'על שולחן הניתוחים'

האם פריד עומד בציפיות? / ביקורת סינגלים

גדול הזמר החסידי יצא בסינגל חדש, מה חשב עליו מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', האם פריד זונח את השירים העמוקים? החדש של יואלי דיקמן וההפתעה של ברומר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

למרות שאלו ימי בין הזמנים, הזמנים הכי פוריים בדרך כלל מבחינה מוזיקלית, השירים החדשים מטפטפים טיפין טיפין. אולי זו הקורונה שמייבשת את מעייני היצירה (וכיסם) של האמנים אולי אלו סיבות אחרות, בכל מקרה גם בשבוע עמוס, סינגל של גדול הזמר החסידי אברהם פריד הוא דבר מעורר עניין והתרגשות.

פריד, בעיני הזמר החסידי הטוב ביותר בכל הזמנים, וימחלו לי אוהדיהם של זמרים אחרים. במשך שנים ארוכות, הוא מצליח ליצור ולבחור להיטים שהופכים להצלחה של ממש וזה דבר לא מובן מאליו כשזה מצליח כבר כ-40 שנה.

למרות זאת, חשתי אכזבה מכך שהסינגל החדש של פריד (שכמעט בטוח יהפוך ללהיט) - "אוטוטו" הוא שוב בדומה לכל שיריו החדשים של פריד בתקופה האחרונה, פופי מידי ולא מספיק מורכב ועמוק מוזיקלית, כפי שהייתי רוצה ומצפה מהזמר שידע לבחור את יצירות המופת של המוזיקה החסידית במשך דור שלם. ככה זה ככל שאתה גדול יותר גם הציפיות ממך גדולות יותר ואולי לפעמים כבר לא מציאותיות לנוכח העובדה שרבים פשוט גדלו על המוזיקה של הזמר הענק הזה וכמעט בלתי אפשרי להחזיר אותם לא חוויית הילדות שלהם בשיר בודד.

הסינגל עצמו בלחנו של בנצי שטיין האיש מאחורי הלהיט הקודם של פריד "אבא", קליט ומכיל בליל מילים אותן כתב שטיין יחד עם פריד, מילים שניתן היה לסדר אותן בכל דרך ועדיין הן היו נשמעות הגיוניות באותה מידה. השיר גם כולל פנינים פיוטיות דוגמת "לעושה נפלאות פלאי פלאות", שמעלות את התמיהה מדוע הוענקה חשיבות כה דלה למילות השיר (דבר שקרה גם בשיר 'אבא').

העיבוד של יובל סטופל, אלקטרוני ברובו מלבד הקלרינט של דור אסרף. למרות האלקטרוניקה של העיבוד הוא לא נותן תחושה אלקטרונית מידי וזאת אולי בשל הסאונד הכללי שככל הנראה כיוון לשם והן בשל האווירה ה"יהודית" שהקלרינט מעניק תמיד.

כלהיט קיץ לחתונות הוא בהחלט עובר, אבל הגיע הזמן שפריד יעניק לנו גם חומרים עמוקים יותר, הן טקסטואלית והן מוזיקלית, אנחנו כבר מתגעגעים.

כמבקר מוזיקה, ואיש שנמצא מאחורי הקלעים של התעשייה במשך יותר מעשור, הכתיבה על חברים וידידים קרובים היא תמיד אתגר קשה. בשבוע שעבר ביקרתי את ידידי עמירן דביר על הסינגל החדש שלו 'סול מי', דביר אף השיב לי בתשובה משלו בטורו האישי 'דעמירן בעלמא' והשבוע אני מבקר ידיד וחבר טוב נוסף, המעבד והיוצר יואלי דיקמן, שהוציא השבוע את הסינגל החדש שלו "נושם שלמות".

גם "יריביו" הגדולים של דיקמן מסכימים, כי מדובר בבחור מוכשר במיוחד, צבעוני ומכונת אנרגיה של ממש. דיקמן הוא סוג של חוליה מקשרת למרות גילו הצעיר, בין מעבדי המוזיקה החסידית הישנים לבין היוצרים הצעירים, עיבודיו משופעי הכינורות וכלי הנשיפה מזכירים פעמים רבות את מונה בימיו הגדולים והפומפוזיים.

דיקמן שעובד בשנה האחרונה על אלבום סולו משלו, יצא כבר עם כמה שירים מתוכו, שבאופן מפתיע הכילו עיבודים מאווררים למדיי אל מול מה שאנו רגילים לשמוע מדיקמן. הסינגל החדש משלב בין סגנונותיו השונים של דיקמן החל מהפתיח הפומפוזי בסגנון הקלאסי וכלה בעיבוד שחלקים ממנו גם אלקטרוניים ומעט מאווררים יותר. הייתי שמח לו דיקמן היה מעביר לאחר סיום ההקלטות את המיקסים למשהו אחר, אדם מחוץ לתעשיית המוזיקה החסידית סטייל ארן לביא ודומיו שיעשו לשיר מיקס אחר שישמיט את הפומפוזיות המיותרת היכן שהיא לא נזקקת ואני בטוח שהתוצאה הייתה טובה בהרבה. בבחינת כל המוסיף גורע.

הערה נוספת, במידה וכבר כותבים מילים מקוריות לשיר (באדיבות הכותב יצחק הרץ), מדוע לא לכתוב בית נוסף במקום לשיר את אותן המילים פעמיים... לא מדובר באיזה פסוק או מוזיקה חסידית בה אם לא חזרת על הפסוק 211651231 פעמים לא יצאת ידי חובה. הבחירה להתעצל מלכתוב בית נוסף אינה מובנת ופוגעת ברמתו של השיר.

הלחן עצמו קליט ונעים, אם כי הפזמון מזכיר מאד את השיר "אמת ואמונה" של שמואלי אונגר אותו הלחין נפתלי שניצלער.

באופן כללי, אני רואה בפרויקט החדש של דיקמן, משהו בוגר ובשל יותר ממה ששמענו ממנו בעבר, ואני בטוח שהיוצר המוכשר הזה לא שוקט על שמריו ויעשה גם את ה"פיין טיונינג" על יצירתו שבהחלט ראויה בפני עצמה, כזמר ויוצר ולא רק כאיש שמאחורי הקלעים.

קובי ברומר עשה בשנה האחרונה התקדמות ענקית, מזמר חתונות מצליח, הוא מתפתח באדיבות מפיקו דוד פדידה, ומראה כי יש לו מה לתת גם באולפן ההקלטות. השיר החדש שלו "כמה טוב השם" אליו הצליח לגרור את שולי רנד לכתיבת בית אחד וקולות רקע מגניבים הוא דוגמה מצוינת לעבודה של פדידה איתו.

השיר הפאנקי והקליל אותו כתב והלחין יאיר שובל, מלבד כאמור בית אחד באדיבותו של שולי רנד, הוא שיר שפשוט תפור בשביל הרדיו. הוא כיפי להאזנה הוא כולל בלהיט אחד גם את ברומר וגם את שולי רנד שפשוט מרים את השיר בקולות הרקע שלו לקראת סוף השיר.

לא מדובר בטקסט קאנוני שנרצה למסגר ולדון בו בשיעורי ספרות, אך השיר שנכתב והופק באווירה להיטית קיצית מספק את הסחורה ומותיר טעם טוב של עוד.

להערות הארות ומתכונים לחצ'פורי פנו למייל שלי: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר