סערת הבחינות לנשים

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הביך את הרבנות

ברבנות איימו לעצור את הבחינות אם יוכרחו לאפשר לנשים להיבחן, אלא שמתברר כי חוות דעתו של היועמ"ש הסתמכה על מתווה של הרבנות ומשרד הדתות • כל הפרטים (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
היועמ"ש מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

לאחר איומים מצד הרבנות הראשית לעצור את הבחינות לרבנות במידה ויכפו עליהם לאפשר לנשים להיבחן, מביך הערב (שלישי) היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, את הרבנות הראשית וטוען כי נציגי הרבנות והמשרד לשירותי דת - הנשלט על ידי ש"ס, הם אלו שהציעו את האפשרות לאפשר לנשים להיבחן במסגרת בחינות ל'ידע תורני'.

כזכור, בהודעה חריגה בשבוע שעבר, נמסר מטעם מועצת הרבנות: "הרבנות הראשית לישראל איננה מוסד להשכלה גבוהה, ותפקידה הוא להכשיר רבנים בישראל. ככל שתהיה הנחייה משפטית שתחייב אותה להכשיר נשים לרבנות בניגוד להלכה, הרי שיושבת כליל מערך הסמכת הרבנים ולא יתקיימו בחינות רבנות - עד לתיקון חקיקה שיסדיר העניין".

אלא שהערב חושף היועמ"ש כי המתווה המדובר הוא מתווה שהציעו ברבנות הראשית ובמשרד לשירותי דת.

בהודעת היועמ"ש נאמר כי הרבנות הראשית מקיימת מערך של מבחני הסמכה לרבנות, בהם משתתפים גם מי שאינם שמעוניינים בהסמכה לתפקיד רב, אלא בהכרה בלימודים לצרכים שונים.

"במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ נטען, כי בנסיבות אלו יש לאפשר גם לנשים לגשת לבחינות, על מנת שאף הן יוכלו לזכות בהטבות שונות הניתנות למי שעומד במבחני הרבנות.

"בדיון שהתקיים בנושא בראשות היועץ המשפטי לממשלה, עלתה הצעה מטעם המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, לפיה יוקם מערך נוסף של בחינות לידע תורני, מחוץ לרבנות הראשית, אשר ינוהל ויופעל ע"י גורם ממשלתי אחר, ובו יוכלו להיבחן מי שאינם מבקשים לקבל כשירות מהרבנות הראשית".

בהודעת משרד המשפטים נאמר: "היועץ המשפטי לממשלה סבר כי הצעת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת עשויה לפתור את הקשיים המשפטיים אותם מעורר המצב הקיים, וכי יש מקום לאפשר לרבנות למצות מהלך זה מול גורמי הממשלה הרלוונטיים בהקדם האפשרי.

"לאור התפתחות זו, התייתר הצורך להכריע בשלב זה אם המצב הקיים הינו חוקי, אם לאו. ממילא, לנוכח הצעת המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית, לא ניתנה כל הנחיה לפתוח את מערך הבחינות הקיים של הרבנות הראשית גם לנשים.

"פרקליטות המדינה ביקשה מבית המשפט להגיש הודעה מעדכנת בעניין בעוד 90 יום, לאחר שתושלם בדיקת הרבנות הראשית כאמור".

"יובהר", הדגישו במשרד המשפטים והפריכו את הטענות על ניסיון לאפשר לנשים להשיג כושר לרבנות, "כי מערך הבחינות החלופי המוצע נוגע לבחינות ביחס לידע תורני, אשר העוברים אותן יוכלו לזכות בהטבות כלכליות-תעסוקתיות זהות לאלה הניתנות לעומדים במבחני הרבנות הראשית, אך בניגוד לפרסומים שהובאו, אין מדובר במערך שתכליתו הסמכה לתפקידי רבנות. סעד כזה של הסמכת נשים לתפקידי רבנות אף כלל לא התבקש במסגרת העתירה הנדונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר