משטרה ותקשורת

ח"כ משה ארבל ציין לשבח את צלם 'כיכר' חיים גולדברג • צפו

במהלך דיון בוועדת הפנים על התמודדות המשטרה עם צוותי התקשורת בהפגנות, ח"כ משה ארבל שיבח את עבודתו העיתונאית של צלם 'כיכר השבת' חיים גולדברג • במהלך הדיון נחשף כי מח"ש, שאמורה לחקור שוטרים, מעסיקה 3 ראשי צוותים שהינם קצינים במשטרה • צפו (חדשות)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום: מתוך שידורי הוועדה)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ, קיימה היום (שני) דיון על התמודדות משטרת ישראל עם נוכחות צוותי תקשורת בהפגנות.

במהלך הדיון, בחר ח"כ משה ארבל (ש"ס) לציין לשבח את עבודתו העיתונאית של צלם 'כיכר השבת' חיים גולדברג, ואמר: "אני רוצה לברך על הדיון החשוב הזה ולציין פה בבמה החשובה הזו, את צלם כיכר השבת חיים גודלברג, שהעבודה העיתונאית שלו חשפה פעם אחר פעם מחדלים קשים מאוד - גם בפגיעה בנערים על הרצף האוטיסטי שהמשטרה לא ידעה איך לטפל בהם בצורה נכונה, וגם אירוע שנחקר אחר-כך על ידי מח"ש, והתמונות שלו הן אלה שהוכיחו משיכת פאות של מפגין חרדי שלא לצורך.

"האירוע הזה הוא קריטי לנו כדמוקרטיה, העבודה העיתונאית שלהם, בלעדיה, אין באמת אפשרות לנו כחברי הכנסת לפקח על עבודות שיטור שהן חשובות - אבל שהן לא חורגות ממתחם הסבירות".

ארבל הוסיף וסיפר על "תופעה קשה מאוד שהוא (חיים גולדברג. ק"ר) מעיד כצלם עיתונות, שתקופה מסוימת הוא הלך עם חולצה צבעונית ומאז שהוא החליט, בדצמבר האחרון, ללכת עם חולצה לבנה, פעם אחר פעם הוא זוכה להתנכלויות משטרתיות, הוא מתבקש להציג את תעודת הלע"מ שלו, החזות החרדית שלו כנראה לא מסתדרת עם הסטריאוטיפ של איש תקשורת...".

"לכן אני חושב", חתם ח"כ ארבל, "שהדיון הזה הוא קריטי, הוא חשוב, לא מתוך מקום חלילה לנגח את המשטרה אלא להוציא ממנה את המירב והמיטב, שתבצע עבודת שיטור באופן שהמחוקק הסמיך אותה ולא תחרוג למקומות שאף אחד מאיתנו לא רוצה לראות".

בתגובה לשאלתו של ח"כ ארבל, חשף רונן יצחק, מנהל מחלקת פרקליטים במח"ש כי מח"ש מעסיקה 3 ראשי צוותים שהינם קצינים במשטרה, למרות שהיא אמורה להיות גוף שחוקר את המשטרה.

"מח"ש אמורה להעסיק חוקרים ללא משוא פנים ולא לקחת כוח אדם ולהחזירו למשטרה, אותה הם אמורים לחקור", אמר ח"כ ארבל.

רונן יצחק, מנהל מחלקת פרקליטים במח"ש, הוסיף ואמר כי "גם אם מדובר באלימות כלפי אזרחים וגם כלפי עיתונאים, אנו בודקים אם השימוש בכוח היה כדין, ואם היה סביר. רוב כל החוקרים במח"ש הם אזרחים, למעט 3 ראשי צוותים שעדיין במשטרה, אחד מהם במח"ש כבר 20 שנה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' תהתה: "למה יש ראשי צוותים של המשטרה במח"ש? אנו פותחים פה דיון חדש, שייבדק על ידינו. האם אתה יכול לתת מספרים לגבי כמות התיקים שחקרתם אלימות כלפי עיתונאים והאם היו עונשים? כלפי כמה שוטרים ננקטו סנקציות?".

רונן יצחק: "התיקים לא מתויגים לפי זהות המתלוננים, אין תיוג לפי עיתונאי או מפגין".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ: "הסיקור התקשורתי חשוב לשמירת הדמוקרטיה בארץ. הצלמים, העיתונאים- תפקידם לשקף את המציאות ולהביא אותה לכל בית ולהבטיח חופש ביטוי. חובה עלינו לדאוג לכך שאלמנטים בסיסיים אלו לא יפגעו. לכן הרחקה של עיתונאים או פגיעה בהם בזמן שבו הם מנסים לבצע את תפקידם, משול לפגיעה בדמוקרטיה. אי אפשר לנתק את הדיון כאן מהימים האחרונים בהם נשמעו אמירות על כך שעל עיתונאי לשבת בכלא בעקבות דיווח שלו בפרשות בהן נאשם ראש ממשלה. וימים שבהם המשטרה פותחת בחקירה של איומים לרצח על שופטת בית המשפט העליון. כל אלו ממחישים עד כמה שבירה הדמוקרטיה שלנו. איומים אלה הם תמרור אזהרה וגם פגיעה בחופש העיתונות".

ח"כ תמר זנדברג: "חובה עלינו לדאוג שגם אזרחים מפגינים לא ייפגעו מאלימות משטרתית. אהבתי את אחד השלטים שראיתי בהפגנה: "אני אזרח בתפקיד". אם לא היו מפגינים, לעיתונאי לא היה מה לצלם. בכל רחבי העולם מתקיים עכשיו דיון רחב, עד קריאה לקצץ בתקציבי משטרה. הנושא הוא התמודדות המשטרה עם אירועי חופש ביטוי, ומעבר מאכיפה לקהילה ולחברה".

ח"כ יוסף ג'בארין: "כל מי שרואה את סרטון הפגיעה בתומר הצלם, צריך להזדעזע. אבל כמעט ולא היו לכך השלכות חוץ מתלונה למח"ש. לא התקיים דיון בחברה. הייתה כאן פגיעה מכוונת בצלם. המצב מאד מטריד, ומתקשר לאלימות המשטרה. כל ההנחיות והנוהל, בפועל נכשלו. אני מקבל תלונות על ממש הטרדת עיתונאים פלשתינים במזרח ירושלים. מזמינים אותם לחקירה על סיקור". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "אני מבקשת להפנות תלונות אלה לוועדה".

חן יעקובסון, יועצת שר התקשורת: "שר התקשורת נותן גיבוי מלא לעיתונאים, במטרה לשמור על חופש העיתונות. יש להקדיש מחשבה נוספת בעניין הטמעת הנוהל הקיים להתנהלות המשטרה מול תקשורת. זיהוי יותר בולט של עיתונאים בשטח יוכל לעזור. אנו מעוניינים להיות שותפים לשיח כזה".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "חייבים לשפר את נוהל העבודה הקיים בין המשטרה לצוותי תקשורת שבאים לסקר, ולהקים מנגנון שיוכל לטפל און ליין בתלונות. יש להגביר את צוותי דוברות המשטרה בשטח, על מנת שיסייעו לגשר בין המשטרה לצוותי תקשורת בשטח. הוועדה דורשת ממח"ש נתונים מפולחים על אלימות כלפי אנשי תקשורת וסטטוס הטיפול בתלונות אלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר