"הזהרו והשמרו"

גם המחלימים מקורונה, ימשיכו לסבול לצמיתות

מרכז המידע והידע למערכה בקורונה הוציא היום מסמך ראשוני מפורט, המלמד כי גם צעירים ובריאים שחלו בנגיף, יכולים לסבול מתסמינים חמורים לאורך זמן ואף לצמיתות (ארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

במרכז המידע והידע הלאומי של ישראל למערכה בקורונה אומרים היום (רביעי) כי כל מי שחלה בקורונה (גם באופן קל), עלול לסבול מתסמינים במשך חודשים, שנים ואף לצמיתות של סיבוכים עצביים, נזקים לדרכי הנשימה והריאות, עייפות כרונית, תתרנות, כאבים במפרקים, הפרעות אימונולגיות וסיבוכים פסיכיאטריים שונים. בנוסף, יש סכנה בנגיף לנשים בהריון.

במרכז מבהירים עוד, כי ישנה טענה שהקורונה מסוכנת רק למבוגרים או לבעלי רקע רפואי בעייתי, המחקר החדש מוכיח כי הקורונה מסוכנת גם לאנשים צעירים ובריאים, וגם לכאלו שסבלו מהמחלה באופן קל בחבד.

הסיבוכים כתוצאה מהידבקות בקורונה

סיבוכים עצביים: עשרה אחוז מחולי הקורונה עלולים לסבול מסיבוכים עצביים גם במידה והחלימו ממחלת הקורונה אין בה בכדי להבטיח מפני התדרדרות נוירולוגית בעתיד - זמן רב אחרי ההחלמה.

ההערכה זו מבוססת על מחקר שנערך באיטליה, שתוצאותיו הראו כי הפגיעה בחוש הריח והטעם לא חלפה בכ-10% מהמחלימים גם אחרי חודש ממחלתם. להערכת החוקרים האיטלקיים, חלק ממחלימי הקורונה יסבלו מבעיות בתפקוד החושי גם בטווח הארוך. יש לציין כי כמו בווירוסים אחרים, גם במקרה של הקורונה נרשמה גם פגיעה זמנית בשמיעה.

בנוסף, מי שחלה במחלה, חלק מהסיבוך יכול לגרום לכאבי ראש לאורך זמן, בגלל נזקים למערכת העצבים, דבר זה יכול להימשך מספר חודשים.

נזק ריאתי, קשיי נשימה מתמשכים, עייפות וחולשה - כרוניות: מחקרים שנערכו בעיקר צרפת מלמדים כי 23-30% מהחולים הקשים סבלו מתסחיפים ריאתיים שעשויים לגרום לעייפות, דפיקות לב מואצות, קוצר נשימה, הגבלה בפעילות הגופנית וחוסר יכולת לבצע פעילות גופנית בשל אי נוחות.

מחקר שנערך בעיר הסינית הווהאן - מוקד התפרצות הקורונה, מלמד כי ארבעים אחוזים ממשיכים לסבול מנזקים לריאותיהם במשך למעלה משלושה שבועות לאחר השחרור מבית החולים. למחקר הסיני מצטרף גם מחקר שנעשה בבית החולים 'שערי צדק' שם התברר כי לפחות 50% מחולי הקורונה שהחלימו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים גם שבועות עד חודשיים לאחר שהחלימו. עוד התברר שאין קשר בין חומרת המחלה הראשונית בקורונה לבין סיבוכים ארוכי טווח.

חשיבה וריכוז: המחקרים מרחבי העולם הראו כי אנשים שחלו בקורונה היה להם פגיעות במערכת העצבים, שהביאו לקשיים בריכוז ואף לבעיות דיוק באחיזה בחפצים זמן רב גם אחרי ההחלמה.

פגיעה לבבית וסכנה לשבץ: חלק ניכר מהחולים שהתאשפזו לאחר שחלו בקורונה מאופיינים בהפרעות קרישה וקרישיות יתר. אלו עשויים לגרום לתסחיפים ריאתיים, שבץ מוחי ולבבי. בחולים הקשים,

אחוז הסיבוכים וההשפעות ארוכות הטווח עומד על 5-15%, כאשר במחקרים מסוימים נצפה אף אחוז גבוה יותר בטווח של 35 עד 40 אחוזים,. חלק ניכר בהפרעות הללו עשויות לבוא לידי ביטוי לאחר ההחלמה, ולגרום למוות פתאומי. נמצא כי הסיכון לשבץ איסכמי בחולי קורונה גבוה פי 5.7 מאשר חולי שפעת.

כאבי במפרקים ובעיות עיכול: למעלה מ-20 אחוזים של חולי קורונה שהחלימו, דיווחו כי לאחר כחודשיים בממוצע מההחלמה עדיין הם הרגישו כאבים במרפקים, כמו כן, דיווחו על שלשולים ובחילות שהמשיכו לאחר שנרפאו במשך שבועות ואף חודשים.

סיבוכים בכבד, כליות וסוכרת: 11% מהמטופלים סבלו במהלך המחלה מפגיעה בשרירים וגרוע מכך מפגיעה בכבד ובכליות. בסקירה מערכתית של 19 מחקרים - נמצאה פגיעה חריפה בכבד בקרב 10-15% מהחולים בקורונה.

סיבוכים פסיכוטיים: חולים שנדבקו בקורונה, דיווחו כי החלו לסבול מתסמינים פסיכוטיים (דומה לסכיזופרניה), המומחים מותחים קו ישיר בין ההידבקות לבין תופעות נפשיות העלולות להיווצר בשל כך.

פגיעה בנשים בהיריון: על פי המחקר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, עולה כי שיעור סיבוכי ההריון בנשים בהריון גבוה הרבה יותר אצל נשים שנדבקו בנגיף, מאשר נשים בהריון שלא נדבקו. עוד עולה כי נשים בהריון עלולות להימצא בסיכון גבוה יותר לחלות בצורה קשה יותר ולהזדקק לאשפוז ואף לטיפול נמרץ בעקבות הידבקות בנגיף הקורונה.

הפרעות אצל ילדים: מממצאים עד כה מתברר כי סיבוך מאוחר של המחלה שנצפה בקרב ילדים הוא הופעת תסמונת דלקתית רב מערכתית מזכירה בחלק ממאפייניה את מחלת הקווסאקי. מחלה זו אמנם, אינה תוקפת דווקא ילדים - בעלי מחלות רקע או תינוקות, אלא נפוצה יותר אצל ילדים בריאים בגילאים 5 ועד 14.

בסקירה כוללת שעשו במרכז המחקר, עולה כי ל-87% מהמחלימים יש תופעת לוואי חודשיים אחרי שהחלימו: 53% דיווחו שהם מרגישים עייפות בלתי נגמרת. 43.3% דיווחו על קשיים בנשימה ו-23 אחוזים דיווחו על כאבי מרפקים.

במרכז המחקר הדגישו, כי על פי ההיסטוריה של נגיפים קודמים בעולם, אצל חלק מהאנשים ההחלמה מהנגיף יכולה להימשך במשך מספר לא מובטל של שנים ואצל חלק מהאנשים, הם יסחבו איתם את הנגיף עד סוף ימיהם.

מחקר שנערך על 55 חולי 'סארס' הראה כי 50% מהם סבלו, כשנתיים לאחר ההחלמה, מכושר גופני נמוך, וכי 78% בלבד מהמחלימים יכלו לשוב לעבודה לאחר שנה מהחלמתם. 40% מהמחלימים מה'סארס' סבלו מתסמונת העייפות הכרונית שלוש שנים וחצי לאחר ההחלמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר