סוער במליאה

אושר: הממשלה תטיל הגבלות ללא אישור כנסת

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק שתאפשר לראש הממשלה להטיל הגבלות קורונה באישור ממשלה וללא אישור כנסת: "ככה זה שאימת הדין רודפת אחרי נתניהו" (אקטואליה)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי), לאחר דיון שנמשך שלוש שעות, את הצעת החוק שתאפשר לראש הממשלה ולשר הבריאות להטיל הגבלות קורונה באישור ממשלה וללא אישור כנסת. יאיר לפיד תקף "ככה זה שאימת הדין רודפת אחרי רה"מ בנימין נתניהו". 48 הצביעו בעד, 35 התנגדו.

לפי הצעת החוק, הממשלה תוסמך להכריז על מצב חירום בשל הקורונה, אם שוכנעה כי "קיים סיכון ממשי להתפשטות רחבה נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור אם לא יינקטו פעולות מכוח הסמכויות הקבועות בחוק זה".

ביחס לסמכות הממשלה להתקין את התקנות נקבע בחוק שאושר כי הממשלה תוסמך להתקין תקנות רק בעת הכרזה על מצב החירום בשל קורונה. בתקנות ניתן יהיה לקבוע מגבלות בתחומי החיים השונים – על התנהלותו של הפרט, על בתי עסק, פעילויות הפתוחות לציבור, מקומות עבודה, אירועים, מוסדות חינוך, מסגרות רווחה, ועל התחבורה הציבורית.

כמו כן נקבע כי התקנות אותן תהיה הממשלה רשאית להתקין יחייבו אישור מראש של ועדת החוקה או הוועדות האחרות שהתקנות בתחום סמכותן; אם הוועדה לא קיבלה החלטה בתום 24 שעות ייכנסו התקנות לתוקפן והיא תוכל לאשר אותן או לדחות אותן בפרק זמן של שבוע או שבועיים בהתאם לסוג ההגבלות שבהן; אם לא קיבלה הוועדה החלטה יובאו התקנות למליאת הכנסת.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר, הציג את החוק ואמר: "בשל הצורך של הממשלה להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מוצע לקבוע את המסגרת החוקית שתגדיר את הסמכויות שיוקנו לממשלה במהלך השנה הקרובה התקופה הקרובה החוק יחליף שורה של הסדרים שנקבעו בתקנות שעת חירום של הממשלה ויעמוד בתוקף עד סוף יוני 2021.

הדיונים על החוק בוועדת חוקה (צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת)

"במסגרת דיוני ועדת החוקה בהצעת החוק בנושא, הוועדה ערכה שינויים משמעותיים מאוד בהצעת החוק הממשלתית, כדי לוודא שהכנסת תשמור על הסמכויות שלה לפקח על עבודת הממשלה, ולאזן בצורה הטובה ביותר האפשרית בין הצורך במתן מענה למגפת הקורונה, ובין הצורך להגן על זכויות של אזרחי מדינת ישראל.".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב לחוק: "אמון הציבור בממשלה מרוסק, פרוייקטור עדיין אין, התוכנית הכלכלית בערפל, ההנחיות לא ברורות והעצמאים קורסים. ממשלת ישראל ויתרה הלילה על השותפה הכי חשובה שלה בהתמודדות עם משבר הקורונה - כנסת ישראל. ככה זה שאימת הדין רודפת אחרי ראש הממשלה".

ח"כ ניצן הורוביץ: "יושבים פה כל הלילה ומקיימים כזה דיון כזה קדחתני בהול בגלל אובססיה של רוה"מ להחזיק בידו את הכוח. אני חושש וכל הדברים מצביעים על זה שהוא עלול להשתמש בסמכויות האלה באופן פוגעני ומזיק, ולכנסת יהיה פחות כוח לעצור אותו. כשהתהליך, מתחיל מאוד קשה אחר כך להחזיר את הגלגל לאחור ולא כל דבר הוא הפיך".

יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, ח"כ יעקב אשר, אמר לסיכום: "זוהי שעת חירום מסוג אחר. זו לא מלחמה, ולא תקופה קצרה וכואבת. הוועדה הקדישה מאות שעות של דיונים. אין שום סעיף שהגיע בהצעת החוק הממשלתית שלא שונה, שופר ושהתקיים בו דיון.

"זה לא חוק רגיל. אנחנו במלחמה מול נגיף, והאחריות מחייבת את כולנו. נבדוק עצמנו תוך כדי תנועה ונראה אם צריך לשפר. יכולנו לא להעביר את החוק הזה היום, חבריי ואני. בעקבות מה שקרה היום בקואליציה. אבל החלטנו להעביר אותו כי זה פיקוח נפש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר