נימוק מרגיז

רישיון הצ'יינג'ים נשלל: "בגלל מידע סודי"

רשות שוק ההון הודיעה לבעלי צ'יינג'ים רבים כי רישיון העסק שלהם לא יחודש. הסיבה מרתיחה: מידע סודי שהגיע מידי המשטרה ולא ניתן להציגו אפילו לבעלי העסקים (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רשות שוק ההון במשרד האוצר שוללת בחודשים האחרונים רישיונות מבעלי גופים פיננסים (לשעבר צ'יינג'ים) רבים, בטענה שקיים עליהם מידע מודיעיני חסוי בחשד לעבירות על חוקי איסור הלבנת הון וחוקי המס. בנוסף לכך רשות שוק ההון אינה מאפשרת ליזמים רבים לפתוח עסקים פיננסים, החלפת מטבע ואשראי בטענה כי היא מחזיקה במידע חסוי עליהם.

במסמכים רבים שהגיעו לידי כיכר השבת, שוללת רשות שוק ההון את רישיונם של הגופים כאמור בעילה לפיה יש לגבי אותו גוף מידע מודיעיני. במסמכים נאמר: "משטרת ישראל העבירה לידי הרשות מידע מסווג ומפורט המפרט אודות עבירות ומעיד על מידת חומרתן, אשר אין בידי הרשות לחשוף". עוד מוסיפה רשות שוק ההון כי: "עסק של מתן שירותים פיננסים הוא עסק אשר כרוך בתחומים רגישים הדורשים בעיסוק בכספי לקוחות ובצורך בקבלת אמונם ולפיכך קיימת חשיבות רבה לזהות העוסקים בתחום".

"לא ייתכן שאני נדחה בגלל "מידע סודי" שאיני יכול להתמודד כנגדו, זו מציאות שמזכירה משטרים אפלים", אמר אחד מאנשי העסקים בשיחה עם 'כיכר השבת'.

עו"ד אורי גולדמן, מתמחה בחוקי המס ובחוק איסור הלבנת הון ומי שמייצג רבים מנותני השירותים הפיננסיים טוען, כי מדובר בהליך לא הוגן ואף לעתים לא חוקי: "רשות שוק ההון מצאה לעצמה דרך קלה להפחית את מספר הגופים החוץ בנקאיים- עילה של מידע מודיעיני חסוי. אותו, לטענתה, לא ניתן להראות לאותם גופים מאחר והוא "מידע חסוי". לטענת המדינה המידע לא תמיד מתאים להליך פלילי, אך כן מתאים להליך מינהלי של שלילת רישיון. לצערי לרוב העוסקים בתחום אין את המשאבים להילחם בבית המשפט, והם נאלצים לסגור את עסקיהם ולמצוא עיסוק אחר, או חמור יותר- לרדת למחתרת ולעבוד בלי רישיון ופיקוח.

עוד מוסיף עו"ד גולדמן, "הרשות לא יכולה להחזיק את החבל משני קצותיו רק כי היא יכולה - מצופה מרשות מנהלית לתת לעוסקים ליהנות מ"חזקת חפות" כל עוד לא הורשעו בעבירה, אלא בנסיבות מאד חריגות. לא יכול להיות שמצד אחד סוגרים לאותם גופים עסק שקיים שנים רבות בלי אף הסבר ובסופו של דבר מתברר, בדיעבד, שמלכתחילה לא הייתה עילה לסגירתם, אך זה כבר לא יעזור לאותו עסק. האמור מתחדד עוד יותר בתקופה זו, שבה המשק זקוק לאשראי כחמצן והבנקים לא תמיד מאפשרים את החמצן הזה. האם המפקח על הבנקים יעז לומר לבנק שבשל "מידע מודיעיני" סוגרים אותו (ר' פרשת הבנקים והקנסות לארה"ב)? אז כלפי חלק מהאוכלוסייה אותם גופים פיננסיים מתפקדים כבנקים".

"לעמדתנו הנטל על המדינה של סגירת עסק ותיק צריך להיות גבוה מאד ונראה כי היד של הרשות הפכה להיות קלה על ההדק. אם נקביל את זה לעולם הפלילי, אזי גם מעצר בגין חקירת עבירות נסתיים תוך מספר ימים ומעצר עד תום (=סגירת עסק) דורש ראיות מוצקות והגשת כתב אישום תוך זמן מוגדר", טוען עורך הדין.

גם עורכת הדין אושרת בן סדון ממשרד אלעד - בן ישי מספרת, כי פנו אליה מספר לקוחות אשר רישיונם נשלל ללא סיבה נראית לעין. לדבריה: "המצב שאנו מצויים בו כיום, הוא שבעל עסק חוקי ולגיטימי לחלוטין' אשר עומד בכל המגבלות ודרישות החוק, יכול למצוא את עצמו עומד בפני סכנת סגירה מיידית וזאת מבלי שעשה ולו פעולה אחת שאינה חוקית. לו זו בלבד אלא שאותו בעל עסק אינו יכול להסביר או להגן על עצמו ולהוכיח את חפותו, שכן המשטרה והפרקליטות אינן מאפשרות לו גישה לחומרים המפלילים אותו לכאורה". לדבריה "מדובר בפגיעה אנושה בחופש העיסוק ולמצב מסתכל".

פנינו לרשות שוק ההון בבקשת תגובה, אך היא לא נתקבלה עד למועד פרסום הכתבה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר