'על שולחן הניתוחים'

איך לא לסבול מ'ווקאלית?' / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועי: והפעם - על המוזיקה הווקאלית בימי שלושת השבועות, ועל האמן האחד שבולט מעל כולם באיכות שהוא מייצר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

שלושת השבועות כבר כאן עם המוזיקה הווקאלית שלהן ואני חייב לציין שאמנם עבר כבר כמעט שבוע מתוכן, אך לבינתיים היבול דל במיוחד עם אמן אחד שבולט רמה אחת מעל כולן ומעורב בכמה הפקות.

המוזיקה הווקאלית הוקלטה במוזיקה היהודית בשנים האחרונות בתחילה רק כברירת מחדל ועל פי דרישת תחנות הרדיו החרדיות שביקשו להשמיע מוזיקה גם בימי ספירת העומר ושלושת השבועות. אם בעבר יכולנו לשמוע "ביצוע" ווקאלי מביך ועלוב שכלל רק את שירתו של הזמר ללא כל ליווי ובמקרה הטוב יותר ליוותה אותו מאחור מקהלה קפואה ומשעממת להפליא בדרך כלל בסגנון חסידי ארכאי, כיום המוזיקה הווקאלית היהודית שוקקת חיים, אך באופן מפתיע לאו דווקא בימי ספירת העומר.

אם אתם חסים על אוזניכם, ומקפידים על "לא יכו התלמידים" ככתוב בשולחן ערוך על ימים אלו, מומלץ לכם להימנע משמיעת אלבומי המחרוזות החסידיות שמשעממים בצורה מבישה ובחלק גדול מהמקרים מוטב היה שלא היו מוקלטים מעולם ובטח שלא מושמעים בראש כל חוצות לנוכח העובדה שהם לא עומדים בשום פרמטר של מוזיקה טובה.

להקות הווקאל האמריקאיות הרימו את הרף באופן משמעותי מאד עם ביצועים שבעלי אוזן לא מוזיקלית במיוחד יטעו לחשוב כי הם מוזיקה רגילה לכל דבר ועניין. ה'ביט בוקס' - התיפוף בפה הפך למקצועי במיוחד ולהקות כ-six13, מכביטס, y-studs וא.ק.א פלה יצרו חומרים משובחים בכל קנה מידה, שאני מוכן לשמוע בכל ימות השנה וממש לא רק בספירת העומר. מבחינתי, אין הבדל אם ההרמוניה מבוצעת באמצעות מיתרי גיטרה שפורטים את האקורד או שאת אותם הצלילים מבצעת שורת זמרים משובחים. התוצאה בסופו של דבר דומה ומספקת אותי כמוזיקאי.

בישראל ישנו אמן אקאפלה אחד שמייצר דברים ברמה הזאת - יונתן שטרן, שהוציא לפני כשנה את אלבום הבכורה שלו, ועיבד וליווה עשרות שירים נוספים לאמנים בארץ ובחו"ל.

מאז תחילת שלושת השבועות יצאו כבר שלושה שירים בהם מעורב שטרן כמעבד ומפיק וברגע ששמו מופיע על הפרויקט אני יודע בבירור כי מדובר בחומר איכותי וראוי להאזנה והשמעה.

הזמר אלי מילר הוציא לפני שבוע את סינגל הבכורה שלו "נחם" אותו הלחין בעצמו, כעת הוא שחרר גם את הגרסה הווקאלית של השיר. העיבוד הווקאלי והקולות של יונתן שטרן מתאימים במיוחד לשיר מתוך התפילה לתשעה באב ואף נשמעים טבעיים יותר למילים אלו מאשר העיבוד המקורי.

הלחן של מילר קליט ונחמד והעובדה שהשכיל לעבוד עם שטרן לוקחת את סינגל הבכורה שלו לראש רשימת השירים שכדאי לכם לשמוע מהשבוע האחרון.

מאיר בן דרור במחרוזת 'שפכי'

מחרוזת ווקאלית נוספת בה מעורב יונתן שטרן היא מחרוזת "שפכי" של הזמר מאיר בן דרור שחיבר שלושה לחנים של המילים "שפכי כמים ליבך נוכח פני השם" מתוך מגילת איכה למחרוזת אחת.

המחרוזת נפתחת בלחנו הבלתי נשכח של ר' שלמה קרליבך, הלחן המוכר ביותר למילים אלו וממשיך בלחנו של איצי בולד אותו ביצע במקור מנדי וולד (איפה הוא???) ומסיים בלחנו של הקומזיצער הצבעוני מארה"ב, יואלי וייס.

המחרוזת שמשלבת שלושה לחנים לשלוש דקות בלבד, קצת הייתה קצרה מידי בשבילי, וציפיתי למשהו ארוך יותר, אך כנראה שעדיף קצת וטוב מהרבה וחסר טעם.

העיבוד נעשה במשותף על ידי בן דרור עצמו ויונתן שטרן והוא כיפי להאזנה וזורם.

השלם גדול מחלקיו: בנציון ולוזי קלצקו - מפני חטאנו

השיר הבא, הוא לא מופת בהכרח לעיבוד ווקאלי משובח במיוחד, אך התוצאה השלמה שלו של הלחן-המילים-שירה-קליפ ועיבוד במידה הנכונה של השיר יוצרים משהו ששווה להתייחס אליו.

ר' בנציון קלצקו, מלחין פורה במיוחד שהוציא מאז תחילת תקופת הקורונה כמעט עשרה שירים חדשים פרי לחניו, בחלקם הגדול משתתפים גם ילדיו בשירה. את השירים הוא מוציא כחלק מפעילותו בארגון השבת שנועד להפצת היהדות וחשיבות שמירת השבת.

את השיר 'ומפני חטאינו' הוא מבצע הפעם בגרסה ווקאלית יחד עם בנו, ילד הפלא לוזי קלצקו, ובעיבוד ווקאלי של המעבד ישראל אמנט שמלווה אותו במהלך הפרויקט כולו. לשיר מצורף קליפ מרהיב במיוחד של חורבן בית המקדש המשתלב באופן מלא במילות השיר.

העיבוד כאמור, אינו ברף העליון של המוזיקה הווקאלית אך התמונה השלמה פה בהחלט ראויה לציון.

המפיק חוזר! סם גלזר מארח את יהודה סלומון

לסיום, אתייחס לביצוע ווקאלי חדש של אחד האנשים הראשונים בתחום המוזיקה הווקאלית היהודית, הזמר והמפיק סם גלזר. גלזר יוצר וזמר מצליח בארה"ב היה אחד מהמפיקים מאחורי להקת 'ביטחון' מראשונות הז'אנר הווקאלי היהודי. החומרים שהוציאה הלהקה היו בזמנו פורצי דרך אם כי יחסית להיום הם מיושנים ולא עומדים ברף.

גלזר בחר לבצע יחד עם יהודה סולומון, סולן להקת 'המושב', לה גם הפיק מוזיקלית אלבומים, את שירו של ר' שלמה קרליבך "ושמרו", חלקנו מכירים אותו על המילים של "ממקומך". העיבוד הווקאלי של גלזר נפתח בצורה עצורה, אך מתפתח בהמשך למקצב R&B בצורה מעניינת ששווה להאזין לה.

להערות הארות ולמשלוח פאשקווילים על האיסור בשמיעת מוזיקה ווקאלית: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר