הסיפור המלא

סוער ב'חברון': האם הישיבה חושבת להעיף 300 מבוגרים?

בחורי ישיבת 'חברון' המבוגרים, טוענים ל'כיכר', כי הישיבה מנסה להתפטר מהם וזורקת אותם לרחוב. מנגד, גורם המלווה את הפרשה מסביר, כי לישיבה אין ברירה והיא מנסה לדאוג להם בכל דרך (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראשי הישיבה על רקע בית המדרש (צילום: צילום: קובי הר צבי, באדיבות: א.י.ש. ו-י.ח.)

האם ישיבת 'חברון', החליטה לנצל את מגפת הקורונה ולשלוח לביתם מאות בחורים בלי שיהיה להם מקום מסודר? חלק מהבחורים טוענים שכן, אך בירור 'כיכר השבת' העלה כי יש בעיה טכנית של מקום, והנהלת הישיבה אף שכרה קמפוס מיוחד לבחורים המבוגרים על חשבונה.

מספר בחורים מבוגרים מישיבת חברון, פנו אל 'כיכר השבת' וטענו טענות קשות על הנהלת ישיבת חברון, וגם על ההתעלמות המוחלטת של רבני הישיבה מהם, ובפרט הייתה הטענה על ראש הישיבה הגר"ד כהן.

לטענת הבחורים: "כבר כחצי שנה אין להם יחס מהישיבה, הם לא היו בישיבה ואין להם כל קשר כיום לישיבה, בר"ח אב הודיעה להם הנהלת הישיבה באופן חד צדדי, כי בחורים מגיל 23-24 (וועד שישי) לא יוכלו להמשיך את הלימודים בישיבה".

"היינו בהלם", מתארים הבחורים בשיחה עם 'כיכר השבת': "נתנו את מיטב שנותינו בישיבה, וכעת כשהמצב קצת רגיש, זורקים אותנו לגורל הבלתי נודע, כאשר רבים מאיתנו אין להם כפשוטו - לאן לחזור. משום שהמצב בבית מורכב ושום ישיבה או מוסד לא מקבל בכזו תקופה מורכבת, מה גם שרובם בשידוכים, וכמובן ששוק השידוכים שלהם משתנה ב-180 מעלות".

צפו: ישיבת חברון נערכת לפתיחת 'זמן קיץ' במתווה הקפסולות

מה הישיבה הציעה לכם?

"הישיבה לקחה מאיתנו שכר לימוד (בין 800 ל-1200 ש"ח כל חודש בחצי השנה האחרונה) אף שלא דרכנו בישיבה, כי לא נתנו לנו לחזור, אנחנו שילמנו כי רצינו להבטיח, שהמקום שלנו בישיבה יישאר.

"מה שהכי מרגיז", מוסיפים הבחורים, "זה שראש הישיבה הגר"ד כהן, שדואג למצב של כל עולם הישיבות לא דואג לבחורים בישיבה שלו, על אף שעלינו קבוצה של בחורים, לדבר איתו על המצב שלנו".

הבחורים מתארים מצב בלתי נסבל: "אנחנו ממש לא יודעים מה לעשות, אנחנו 'חברונערס', שהתרגלנו במשך עשר שנים למצב מסוים, אנחנו לא כל כך מבוגרים וזה ממש מכניס אותנו למצב לא נעים ומביש. אנחנו מרגישים שנפלנו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, במקום שהישיבה שהשקענו בה את חיינו, תדאג לנו במצב הקשה הזה, היא שולחת אותנו אל הלא נודע".

'כיכר השבת', פנה אל ראשי והנהלת ישיבת חברון, על מנת לקבל את תגובתם לנאמר בכתבה, אך הם בחרו שלא להגיב - כדרכם - לכלי התקשורת.

גורם בכיר בעולם הישיבות, שעוקב מקרוב אחר הפרשה מסביר את התנהלות הישיבה ל'כיכר השבת', ומאיר את התמונה באור שונה לחלוטין, ולפי דבריו, לא רק שהנהלת הישיבה דאגה לבחורים, היא גם הייתה מוכנה להוזיל הון רב לטובת הבחורים.

"אין זה סוד שבכל הישיבות המצב של הבחורים המבוגרים קשה מאוד", פותח אותו גורם ואמר: "אך אין שקר יותר גדול מלהגיד שישיבת חברון לא דואגת לתלמידים".

"הנהלת הישיבה מצאה שני קמפוסים גדולים בבית שמש ובחדרה, והציעה לבחורים כי היא תממן את אותם הקמפוסים ואף תתן מלגות לבחורים המתמידים כולל דאגה לאוכל ולרוחניות".

אותו גורם אף טוען, כי "הישיבה מימנה את חדרה כבר בקיץ לקבוצת בחורים מבוגרים, ששהתה שם שלא רצו להסתגר בקפסולות, ואף דאגה לפנות לשפץ ולסדר שם את המקום לאלול כדי שתהיה קיבולת גדולה לכל בחור שיחפוץ".

אחרי פסח: ה'ריתחא דאורייתא' של תלמידי ישיבת חברון, בבית מדרש מאולתר

"בנוסף", מוסיף הגורם, "הישיבה שכרה מתחם בבית שמש ל-370 בחורים נוספים בהרבה כסף, כדי להוסיף קפסולות לכל מי שמעוניין, ואכן, היה מענה לרוב רובם של הבחורים כולל כמאה בחורים מועד ששי ושביעי שהיו מעוניינים להסתגר בקפסולות".

אז מדוע הבחורים טוענים שלא נתנו להם מענה? "אולי מדובר על אותם בחורים שלא היו מעוניינים להסתגר בקפסולה, וגם הנהלת הישיבה שכרה את חדרה - שם הקפסולה "נושמת", והבחורים יכולים לצאת בתנאים מסוימים לפי הוראות משרד הבריאות, וזה במיוחד עבור הוועדים הגבוהים"

ואם זה לא מספיק, לטענת המקורב: "הישיבה גם נתנה אפשרות בזמן קיץ, לכל מי שהיה מעוניין מהמבוגרים ללמוד ולא בקפסולות, ללמוד בבית מדרש מיוחד שהישיבה הקימה, עם מלגות, ראשי חבורה ותכניות לימוד, הישיבה השתתפה במימון שכירת דירות והסעות לבית המדרש".

"הישיבה לא מכריחה אף אחד להישאר ולהימנות בין תלמידיה ועשתה הכל אבל כפשוטו הכל ומעל ומעבר לתת לכל מי שרוצה ללמוד את האפשרות ללמוד ואף מלגות עידוד".

מה לגבי הטענה על השכר לימוד? "הנהלת הישיבה בתקופת הקורונה נמנעה לקחת תשלום שכר לימוד מהורים שלא היה להם או לא היו יכולים לשלם, מי שיגיד אחרת - אינו דובר אמת, מה גם, שכאמור חלק מהתכנון היה לפתוח קפסולות מיוחדות שעלותן גבוהה מאוד והישיבה אף הסכימה לספוג את העלויות".

"בנוסף", מציין אותו מקורב, "כל מי שרצה ללמוד הישיבה הוזילה הון בתקופה הקשה של הקורונה, ונתנה לו את האפשרות". עוד הוא מוסיף, כי "מי שלא מעוניין הישיבה לא ביקשה ממנו להישאר. כל מי שביקש להוריד משכר הלימוד נענה".

"יודגש", מציין המקורב, "כל הסיבה להרחקת הבחורים היא זמנית בלבד, משום שאין אפשרות טכנית לאכלס את כל הבחורים במבנה הישיבה הנוכחי בגבעת מרדכי, כולנו תפילה שהקורונה תסתיים והבחורים יוכלו לחזור לשגרת לימוד מבורכת", מסיים הבכיר באופטימיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר