בָּכוֹ תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה

בצל הקורונה: כך תתפללו בצום בכותל ובמקומות הקדושים

כמידי שנה, יעלו רבבות יהודים במהלך יום צום תשעה באב לשאת תפילה ליד שריד בית מקדשנו, ובמקומות הקדושים: מערת המכפלה, קבר רחל ועוד • בשל הקורונה, יחולו השנה שינויים (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: הקרן למורשת הכותל)

רבבות עמך בית ישראל, נוהגים מדי שנה בצום תשעה באב, לפקוד את המקומות הקדושים, להתאבל על החורבן ולשאת תפילה לבניין בית המקדש.

אלפים רבים נוהרים מידי שנה בעיקר לכותל המערבי, שריד בית מקדשנו והמקום ממנו לא זזה שכינה מעולם, כמו גם למערת המכפלה, קבר רחל ועוד.

הכותל המערבי

השנה, בעקבות הקורונה התפילות ברחבת הכותל המערבי יתקיימו במתכונת של 20 מתפללים ו-20 מתפללות בכל מתחם תפילה ברחבת הכותל הפתוחה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

כך, בסיכום כלל המתחמים, רחבת הכותל המערבי יכולה להכיל עד 1,000 איש בו זמנית ולא עשרות אלפים כמו בשנה רגילה.

איך מגיעים?

משרד התחבורה בפעילותו של מקלב, ערוך יחד עם חברת אגד, לתגבר את קווי השירות לכותל המערבי הערב ליל ט' באב ומחר יום צום ט' באב לבאים לשפוך תחינתם ותפילתם בשריד בית מקדשנו.

במטרה לרווח את תנועת המתפללים יפעלו קווי השירות לכותל הלילה עד השעה 03:00 בלילה בתדירות של עשר דקות לאוטובוס.

בת"ב שנה שעברה. מרגש: קינת "אֱלִי צִיּוֹן וְעָרֶיהָ" בישיבת חברון (צילום: ועד קכ"ו בישיבת חברון)


יש לקחת בחשבון כי משטרת ישראל תסגור את הכניסה לכותל המערבי עם הגעת מספר המתפללים לקיבולת המרבית ותיעצר תנועת קווי השירות בשער שכם.

הקרן למורשת הכותל המערבי והמשטרה החליטו, כי לאור בואם של רבים במקביל לתפילות מנחה וערבית, לקראת צאת הצום ואי יכולת לקלוט בו זמנית ציבור כה גדול, תוגבל הכניסה לפי כמות המתפללים. לכן, מומלץ להקדים להגיע לפני שעה זו או כשעה לאחר צאת הצום.

בגמר הצום תחלק ‘הקרן למורשת הכותל המערבי’ בקבוק שתייה ומאפה אישי ארוז לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל.

כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך.

ת"ב בשנה שעברה האלפים שרו יחד שירי נשמה וגאולה • צפו (צילום: הקרן למורשת הכותל)

משטרת ירושלים תאבטח את ההמונים, הן ברחבת הכותל המערבי והן בדרכי הגישה אליו, והיא מבקשת לציין כי כל הדרכים מאובטחות והציבור יכול להגיע בבטחה לרחבת הכותל המערבי.

הקרן למורשת הכותל המערבי מציינת כי יש להימנע מהגעה ברכבים פרטיים, ומומלץ להגיע בתחבורה ציבורית לעיר העתיקה.

בנוסף, "מבקשים מהציבור להישמע להנחיות ולשמור על המרחק הנדרש של 2 מטר גם מחוץ לכניסות לכותל המערבי בכדי לשמור על בריאות הציבור"..

מערת המכפלה

מנהלת מערכת המכפלה מעדכנת את הציבור הרחב המעוניין להגיע למערה במהלך יום תשעה באב על ההסדרים הבאים לרווחת המתפללים:

מערת המכפלה פתוחה החל מ04:00 ועד 21:45. שימו לב – הכניסה מוגבלת עד 30 איש בו זמנית. בשל כך מנייני התפילה וקריאת מגילת איכה יתקיימו ברחבת המערה ('המדרגה השביעית') בלבד. ברחבת המערה מתחמי צל להמתנה ולתפילה.

הנכנסים לאולמות המערה מתבקשים לקצר את זמן השהיה במקום, בכדי לאפשר כניסת מתפללים נוספים. יש להצטייד בסידורי תפילה / ספרי קינות אישיים מהבית.

זמני התפילות: יום רביעי – ערב תשעה באב: 19:25 – מנחה. ערבית בשקיעה ולאחריה קריאת מגילת איכה. מניינים נוספים יתקיימו בהתאם לצורך.

יום חמישי – תשעה באב: 05:30 – שחרית ותיקין. מניינים נוספים – 07:30, 08:30 ועוד בהתאם לצורך.מנייני תפילת מנחה יתקיימו ברציפות לאורך כל שעות אחר הצהריים.

ממנהלת מערכת המכפלה מוסרים כי בסיום הצום יוגש כיבוד עשיר בגן המערה התחתון. וכי יש להקפיד על עטיית מסיכות ושמירת מרחק בהתאם לתקנות, אנא הישמעו להוראות הסדרנים וכוחות הביטחון.

קבר הרשב"י וקבר רחל

הקברים יהיו פתוחים כרגיל בימי קורונה, על פי ההוראות של משרד הבריאות ובהתאם ל'תו הסגול'.

קינות במירון - בשנה שעברה (דוד כהן פלאש 90)

יהיו קפסולות פנימיות שלא יכילו עשרה מתפללים בכל מקום ויהיו קפסולות באוויר בחוץ ששם יורשו לשהות כעשרים אנשים, כאשר המשטרה תפקח שהסדר נשמר ולא עוברים הכללים.

קברות הצדיקים ברחבי הארץ

כל הקברים שנפתחו עד כה, יהיו פתוחים גם בתשעה באב לציבור הרחב, עם המגבלות הקבועות לאותו מקום. בדרך כלל, ברוב הקברים יש קפסולות המיועדות לעד עשרה אנשים.

מנכ"ל המקומות הקדושים, הרב יוסף שוינגר, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "למרות כל הצער והיגון שיש לי לראות את הקברים שבשנים רגילות עמוסות, חייבים להישמר ולהישמע לכל הכללים, אחרת המשטרה תדאג לסגור את המקומות שיהיו בעיות. מלבד המשטרה, חשוב לשמור על הבריאות, אני מאחל צום קל ומועיל לכל עמך בית ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר