהם.

הם התקשרו אלי וביקשו את התערבותי, אני לא מצאתי לנכון להפעיל לחץ ולשנות מהנהלים הקבועים, אך מאחר שהייתי עסוק בכתיבת הטור, הצעתי להם להתחזק באמונה בהשם יתברך, שישלח להם את עזרתו מן השמים, והיא יכולה להגיע גם ממקום אחר, בלתי צפוי.

חלפו מספר רגעים, תוך פחות מעשרים דקות הופיעו צוות מד"א בפתח ביתה של הנערה! תוך כדי בירור קצר התברר להם שזו הייתה טעות... הם היו בדרכם לכתובת דומה ברחוב מקביל בשכונת חדרה הצעירה, וביקשו לעזוב את המקום.

אך מאחר וכבר למדנו כי אין טעויות, וכי הכל משמים, כאן החלטתי לתרום את חלקי, בטלפון אחד הסברתי להם שאמנם זאת לא הכתובת שאליה הם נשלחו מהמוקד, אך עובדה היא כי משמים הם כן נשלחו לכתובת הזו... תיארתי להם את הסיטואציה, ואכן הבדיקה בוצעה!

כעת נתחזק בתקווה, ומכח האמונה החזקה והחיובית בבורא העולם, תוצאת הבדיקה תהיה שלילית...

אין עוד מלבדו!

שבת שלום ומבורך

בשורות טובות לכל עם ישראל!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר