התופעה המסוכנת, עדיין פה

בחודש אחד: 12 ישראלים נעצרו בלונדון בגין "הברחת גת"

12 ישראלים - כולם מבתים חרדיים, נעצרו מתחילת החודש בלונדון, לאחר שניסו להכניס אל המדינה, מזוודות עם עשרות ק"ג של צמח הגת, כך נודע ל'כיכר'. הצמח מוגדר בבריטניה כסם לא חוקי (בעולם)

איציק אוחנה | כיכר השבת |
צמח הגת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מתחילת החודש נעצרו בלונדון 12 ישראלים, כולם מבתים חרדיים, שניסו להכניס מזוודות עם עשרות ק"ג של צמח הגת האסור למדינה, כך נודע ל'כיכר השבת'.

במשרד החוץ עדים לאחרונה לעלייה במספר האזרחים הישראלים שנעצרים בבריטניה שברשותם הצמח גת (Khat).

בשיחה עם 'כיכר השבת', מבקשים במשרד החוץ להבהיר כי הצמח מוגדר בבריטניה כסם לא חוקי והמחזיק בו עלול להיות צפוי למאסר.

"אנו חוזרים על אזהרותינו לנוסעים לחו"ל לוודא שתיק הנסיעות שלהם אינו מכיל חפצים אשר אסורים לשימוש והחזקה בבריטניה, לרבות הצמח גת", אומרים במשרד החוץ. "אזרח ישראלי אשר ייתפס שברשותו גת צפוי למשפט ולעונשים הקבועים בחוק הבריטי".

סימה דובדבני, מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי במשרד בחוץ בשיחה עם 'כיכר השבת' מבקשת לשוב ולהתריע על תופעה מדאיגה זו ולהזהיר צעירים ומשפחותיהם לבל יתפתו להברחת הגת שעלול להסתיים בתקופת מאסר ארוכה במדינה זרה, בהוצאות רבות למשפחה ולקשיים נפשיים לעצור.

בכירת משרד החוץ מזהירה מהברחות הגת (ארכיון 'אולפן כיכר')

לפני כחודש יזם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה אבל, תיקון חוק שיעצור את הברחות עלי הגת מישראל, וזאת לאחר שעשרות חרדים נעצרו בשנתיים האחרונות, בזמן שניסו להבריח עלי גת מישראל לאירופה.

יצוין כי לא מעט מהעצורים נפלו ב'עוקץ' ולא ידעו על העלים שהוכנסו להם לתיקים, כאשר העלים הללו אמנם מותרים בישראל אך אסורים במדינות רבות באירופה, שם הם נחשבים כסמים.

הצעת החוק של ח"כ ארבל עברה בקריאה טרומית וכעת, כך נודע ל'כיכר השבת', מתנהל בנושא מו"מ מול משרדי החוץ והמשפטים.

בדברי ההסבר להצעת החוק, כתב ח"כ משה ארבל: "הצעת חוק זו נועדה לשנות את המצב החוקי הקיים, לפיו במקרה בו אדם משדל אדם אחר לייצא חומר הנחשב לסם במדינה אליה החומר מיוצא, או לייבא חומר הנחשב לסם במדינה ממנה החומר מיובא, אינו עובר על החוק על אף הניצול והסיכונים הגלומים בתופעה.

"ייבוא או ייצוא של חומר אסור למדינה או ממדינה בה החומר נחשב לסם, מביא צעירים רבים לסיכון משמעותי של מאסר ממושך במדינה זרה. לדוגמה, לפי דו"ח של משרד החוץ, כ-110 ישראלים נעצרו מאז נובמבר 2018 בשל ניסיונות של ייצוא או ייבוא של גת. גת הוא חומר הנחשב חוקי בישראל אך במדינות אירופה הוא נחשב לסם. לפיכך, ישנם אזרחים רבים הנשפטים לתקופות מאסר ממושכות במדינות זרות בשל ייבוא גת".

עוד נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק: "קיימת כיום תופעה של מפעילים ישראלים אשר משדלים צעירים מאוכלוסיות מוחלשות לייצא או לייבא חומרים כאמור תמורת טובות הנאה בדמות טיסה חינם וסכום כספי סמלי. אותם צעירים מסכימים לסיכון בלתי סביר והרבה פעמים מוצאים עצמם כלואים במדינה זרה, חסרי אונים ללא כל עזרה מאותם מפעילים – תלויים המון פעמים במשרד החוץ אשר מוגבל ביכולתו להביא לשחרור העצורים. אותם אזרחים מנוצלים מגיעים מאוכלוסיות מוחלשות, כגון: קטינים החוסים במעונות נוער, חרדים, יוצאי אתיופיה ועוד.

"במטרה לבלום את התופעה, יש לתת מענה בחקיקה ולקבוע כי מפעילים המשדלים אזרחים לייצא או לייבא חומרים כאמור יואשמו במסגרת הליך פלילי ויהיו חשופים לעונש הקבוע בפרק ג' לפקודה. כאמור, כיום אותם מפעילים אינם נחשבים לעבריינים על אף שהם מנצלים באופן חמור אזרחים רבים אשר לא מודעים לסכנות הגלומות בהברחת החומרים. הגדרת השידול כמעשה פלילי, תוביל להרתעה בקרב אותם מפעילים ובכך תוביל לצמצום התופעה המתמשכת של ניצול צעירים מאוכלוסיות מוחלשות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר