שערורייה בפתח תקווה

ללא סמכות; רמי גרינברג סגר בתי כנסת בגלל חולה קורונה

לאחר ריתוך הדלתות והחשכת הרחובות, רמי גרינברג, רה"ע פתח תקווה, סגר בתי כנסת בשל חולה 'קורונה', ולפי תחקיר 'יתד' - זאת ללא סמכות • לשכתו: "נעשה לשמירה על בריאות הציבור" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
בית הכנסת זכר חיים פ"ת והשלט של העירייה (צילום: פתח תקוואי - חדשות פ"ת)

התנהלותו של ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, מול המגזר החרדי בעיר, ובעיקר זה הליטאי המזוהה עם 'דגל התורה', סוקרה בהרחבה ב'כיכר השבת', אלא שכעת, בימי המאבק בנגיף ה'קורונה', נראה כי ההידרדרות ביחסים וההתנהלות הבררנית כלפי החרדים, רק מתעצמת והשערורייה הולכת וגוברת.

כזכור, זה החל בריתוך חלק מדלתות בתי הכנסת, בראש חודש ניסן, המשיך בכיבוי האורות ברחובות, באכיפה בררנית כלפי חרדים בשבתות וכעת, בסגירה חוזרת של בתי כנסת שהיה בהם חולה 'קורונה', בניגוד לכל הוראה או הנחיה.

בתחקיר שביצע איש התקשורת בני רבינוביץ ופורסם ב'יתד נאמן', עולה כי גרינברג סגר על מנעול ובריח ועם שרשראות ברזל ושלטים ענקיים שלושה בתי כנסת ומדרש בעיר, לאחר שאדם שנדבק בקורונה התפלל בהם בשבוע שעבר, ולמרות שכבר חלף למעלה משבוע מאז התפלל האברך בבתי כנסת אלו, כך שאין כל שום חשש ולו הקטן ביותר להימצאות הנגיף על גבי משטחים לאחר זמן כה רב, הרי שרק אתמול בוצע במקום חיטוי, ועדיין בתי הכנסת נותרו סגורים, עד שגרינברג יחליט מתי לפתוח אותם.

הכל החל כאשר בני זוג מהקהילה החרדית פיתחו תסמינים וחשדו כי נדבקו בקורונה, ולבסוף קיבלו תשובה חיובית, כפי שדווח ב'כיכר השבת'. האברך שלומד ב"המדרשה" הוותיקה בעיר, בראשותו של הגאון רבי עזריאל פפויפר, הכניס את כל הצוות ואנשי המדרשה לבידוד.

ראש העיר רמי גרינברג (צילום: Roy Alima/Flash90     )

רבינוביץ כותב עוד, כי בשלב הזה נכנס לתמונה תושב העיר, ד"ר אוריאל לוינגר, המכהן כמנהל המחלקה הפנימית במרכז הרפואי "לניאדו" ובמקביל גם מנהל שם את מחלקת הקורונה, כדי לדאוג לביצוע כל ההנחיות על הצד המחמיר ביותר, כפי שהוא נוהג ומורה הלכה למעשה בכל החודשים האחרונים.

אלא שכאן הסיפור קיבל תפנית. לוינגר מספר כי למחרת היום, פנה ראש העיר רמי גרינברג בכבודו ובעצמו אל האברך שחלה הרב ע. וערך לו "חקירה אפידמיולוגית" מקיפה. "ביום שני התקשר אליו ראש העיר רמי גרינברג, וערך לו חקירה מקיפה, היכן בדיוק הוא היה בכל הימים לפני שקיבל את התוצאה החיובית", מספר ד"ר לוינגר, "האברך החשוב, סיפר לו כמשיח לפי תומו, היכן הוא לומד, היכן התפלל תפילת מנחה, היכן תפילת מעריב, באיזה מקווה הוא טבל. כך התברר לו שהוא לומד במדרשה, ושהוא התפלל פעם תפילת ערבית בשעה 10 בלילה בבית הכנסת 'זכר חיים', התפלל פעם אחת בישיבת לומז'ה, כך גם שהוא טבל במקווה של בעלזא ברחוב רוטשילד".

והתוצאה לא איחרה לבוא. ראש העיר הגיע יחד עם צוות גדול של העירייה לישיבת לומז'ה, והודיע להם, שחייבים לסגור את המקום, לאחר שבמקום היה אדם שנדבק בקורונה, וכי יש לבצע חיטוי במקום, והורה לכל האברכים לצאת מיד מהמקום. "אני נוהג להגיע לשיעור בערבים בישיבת לומז'ה, וכך גם הגעתי לשם ביום שני בערב, ומצאתי את המקום סגור, עם שני שלטים גדול שמתנוססים על הפתח – 'המקום סגור עקב חשש לקורונה'. אותו הדבר הוא עשה גם במדרשה ובבית הכנסת 'זכר חיים'".

ד"ר לוינגר מציין, כי אין למעשה כמעט שום קשר בין האברכים שלומדים בלומז'ה לבין אלו שמגיעים בערב להתפלל במקום, אולם לדבריו, הפרט החמור יותר קרה בבית הכנסת "זכר חיים", שם ביקשו הגבאים והמתפללים להעביר את התפילות, השיעורים וכן את הכולל ערב שמתקיים בו לחצר בית הכנסת, אך רמי גרינברג, לא היה מוכן לשמוע לכל הבקשות וההסברים המוצדקים שאין כל הגיון וסיבה בעולם לסגור את החצר, והוא דאג לסגור את החצר בשרשראות ברזל, ואילו את המקווה ברחוב רוטישלד, דאג ראש העיר, שילחימו את פתח הכניסה למקום.

יצוין, כי לא מעט גורמים ניסו למנוע מראש העיר לסגור את בתי הכנסת, אולם כעבור זמן לא רב התברר, שכל השיחות והפניות נפלו על אוזניים אך עוד לפני שהתבררה לו התמונה המליאה על היחס המחפיר והבלתי ענייני ומקצועי של ראש העיר, הוא החליט לפנות אליו ישירות. לאחר שהציג ד"ר לוינגר את עצמו ואת תפקידיו, וכתושב העיר, אף הציע את עזרתו כדי לפתור את הענין בצורה מכובדת. "אשמח לעזור במשבר העובר את מרכז העיר ולהסביר את הנדרש ואת הלא נדרש כדי שהתושבים יהיו בטוחים ככל הניתן. אם תרצה אני לרשותך", כתב לו ד"ר לוינגר.

בית הכנסת זכר חיים פ"ת והשלט של העירייה (צילום: פתח תקוואי - חדשות פ"ת)

למחרת בבוקר השיב לו גרינברג "בשמחה", ואז ביקש ד"ר לוינגר להפגש עמו בשעות אחר הצהריים, אך לא קיבל תשובה. כעבור שעתיים, שוב פנה אליו אך במקום מענה, הוא קיבל שיחה מאחד העוזרים שלו. "הוא הציע לקיים את הפגישה בעוד 3 שבועות. אמרתי לו שזה כבר בבחינת 'חלב שנשפך', ואני בסך הכל רוצה לעזור כדי לפתור את הענין, כך שיש טעם לפגישה רק באותו יום ולכל המאוחר למחרת".

ד"ר לוינגר שלא קיבל מענה אצל ראש העיר ולשכתו, פנה אל רב העיר, הגאון רבי מיכה הלוי, ובשיחה בין השניים הציע ד"ר לוינגר, כי הוא זה שידאג לביצוע החיטוי על חשבונו, ויעקוב באופן אישי אחר ביצוע החיטוי על הצד המקצועי ביותר, כדי שהציבור יוכל לחזור ולהתפלל וללמוד בבתי הכנסת והמדרש שנסגרו, והכל יבוא על מקומו בשלום.

הרב הלוי פנה לגורם בכיר בעירייה, ואז נוצר קשר ישיר בינו לד"ר לוינגר, שכתב לו את ההצעה בצורה מסודרת ומפורטת, כדי שיעביר אותה בפגישתו עם ראש העיר שהיתה אמורה להתקיים בשעת ערב מאוחרת. ד"ר לוינגר המתין לתשובתו, אולם זו לא הגיע, ורק למחרת התקבלה תשובתו, שגרינברג מתנגד בכל תוקף שהדבר יבוצע על-ידי גורמים אחרים, וכי רק הוא זה שיבצע את החיטוי, ורק ביום ראשון הקרוב הוא יחליט האם ומתי ייפתחו בתי הכנסת.

לאור הדברים, כתב ד"ר לוינגר לראש העיר את הדברים הבאים: "היות ולא הצלחנו להפגש עד כה למרות בקשתי, הריני להבהיר, שסגירת בתי כנסת אינם עולים עם שום סטנדרט רפואי מקצועי. אין במשטחים או בכסאות שום דבר היכול להדביק אחרים בקורונה. בוודאי לא אחרי מספר ימים. מר ע. היה בבתי הכנסת ימים אחדים קודם לסגירתם. לידיעתך ולתשומת לבך. עדיין אשמח לעמוד לרשותך במידה ותחפוץ".

'אור ישראל' חגגו 'זיץ' עם שמואל גריינמן • צפו (צילום: רשת העיתונאים רוטרניק)

בשיחה עם 'יתד נאמן' אמר לוינגר כי "בכלל, כל המקומות שהוא סגר, הם מקומות פרטיים. עד נכון לרגע זה, אני לא מבין באיזה סמכות ועילה הוא נכנס וסגר מקומות פרטיים, ואם לא די בכך, גם לא מאפשר לאנשים להכנס לחצרות של בתי הכנסת והמדרש. אך מעל ומערב לכל, ניתן לקבוע בצורה רפואית ומקצועית, נחרצת וחד משמעית, שאם אדם הסתובב שנדבק בנגיף בבית כנסת שעה, אין שום סיבה לסגור את המקום".

ד"ר לוינגר הוסיף: "אינני יודע אם הוא בכלל התייעץ עם איש מקצוע, ואם הוא כן התייעץ עם מישהו, אותו אדם לא מבין דבר וחצי דבר בנושא הקורונה. אבל לבצע חיטוי שבוע לאחר שחולה קורונה היה במקום מסויים, הוא פשוט מיותר לחלוטין ואין לזה שום הצדקה מקצועית. אפשר אף להגדיר אותה כשטות מוחלטת. למיטב ידיעתי, כל הסמכות בנושא הזה, היא אך ורק של משרד הבריאות ולא של הרשות המקומית. מעבר לכך, בשום מקום לא סגרו חנות, סופר או מסעדה שבו היה חולה קורונה. אין ולא קיים דבר כזה".

ביום רביעי בלילה, נזכר גרינברג להגיב לד"ר לוינגר וכתב לו, שהיות והיו בבתי הכנסת חולי קורונה, ומאחר ולא ידוע האם יש נדבקים נוספים, הרי "מאחר שיש חשד גדול שהייתה הדבקה, אז צריך להקפיא מצב ולסגור בכדי לוודא שאין חולים נוספים. כל המטרה למנוע התפשטות הנגיף, שלצערי ראינו שהחולה המאומת הספיק להדביק שני תושבים נוספים כך שהחשש הוא אמיתי ומסוכן".

ד"ר לוינגר שלח אליו צילום מהוראות משרד הבריאות, שם נאמר, "כי על פי המידע הקיים כיום, נגיפי קורונה אינם שורדים על חפצים לזמן ממושך, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו", והוסיף וכתב: "כמו שמשרד הבריאות לא מתערב בענייני ניהול העירייה כדאי שראש העיר שאינו מומחה ברפואה לא יכנס לנושא זה", אך גרינברג השיב לו: "תמשיך לרפא חולים בלניאדו. מקווה שאתה עושה זאת טוב, ואנחנו נמשיך לנהל את העיר. בלניאדו תעשה מה שאתה חושב. כאן וכמו בכל מקום נורמאלי, עושים מה שהרשות מחליטה עפ"י סמכותה".

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "מלשכת ראש העיר נמסר - עיריית פתח תקוה והעומד בראשה פועלים בכל האמצעים האפשריים כדי למנוע את התפשטות המגיפה בעיר. כפי שמדדי הבריאות מראים, פעולות הרשות בנושא גם מוכיחות את עצמן. מיותר לציין כי הדבר נעשה לשם שמירה על בריאות הציבור בלבד וכל ספקולציה או טענה אחרת נובעת מפוליטיקה זולה שבאה על חשבון בריאות התושבים.

"יתירה מזו, לנוכח הוראות השעה ומתוך אחריות, מנהלי המוסדות קיבלו בהבנה את ההחלטה על הסגירה הזמנית. בנוסף, עיריית פתח תקוה תחטא את המקומות על חשבונה ותדאג לכל הצרכים הפרטניים ככל שיהיו כאלה. גם בהזדמנות זו אנחנו שבים ומדגישים כי הקורונה עדיין כאן וכדי שחוסר הנוחות מהוראות השעה יהיו זמניים בלבד - עלינו להקפיד על הנחיות משרד הבריאות וכיוצא בזה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חקירות אפידמיולוגיות מבוצעות על ידי צוותים אפידמילוגיים בלשכות הבריאות ברחבי הארץ. ראשי רשויות אינם מוסמכים לבצע חקירה אפידמיולוגית. בנוגע למדיניות החיטוי, מדיניות משרד הבריאות היא שיש לבצע חיטוי וניקוי באופן שגרתי על פי ההנחיות ולא רק לאחר המצאות חולה קורונה במקום. המלצות משרד הבריאות לניקוי משטחים המבוססות על המלצות גופים בין לאומיים מפורסמות באתר משרד הבריאות.

"בנוסף, מקום שהיה בו חולה קורונה נשאר פתוח. הידיעה על חולה מאומת שביקר במקום כזה, היא בדיעבד, ואין הצדקה לסגור את המקום בנקודת הזמן הזו. בנוגע לדרכי ההדבקה מהנגיף, הנגיף עובר בעיקר בצורה ישירה מאדם לאדם. הנגיף מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה בעת עיטוש או שיעול והטיפות הניתזות יכולות להדביק אנשים אחרים. ישנה אפשרות להדבקה עקיפה דרך משטחים אך כאמור זו אינה דרך ההדבקה העיקרית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר