נלחמים בקורונה

אושר סופית: הממשלה תטיל מגבלות - ללא אישור הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיאפשר לממשלה להטיל מגבלות על האזרחים מבלי לקבל את אישור הכנסת • באופוזיציה תקפו: "טירוף מערכות, דיקטטורה" (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
רה"מ בנימין נתניהו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון ולקיום תוקפן שלתקנות שעת חירום. 29 חברי כנסת תמכו, 24 חברי כנסת התנגדו, ללא נמנעים. החוק מאפשר לממשלה לקבל החלטות על מגבלות קורונה מבלי לקבל מראש אישור של הכנסת.

הממשלה קידמה את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש כדי להקנות לממשלה, בחקיקה ראשית, את הסמכויות הדרושות לשם המשך ההתמודדות עם נגיף הקורונה. הצעת החוק אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאה לאחר דיון ואישור בוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש ולבחינת היערכות המדינה למגפות ולרעידות אדמה, ובה נקבע כי הצו יחול מידית אך הוא יצטרך לקבל בתוך שבוע את אישורה של הכנסת. החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה רק למשך חודש, עד יום חמישי ט"ז באב.

בתוספת לחוק נמצאים הסדרים הקובעים בין היתר הגבלות שונות על תנועה, הבילוי והפנאי וכללי התנהגות במרחב הציבורי וכן חובות החלות על מפעיל של עסק או מקום הפתוח לציבור, הגבלות תפילה במבנה, שירותי משלוחים, אחריות מעסיק, הגבלות תחבורה ציבורית, הגבלות על פעילות המסחר לרבות קניונים, שווקים, אטרקציות תיירותיות, מכוני כושר, ספריות, גן חיות, מוזיאונים, בריכות שחייה, רכבל, אולמות וגני אירועים וכן מקומות ואירועי תרבות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם גל שני של המחלה. כיום, ישנם בישראל מעל 11000 חולים פעילים במחלה, מספר החולים החדשים המאובחנים מדי יום חצה את רף האלף, נדבקים ושיעור החולים החיוביים מבין כלל הבדיקות, עולה מדי יום. כמו כן קיימת עלייה במספר החולים הקשים והמונשמים בישראל, ומספר החולים הקשים כיום גדול פי שניים ממספרם לפני שבוע.

"קצב ההכפלה של הנגיף עומד על 24 ימים לסך כל החולים מתחילת האירוע ו־8 עד 10 ימים לחולים חדשים בכל יום. משמעות הנתונים האמורים היא שאם הקצב הנוכחי ימשיך, בעוד 24 ימים יהיו כשמונת אלפים חולים חדשים בכל יום, וסך הכול יהיו קרוב לשישים אלף חולים. גם אם יישמרו בישראל שיעורי מאושפזים, חולים קשים ונפטרים כמו בגל הראשון, מדובר באלפי מאושפזים, מאות חולים קשים ומאות נפטרים. מצב זה מחייב את הממשלה לנקוט צעדים מיידיים לצורך התמודדות עם התחלואה והתפשטות הנגיף".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) תקף את החוק ואמר: "הממשלה קובעת והכנסת צריכה רק לאשר. אדם אחד יחליט ואח"כ כל הממשלה תגיד כן, טירוף מערכות, דיקטטורה. החוק מאפשר לממשלה לעשות מה שהיא רוצה ללא פיקוח הכנסת".

ח"כ יואב סגלוביץ': "הממשלה לא מתפקדת. שני רמטכ"לים לשעבר מכחול לבן יודעים מה יכולה לעשות הסברה של פיקוד העורף, אבל הם מעדיפים דוברות. המל"ל לא יודע לנהל את האירוע, אבל אף אחד לא מדבר כי כולם מפחדים, כי מי שמדבר מקבל תפקיד של יו"ר ועדה נידחת".

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה השיבה: "רבותיי כמה דרמה? מדובר בתקופה מאוד מוגבלת של התיקון עד ה-6 באוגוסט. אנחנו נמצאים בתקופה קשה ואנחנו צריכים להתמודד ולקבל החלטות במהרה.

"אם היינו רוצים להיות חותמת גומי, הצווים היו מאושרים כבר בצהריים בוועדה. כעת נוכל לדון בצווים החדשים ולשמוע מומחים. הכנסת חשובה ואנחנו לא מתכוונים לוותר על מקומה. הכנסת תמשיך לעמוד בגאון ולחוקק חוקים לטובת הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר