סערה בירושלים • ראיון

המסעדה נהפכה לכשרה, החילונים: לא נבוא

סערה ברשת: חילונים כתבו עשרות הודעות לבעל מסעדה טבעונית, שהחליט להופכה לכשרה: "לא נגיע במסעדה"; האוכל מגעיל". הבלים החילונים ל'כיכר': לא מתחרט" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הבעלים על רקע המסעדה (צילום: הפייסבוק של המסעדה ושל חיים)

סערה בירושלים, מסעדה טבעונית הקיימת כבר שלוש שנים בירושלים, ללא תעודת כשרות, החליטה לקבל תעודה. בעקבות כך, יצאו כל השדים החילוניים, תקפו את בעל המסעדה והתחייבו לא לקנות יותר במסעדה. בעל המסעדה מדבר בראיון מיוחד ל'כיכר השבת'.

תחילת קצת רקע: לפני קרוב לשבועיים, פרסמה מסעדת 'השווארמה הצמחונית' הנמצאת במרכז העיר ירושלים (רחוב הלל), כי "החל מהיום אנחנו כשרים בהשגחת הרבנות הראשית והמועצה הדתית לירושלים. תודה ענקית למלי והצוות על העזרה והטיפול הנעים".

ההודעה המדוברת עברה יחסית בשקט, עד שלפני כמה ימים, קבוצה בפייסבוק בשם "חילונים לא אוכלים במקומות כשרים," פרסמה את הפוסט של המסעדה וקראה לחברים לצאת במלחמה על הכשרות.

הפוסט החל לצבור מאות תגובות נזעמות, ואנשים התחייבו כי למרות אהבתם ואהדתם לטבעונות, הם לא ידרכו במסעדה הזו יותר, והחלו להתגבש עשרות אנשים שהכריזו שיותר הם לא ידרכו במסעדה.

אייל גיא חיים (50), הוא חילוני ירושלמי - טבעוני, והבעלים של המסעדה, לא יודע מאיפה הגיע אליו כל הסערה הזו, ובשיחה עם 'כיכר השבת', הוא מסביר כי מדובר בגזענות נגד הציבור החרדי.

מה קרה שהחלטת "להכשיר" את המסעדה?

"תראה, אנחנו חיים בירושלים, זה לא תל אביב פה. והמטרה שלי ושל השותף החדש שלי, הייתה להנגיש לכולם את המסעדה, אנחנו חושבים שהאוכל ללא מוצרים מן החי, הוא מאוד טעים ומאד נגיש. רציתי שלכל האוכלוסייה בירושלים תהיה גישה למסעדה"

מה קרה דווקא עכשיו? "אני פתחתי לפני שלוש שנים מסעדה ללא כשרות, על בסיס מסעדה שהייתה קיימת במקום שלי. האמת, לא היה לי אז תקציב והייתי רק בן אדם אחד אז לא עשיתי כשרות, כעת, בתקופת הקורונה, נכנס לי שותף חדש ויש לי רווחה קצת, אז החלטנו ביחד לשים כשרות".

"בחרתי גם בהכשר של רבנות ירושלים, כי בין כך כל המוצרים פה כשרים וצריך רק שיהיה השגחה מינימלית על שטיפת ירקות ובדיקת חומוס. מה גם, שבזמנו ניסיתי לעשות את הכשר צהר, כי חשבתי שהם יותר זולים, בדקתי, והם לא יותר זולים".

זה שאתה טבעוני אומר שאתה שמאלני? ואולי לכן זו הסיבה שהטבעונים כל כך כעסו ששמת כשרות?

"אני בכלל לא בטוח שכל מי שיצא נגדי בבוטות ובגסות רוח שאין כמותה הוא בכלל טבעוני, זה סתם אנשים ששונאים את הדת. והאמת, שהיו אנשים שומרי כשרות שאכלו אצלי גם לפני כן. כי לא באמת היו בעיות כשרות, ידוע שאוכל טבעוני זה טוב בכל העולם, לא היה לי מעולם בשר או דגים פה".

"יחד עם זאת", מסביר חיים מה האינטרס של כל מי שהשמיץ אותו ברחבי הרשת: "ההרגשה שלי הייתה שהכוונה שלהם הייתה לסמן לעסקים שלא כדאי לשלם רבנות, ומי שישלם כסף לרבנות יחטוף על הראש - כמוני. ולכן חלק מהם, שאני בטוח שלא אכלו אצלי מעולם, אף החלו להגיד דברים על טיב האוכל, רק כדי לנגח אותי ולפגוע בי כלכלית".

"בכלל", ממשיך חיים, "כל העניין של זכויות אדם וטבעונות מצטייר כשמאלני, זה בכל העולם כך, כי מדובר באנשים שרוצים לשלוט על אחרים".

"לי יש מטרה טהורה רק להנגיש את הטעם של הטבעונות, לא מעניין אותי ימין או שמאל, אני רוצה שכולם יהיו יותר בריאים וזו המטרה שלי, אני לא מחפש להיות שונה ומיוחד. זה שבירושלים לא יכולים להנגיש מסעדה טבעונית לכולם זה לא נשמע טוב".

אתה מתחרט שביקשת תעודת כשרות?

"בכלל לא (צוחק), זה עשה לנו שירות נהדר ופרסום טוב, יש כאלו שעוד עלולים לחשוב שעשיתי את הפרסום הנגטיבי הזה בכוונה.

"למה?", מסביר חיים, "כי כל אחד עם חוש צדק קטן מבין שנעשה לנו עוול ומגיע לתמוך. מבחינתי זה מזעזע הכוחנות שלא נותנים ליהודים חרדים בירושלים - מקום לאכול".

"גם לגבי אותם אלו שטענו שהאוכל יתייקר, זה שטויות, יכול להיות שהאוכל רק יוזל, כי יבואו אלינו עוד אנשים ונוכל להוזיל, זה בדיוק כמו פרסום. למשל, עכשיו הגיע בן אדם מחוץ לעיר והגיע מיוחד כדי לתמוך. טל גלבוע, אפילו הודיעה לנו שהיא תומכת בנו - מה שעושה לנו שירות אדיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר