עולם הישיבות במשבר

נתונים מחרידים לקראת 'זמן אלול': מעל 20% ללא מסגרת

מתוך כ-90 אלף תלמידי ישיבות, כ-20% לא שהו כלל בישיבה - מאז חודש ניסן • לפחות שבע ישיבות נסגרו • הביקוש לישיבות לבחורים מתמודדים עלה בכ-200% • קו השבר לקראת 'זמן אלול' (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

דאגה גדולה ניכרת בימים אלו על פניהם של גדולי ראשי הישיבות וגדולי התורה, זאת בשל תלמידים רבים אשר נפלטו מהמסגרת הישיבתית, ורבים נוספים אשר עלולים להיפלט, בחסות משבר הקורונה אשר סגר את שערי הישיבות.

מבדיקת 'כיכר השבת' בתוככי עולם הישיבות, עולה תמונה מדאיגה עוד יותר לפיה ישנה מגמה של נשירה בקצב מוגבר, זאת לצד ישיבות בינוניות וקטנות, שלא צלחו את המשבר ונסגרו או שטרם נפתחו.

'כיכר השבת' שוחח עם רבנים ותלמידים וגילה נתון מדהים לפיו מתוך כ-90 אלף תלמידי ישיבות, כ-20% לא שהו כלל בישיבה מחודש ניסן האחרון – קרוב לחמישה חודשים. חלקם, לא מצאו את מקומם בקפסולות המהודקות והשמורות, אחרים סורבו להתקבל חזרה לישיבה בשל מצבם הרוחני ולשאר לא היה לאן לחזור, לאחר שישיבתם טרם פתחה את שעריה, מחוסר תקציב.

עוד עולה מהבדיקה כי לפחות שבע ישיבות, הנחשבות לישיבות בינוניות - סגרו את שעריהן, חלקן נחשבות ישיבות לבחורים נורמטיביים לחלוטין ואחרות מיועדות עבור בחורים מתמודדים.

ל'כיכר השבת' נודע כי לקראת זמן אלול הביקוש להתקבל לישיבות לבחורים מתמודדים עלה בכ-200%. מדובר בישיבות פופולאריות מצליחות, שגם בשנה רגילה הביקוש להיכנס לשעריהן הוא גדול, והן סובלות מחוסר מקום. בשנה זו, כאמור, הביקוש הוכפל פי כמה, אך ישנו חוסר מקום מוחלט.

לפי הנתונים, עיקר הקושי בולט אצל בחורים שבאו מבתים עם בעיות בתפקוד המשפחתי, ברמות שונות, הבא לידי ביטוי בעיקר במצב של תפקוד כלכלי נמוך והעדר מיומנויות הוריות.

כאן המקום לציין, כי הישיבות שהשקיעו בחודשים האחרונים והקפידו להחזיר מוקדם את הישיבה לפעילות, יצאו מורווחות - יחסית למקבילותיהן שעדיין מתמודדות עם בחורים רבים מתוך הישיבה השוהים בבית, עם לימוד מרחוק שהפך עם הזמן למינורי ולא משמעותי מול השעות הרבות בהן הבחור נמצא בבית.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי ועד הישיבות נכנס לעובי הקורה בימים אלו. יו"ר ועד הישיבות, הגאון רבי חיים אהרון קאופמן, ביקר השבוע אצל גדולי ישראל בבני ברק בניסיון להביא לפיתרון מיידי להצלתם של אותם בחורי ישיבות.

על שולחנם של ראשי הישיבות, רבני הקהילות ואנשי חינוך הגיעו בתקופה האחרונה פניות דחופות ורבות, כשהמטרה היא שלא להותיר, אף לא תלמיד אחד, ללא מסגרת ישיבתית בראש חודש אלול - תחילת זמן הלימודים בישיבות החרדיות.

בוועד הישיבות החליטו להקים מרכז ייעודי - מרכז 'לנחותם', שם ייתמכו ויסייעו לצד ראשי הישיבות וצוותות רוחניים, רבני הקהילות ומסגרות האיגודים השונים לפי העניין והצורך.

בוועד הישיבות סירבו להגיב לפניית 'כיכר השבת'.

מספר הורים מודאגים מסכמים בשיחה עם 'כיכר השבת': "אנחנו זועקים ובוכים, ומנסים לשים את הנקודה על 'ההתפרצות' הבעייתית ביותר: ישיבות המיועדות לנושרים ולבחורים ייחודיים, שמסרבות לקחת אחריות ולהחזיר אליהן את התלמידים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר