היסטוריה ואקטואליה

"חורבת סעדים" וה'סגולה' של השייח המקומי

לאחר הביקור ב"שביל המעיינות" ואתר ההנצחה "יד קנדי" נמשיך במסלולינו לכיוון חורבת סעדים, שם על גבי שרידי מבנה מלפני 1500 שנים בנו המוסלמים מסגד. סקירה ותיעוד (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

בכתבה הקודמת ("שביל המעיינות" ואתר ההנצחה "יד קנדי") עצרנו בתיאור מרגש על רכיבת הילדים ע"ג הכבשים למרגלות יד קנדי, היום נמשיך במסלולינו, ונעבור את הכביש לכיוון חורבת סעדים, שם על גבי שרידי מבנה מלפני 1500 שנים בנו המוסלמים מסגד.

שמה הערבי של המבנה הוא "אלחִ'רְבֶה א-צַעִידָה" (החורבה הגבוהה), על שם העצים העתיקים והגבוהים שבה, וכן ח'ירבת סעידה (המאושרת), אגדות שווא טוענות שלשיח' המקומי הייתה סגולה של מרפא עקרות.

ואם תשאלו קוראים יקרים: "ומנין לי שאכן אגדות שווא הן"?! אענה לכם: שהרי חכמינו ז"ל סברו שיש מושג של "חכמה בגוים תאמין", אבל בשום מקום לא נאמר "מופתים בגוים תאמין"...

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

ובנוסף: אצלנו בדת האמת, היהדות, בכל קבר נידח בגליל, באם ישנו כתב יד עתיק שמוסר לנו על סגולת וקדושת המקום, הרי שארגוני הקברים באופן מיידי שולחים למקום פועלים לשיפוץ המקום, ומיד אחריהם בעלי קופות הצדקה שולחים "מנין תלמידי חכמים" במשך 40 יום כדי שיתפללו על התורמים, ואילו כאן ב'חורבת סעדים' המקום נידח ולא משופץ, ושום ארגון מוסלמי אינו טורח לשפץ את הקבר... דומני שגם הם מודים שמדובר באגדות שווא.

ייחודי למקום עצים גבוהים עתיקים במיוחד בכל ארץ ישראל [!] המגיעים לממדים עצומים, זאת עקב אמונת המוסלמים בעצים קדושים ומחמת המסגד הלז, הפאלכים לא כרתו את העצים שבסביבתו.

נתאר לעצמינו מה היינו עושים במסלול שלפנינו לולי עזרתו של הנשיא ג'ון קנדי שבנו לכבודו מוזאון שירותים ומים, וכן נודה לשי'ח בעל סגולת העקרות מחורבת סעדים, שבזכותו נותרו לנו עצי צל עתיקים...

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

• • •

נמשיך ללכת בזהירות בשביל הכחול הצופה על נוף הרי ירושלים המקסים הכולל את המושב אבן ספיר, ואת שדות החקלאות שלו, המכונות בערבית "טֶרָסָות" בעברית: "מדרגות חקלאיות" שנבנו למניעת סחיפת אדמה במדרונות הרים תלולים בעת גשמים. עליהם מתנבא הנביא יחזקאל שיקרסו במלחמת גוג ומגוג: "וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת וְכָל חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל", (יחזקאל לח כ).

להבנת הפסוק נעיין בפירושו של רש"י, שכותב כך: "ונפלו המדרגות... ואני אומר הם תלי מגדלים שחופרים סביב וזורקים העפר באמצע להגביה התל ועשוי מדרגות מדרגות.. כדי שיעמוד העפר", מסתבר שגם רש"י ראה במקום מגוריו "טֶרָסָות" חקלאיות ואף תיאר לנו היאך הם נבנו.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

המדהים במיוחד, שהמילה מדרגות מובאת בין ההרים לחומה, וכך נראה שההרים המדובר בהר כפשוטו. המדרגות מדובר על טֶרָסָות, והחומה מדובר בחומות האבנים שבנויים על גבי האדמה, כל אלו יחרבו במלחמת גוג ומגוג.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר